Funderingar om ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar om ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Funderingar om ekolod

    Hej alla.
    Idag har jag ett Garmin echomap 72sv med en gt52 givare, tycker skärmen är lite för liten, använder helst 3 bilder samtidigt. Har tittat lite på om jag ska byta till ett 10-12 tums ekolod med tycker dom är lite för dyra. Så funderar på att komplettera med ett till ekolod. Har då tittat på humminbird helix 7 tum. Tanken är då att kunna köra sjökort och 2d ekolod på ena och köra clearvu och sidevu på den andra. Anledningen att jag tittat på humminbird är att dom har sjökort till några småsjöar som jag fiskar i ibland som inte Garmin har.

    Nu till min fråga. Kan man montera den nya givaren till humminbird ekolodet bredvid garmingivaren som redan sitter? Läste att man då måste använda olika frekvenser, men hur påverkar det upplösning/bilden på respektive ekolod?
    Anledningen till att jag vill montera givarna bredvid varandra är att jag har en monteringsplatta monterad på akterspegeln, och vill inte ha nån givare monterad på elmotor eller portabelt då jag vill kunna använda dom även när jag kör med bensinmotorn.

    mvh
    Amatören

  • #2
    Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg
    Hej alla.
    Idag har jag ett Garmin echomap 72sv med en gt52 givare, tycker skärmen är lite för liten, använder helst 3 bilder samtidigt. Har tittat lite på om jag ska byta till ett 10-12 tums ekolod med tycker dom är lite för dyra. Så funderar på att komplettera med ett till ekolod. Har då tittat på humminbird helix 7 tum. Tanken är då att kunna köra sjökort och 2d ekolod på ena och köra clearvu och sidevu på den andra. Anledningen att jag tittat på humminbird är att dom har sjökort till några småsjöar som jag fiskar i ibland som inte Garmin har.

    Nu till min fråga. Kan man montera den nya givaren till humminbird ekolodet bredvid garmingivaren som redan sitter? Läste att man då måste använda olika frekvenser, men hur påverkar det upplösning/bilden på respektive ekolod?
    Anledningen till att jag vill montera givarna bredvid varandra är att jag har en monteringsplatta monterad på akterspegeln, och vill inte ha nån givare monterad på elmotor eller portabelt då jag vill kunna använda dom även när jag kör med bensinmotorn.

    mvh
    Amatören
    Om du har två ekolod med olika frekvenser, exempelvis 200 kHz och 50 kHz stör de normalt inte varandra.

    Har du två ekolod med samma frekvens stör de varandra, vilket du ser som en massa streck och prickar på båda ekolodsdisplayerna.

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

      Om du har två ekolod med olika frekvenser, exempelvis 200 kHz och 50 kHz stör de normalt inte varandra.

      Har du två ekolod med samma frekvens stör de varandra, vilket du ser som en massa streck och prickar på båda ekolodsdisplayerna.

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Tack för svaret Leif.
      Men hur påverkar det bilden/upplösningen på skärmen dom olika frekvenserna?

      mvh
      Amatören

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Amatören1 Visa inlägg

        Tack för svaret Leif.
        Men hur påverkar det bilden/upplösningen på skärmen dom olika frekvenserna?

        mvh
        Amatören
        Sida av 1
        • Filter
        • Klockan

          Oavsett tidIdagSenaste veckanSenaste månaden
        • Visa

          AllaDiskussioner enbartFoton enbartVideor enbartLänkar enbartOmröstningar enbartEvenemang enbart

        Filtered by:
        Clear All

        new posts



        Föregående template Nästa

        • Amatören1 replied

          Idag, 13:46


          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Om du har två ekolod med olika frekvenser, exempelvis 200 kHz och 50 kHz stör de normalt inte varandra.

          Har du två ekolod med samma frekvens stör de varandra, vilket du ser som en massa streck och prickar på båda ekolodsdisplayerna.

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm



          Tack för svaret Leif.
          Men hur påverkar det bilden/upplösningen på skärmen dom olika frekvenserna?

          mvh
          Amatören
        -------------------------------------------------------------------

        Ekolodet med frekvensen 200 kHz har rent teoretiskt fyra gånger bättre separation (detaljurskiljning) än det ekolod som arbetar vid frekvensen 50 kHz..

        Ekolodet med frekvensen 50 kHz har å andra sidan fyra gånger bättre djuptagningsförmåga än 200 kHz ekolodet...

        Med andra ort betyder hög frekvens bättre detaljåtergivning och låg frekvens betyder bättre djuptagningsförmåga..

        Old Firehand
        Leif Engström

        Sida av 1
        • Filter
        • Klockan

          Oavsett tidIdagSenaste veckanSenaste månaden
        • Visa

          AllaDiskussioner enbartFoton enbartVideor enbartLänkar enbartOmröstningar enbartEvenemang enbart

        Filtered by:
        Clear All

        new posts



        Föregående template Nästa

        • Amatören1 replied

          Idag, 13:46


          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

          Om du har två ekolod med olika frekvenser, exempelvis 200 kHz och 50 kHz stör de normalt inte varandra.

          Har du två ekolod med samma frekvens stör de varandra, vilket du ser som en massa streck och prickar på båda ekolodsdisplayerna.

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm



          Tack för svaret Leif.
          Men hur påverkar det bilden/upplösningen på skärmen dom olika frekvenserna?

          mvh
          Amatören

        Kommentera


        • #5
          Hva du ser på den respektive skjermen påvirkes av ekkoloddgiverens frekvens og konevinkel.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            Hva du ser på den respektive skjermen påvirkes av ekkoloddgiverens frekvens og konevinkel.
            Är det nån idé att prova att montera två givare bredvid varandra eller blir det bara "skit" av det?
            jag tänker som så att komplettera med en till 7 tums skärm är både billigare och ger större total skärmyta än att köpa en ny 10-12 tums ekolod. Och vill gärna då ha båda ekolodsgivarna fastmonterade.

            Tänker jag fel? Du som är grymt kunnig på det här, har du nån bättre idé?

            mvh
            Amatören

            Kommentera


            • #7
              Tja.

              Personlig har jeg per nå tre ekkoloddgivere på båtens akterspeil, to montert på pinne midt på og en på elmotoren foran. Skit vil jeg ikke kalle det, de har alle sine bruksområder.

              Men for båter som IKKE eies av en elektronikk-entusiast er min generelle anbefaling å satse på modeller som kan dele ekkoloddgiver.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Tja.

                Personlig har jeg per nå tre ekkoloddgivere på båtens akterspeil, to montert på pinne midt på og en på elmotoren foran. Skit vil jeg ikke kalle det, de har alle sine bruksområder.

                Men for båter som IKKE eies av en elektronikk-entusiast er min generelle anbefaling å satse på modeller som kan dele ekkoloddgiver.
                Jag förstår. Alltid kul och givande att få svar av riktigt kunniga personer här på forumet.

                Att dela bilden i ekolodet var min första tanke också, men efter kontakt med Garmin så går tydligen inte det på den modellen av Garmin jag har monterat i båten tyvärr. Så valet är då att byta till ett nytt med större skärm (minst 10-12tum) eller det billigare varianten att komplettera med ett till ekolod med lika stor skärm som jag har (7 tum).

                Har du nån annan idé vart man kan sätta givaren om man vill ha den fastmonterade i båten, där man kan använda den både om man kör med elmotor eller bensinmotorn?

                Kommentera


                • #9
                  Akterspeilet.
                  Team Colibri

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  156 026 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 704 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 974 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                  2 svar
                  493 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                  2 svar
                  354 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Arbetar...
                  X