elmotor och ekolod på samma batteri,, ajajbaja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elmotor och ekolod på samma batteri,, ajajbaja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • elmotor och ekolod på samma batteri,, ajajbaja

    men gäller det även lithium batterier?

    vill ha en lösning så jag kan ladda alla, eller ett stort batteri enkelt.
    idag laddar jag, 2st för elmotorn, ett för ekolod, ibland startbatteriet,, + ett reserv batteri, blir massa mekande med byta laddning.
    startbatteriet till bemsinmotorn får vara, den kan jag ladda då och då, den laddar ju sig själv.
    men till elmotorn behövs ett minst 50ah lithium och till ekolod det minsta möjliga, 15ah..
    hur skulle ni gjort?
    dragit kabel till ekolodet och haft ett 100ah till elmotorn, eller kan man koppla ihop så två lithium laddas vid en kontakt

    förslag?

  • #2
    Skippa separata ekolodsbatteriet och koppla det på startbatteriet istället. Om det skulle dö (vilket aldrig hänt för mig) så har du ju snörstart. Och vips så behöver du bara ladda dina elmotorbatterier. Kanske skaffa en tvåbanksladdare så är det bara ett moment när du kommer hem efter fisket?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
      Skippa separata ekolodsbatteriet och koppla det på startbatteriet istället. Om det skulle dö (vilket aldrig hänt för mig) så har du ju snörstart. Och vips så behöver du bara ladda dina elmotorbatterier. Kanske skaffa en tvåbanksladdare så är det bara ett moment när du kommer hem efter fisket?
      ok,, så bensinmotorn stör ej ekolodet?

      fan vad smart isåfall,, snacka om att man fastnar i sin tankebox.....

      Kommentera


      • #4
        Min motor stör lodet som ligger mot startbatteriet, Honda. Blir som lite grus över hela skärmen. Har inte ändrat något då det inte är så vansinnigt störande. Har dock grunnat på att montera ett separat batteri pga det.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #5
          För mig gör den inte det, men är ju bara att testa!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
            Min motor stör lodet som ligger mot startbatteriet, Honda. Blir som lite grus över hela skärmen. Har inte ändrat något då det inte är så vansinnigt störande. Har dock grunnat på att montera ett separat batteri pga det.
            Om du får störningar, kan du byta till skärmade kablar, så lär du bli väck problemet.

            Kommentera


            • #7
              På min Yamarin Cross från 2017 sitter ekolod/plotter monterat på startbatteriet från återförsäljaren. Yamaha motor och Garmin lod. Bytte till lowrance lod och hade ej störningar på nån av lösningarna.
              verkar som att det är hyfsat standard att ha ett batteri för elstart och förbrukare för lod etc. på nyare båtar.

              Kommentera


              • #8
                I min minsta båt använder jag samma batteri till både aktermonterad elmotor och lod, litium 70 ah i minnkotas batterilåda, jag kör då lodet på ciguttaget i batterilådan som har separat säkring. I de två större båtarna kör jag samma batterilåda enbart för frontmonterad elmotor och använder bensinmotorernas startbatterier för loden.
                Senast ändrad av holden; 2020-04-18, 18:55.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av victor_norberg Visa inlägg

                  Om du får störningar, kan du byta till skärmade kablar, så lär du bli väck problemet.
                  Eller ikke. Hondas modeller med EFI genererer elektrisk støy via ladestrømmen. Samme problem som på Suzuki, bare ikke like ille på Honda.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Det funkade med bensin startbatteriet

                    tack Emil

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 029 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 704 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 974 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    495 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X