Köptips Lowrance Hook2 4X - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köptips Lowrance Hook2 4X

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köptips Lowrance Hook2 4X

Jag e ganska nybörjare på allt som har med ekolod att göra men vill nog testa en sån denna sommar som inte är alltför dyr och enkel.
    Har kollat lite på denna Lowrance Hook2 4X.
    Jag har en vanlig plastbåt/roddbåt med 5 hk utombordare och kommer åka på Älv mycket så kanske den kan vara okej?

Nei.
    4x er et ganske dårlig ekkolodd, kombinert med en ekkoloddgiver som har for bred konevinkel for typisk skandinavisk bruk og som heller ikke kan oppgraderes til noe mer egnet. Legg til en skjerm som er liten i høyden og stor i bredden, stikk motsatt av hva du vil ha på et ekkolodd, og totalen er at Hook2 4x ikke er egnet for sportsfiske.

Fiske du primært på grunt vann, så kjøp gjerne Hook2, men da 5-varianten som har et mye bedre ekkolodd.
    Team Colibri

Kommentera

Vad tror du ni om denna då Humminbird Piranha max 4 ?

Kommentera

Om du endast vill veta typ temp, djup, struktur så fungerar ju i stort sett alla lod.
        Vill du ha ytterligare lite funktioner, eller är du nöjd med dessa?, kolla på Jula dom har bra priser på lite olika lowrance lod

Kommentera

Nu är jag lite tråkig, men har du ekonomin skulle jag köpt ett med plotter, djupkarta har gjort mer för mig för fisket än själva ekolodet, kunna hitta branter och grund är viktigare än att hitta fisken, sen beror det ju på hur man fiskar också.

Hittar du ett gammalt elite 4 fungerar dessa, de har highscreen istället för widescreen

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
            Vad tror du ni om denna då Humminbird Piranha max 4 ?
            Om mulig, enda værre.

Se på Garmins Striker, eller forrige generasjon Hook. Feks er Hook 4x og Hook 4 helt topp hvis du får tak i de.
            Team Colibri

Kommentera

Intressant ämne eftersom jag tänkte köpa ett ekolod till min fiskekajak och precis som TS är jag total novis på området. Jag fiskar i huvudsak i mindre insjöar och är bara intresserad av vattentemp, djup och bottenstruktur. Ett plus är också om det finns någon form av "historik" (waypoints?) så att man lättare kan hitta tillbaka till tidigare platser, men det är inget absolut krav.

Det jag funderar på är på vilket sätt det är bättre med stående än liggande skärm? Jag har nämligen också tittat på HOOK2 4x. I samma prisklass finns också Garmin Striker 4, är det ett bättre lod? Det har stående skärm, men den är samtidigt mindre än HOOK-skärmen.

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                Intressant ämne eftersom jag tänkte köpa ett ekolod till min fiskekajak och precis som TS är jag total novis på området. Jag fiskar i huvudsak i mindre insjöar och är bara intresserad av vattentemp, djup och bottenstruktur. Ett plus är också om det finns någon form av "historik" (waypoints?) så att man lättare kan hitta tillbaka till tidigare platser, men det är inget absolut krav.

Det jag funderar på är på vilket sätt det är bättre med stående än liggande skärm? Jag har nämligen också tittat på HOOK2 4x. I samma prisklass finns också Garmin Striker 4, är det ett bättre lod? Det har stående skärm, men den är samtidigt mindre än HOOK-skärmen.
                Som ovanstående kille här skriver så e jag lite sån också, Jag vill inte lägga ut flera tusen för ett ekolod jag vill också bara se mera djup, botenstruktur o vissa fiskar stim lär man väl kunna se på alla ekolod antar jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Det jag funderar på är på vilket sätt det är bättre med stående än liggande skärm?
                  Tenk deg at du skal ta to bilder. det ene bildet er av Eiffeltårnet i Paris, det andre er av en bøffelflokk med 300 bøfler på savannen. Ta bilder av begge, en gang med kameraet på høykant og en gang med kameraet liggende. Hvilket format tror du egner seg best til hvilket motiv? Når du "ser" nedover i vannet blir det som å ta bilde av Eiffeltårnet, dvs du skal ha med detaljer i høyden.

Når du skal se detaljer i høyden, vil du ha en høy skjerm. Når du vil se detaljer i bredden, vil du ha en bred skjerm. Det betyr i praksis at bred skjerm er topp når du ser på sidescan, og ikke så bra når du ser på vanlig ekkolodd (2D) eller kart.
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Tenk deg at du skal ta to bilder. det ene bildet er av Eiffeltårnet i Paris, det andre er av en bøffelflokk med 300 bøfler på savannen. Ta bilder av begge, en gang med kameraet på høykant og en gang med kameraet liggende. Hvilket format tror du egner seg best til hvilket motiv? Når du "ser" nedover i vannet blir det som å ta bilde av Eiffeltårnet, dvs du skal ha med detaljer i høyden.

Når du skal se detaljer i høyden, vil du ha en høy skjerm. Når du vil se detaljer i bredden, vil du ha en bred skjerm. Det betyr i praksis at bred skjerm er topp når du ser på sidescan, og ikke så bra når du ser på vanlig ekkolodd (2D) eller kart.
                    jag tänker också om man tar en på höjden så tar den ju mindre plats. i alla fall på min båt som har en liten vanlig roddbåt med liten snurra då den inte tar sån plats att sätta på kanten på sidan där man sitter o kör båten på bakre brädet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 198 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10