Lowrance, buggar och annat kul. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance, buggar och annat kul.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Lowrance e väl litt kända för o inte visa så exakt gällande spänning. Har aldrig stämt nått vidare bra på min hds gen3 kontra va batteriet visar när man kollar med multimeter. Samma lika för polaren.
    han har sitt kopplat direkt på batteriet och jag har kopplat via kopplingsplint. Visst lite spänningsfall i kablar osv men inte så mycke.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

      Tillförselspänningen flukturerar mellan 12.2 och 12.4. På batteriet var spänningen 12.8 V har ett 70 ah AGM. Detta efter att ha putsat kabelkontakterna och lödit om skarvarna mellan kablarna.

      Vad brukar din skärm visa?
      Jeg har et spenningsfall på 0,1V.

      Du har litt stort spenningsfall. Ikke katastrofalt, så lenge du lader før det går under det du ser nå.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2020-07-26, 21:28.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Lowrance e väl litt kända för o inte visa så exakt gällande spänning. Har aldrig stämt nått vidare bra på min hds gen3 kontra va batteriet visar när man kollar med multimeter. Samma lika för polaren.
        han har sitt kopplat direkt på batteriet och jag har kopplat via kopplingsplint. Visst lite spänningsfall i kablar osv men inte så mycke.
        Nei. Voltmeteret er svært korrekt, under 0,1V i avvik. Det du ser er spenningsfall. Du må ha belastning på en krets for å se spenningsfall, måler du bare i pluggen med et voltmeter ser du ikke spenningsfallet fordi det ikke er noen belastning.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

          Jeg har et spenningsfall på 0,1V.

          Du har litt stort spenningsfall. Ikke katastrofalt, så lenge du lader før det går under det du ser nå.
          Kan du ge några exempel på vad jag kan göra för att minska spänningsfallet?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

            Kan du ge några exempel på vad jag kan göra för att minska spänningsfallet?
            Bruke kabler med større diameter og passe på at eventuelle koblinger (kabelsko, sikringsholder, panel etc) har gode flater uten korrosjon og med stort nok areal. Mer om dette her:
            https://teamcolibri.blogspot.com/202...-unit.html?m=1
            Team Colibri

            Kommentera


            • #36
              Hej.

              Ny på forumet och behöver lite hjälp, så jag hijackar tråden lite då det handlar om Lowrance.

              Läst och sökt men det verkar vara ett flertal olika svar/lösningar på mitt problem..
              Och tyvärr har det inte fungerat med de jag haft möjlighet att testa..

              Jag har alltså ett Elite 7Ti och tänkte uppdatera det och det finns spaltmeter om hur man gör och jag har nog sökt ett par timmar idag på forum o tuben..
              Ja, ska alltså uppdatera detta från ver. 1.0 och har provat att formatet sd kortet (32gb) i omg. startat om lodet i otaliga försök (vanlig/soft/hard rest) att få uppdateringen (flera olika filer) att starta men utan effekt.
              Dock läste jag på forumet (gammal tråd) att någon haft liknande problem med Mac och en tidig uppdatering (ver. 2.0 tror jag) använde sen grannens PC (.upd) o då funkade det direkt.
              Är det så fortfarande att de inte löst den problematiken Lowrance/Mac?
              Har sett deras video om hur lätt det är med Mac men det funkar inte för mej..

              MYCKET tacksam för tips..


              M.

              Kommentera


              • #37
                Det kommer an på din Mac. Du må ha mulighet til
                å laste ned uten at «idiotsikringen» i Mac omgjør UPD-filen til et annet format.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #38
                  Tack för svar..

                  Misstänkte det då jag fn. har provat ”allt”..
                  Dock står det att filen är en .upd när man kikar lite närmre på filen på kortet..

                  Såg nåt klipp med Fränstam inatt där det nämndes att korten inte får vara ”för snabba”, det har jag inte hört/sett någon annanstans.
                  Att stl. har betydelse (max 32gb) visste jag men inte själva hastigheten på kortet kunde ställa till det..

                  Ja, får helt enkelt kolla med någon om man kan få låna en pc...

                  Återigen tack för hjälpen..


                  Kommentera


                  • #39
                    Nu buggar det igen.
                    kartan tappar inställningar som tex visa konturer. Då ställa in det igen varje gång jag sätter på enheten..
                    samt så glömmer den nu igen av vilken givare som sitter på båten...

                    Hur kan det vara så intermittenta fel alltså..
                    Funkar ibland liksom.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #40
                      Igår buggade gpskartan på min lowrance hds gen3. Grynnmarkeringarna försvann men kartbilden var kvar vilket ledde till problem då jag körde i ett grunt område som var nytt för mig. Funderar på om det beror på spänningsfallet. Visade 10.8 som lägst på skärmen men 12,7 på batteriet. Blir att kolla igenom kablarna för femtielfte gången. Skarvar jag på ny kabel har jag snart ingen kabel kvar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 137 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 12:17
                      12 svar
                      2 722 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 998 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                      5 svar
                      411 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Arbetar...
                      X