Lowrance, buggar och annat kul. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance, buggar och annat kul.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det här är min andra Hds gen 3. Min första reklamerade jag efter första fisketuren och fick denna. Nja jag hade liknande problem med förra uppdateringen så köper inte riktigt det även om det säkert stämmer. Drog om elen och köpte nytt batteri tom i jakten på ett spänningsfall som inte fanns. Min enhet har alltid varit seg och laggig. Det ska sägas att jag alltid varit fanboy av lowrance. Det som fått mig att svänga är min senaste enhet en HDS GEN3.

    Om det är känt problem med en viss batch vrf inte fixa buggarna med en ny uppdatering? Väldigt stort ansvar läggs på kunden att återställa mjukvaran och till det priset tycker jag inte det ska behövas. Det är orimligt att veta att man ska återställa mjukvaran för att det ska funka. Det heter uppgradering av en anledning tänker jag.

    Jag brukar fråga andra som har nyare Garmin på skoj hur ofta deras enhet strular... nu önskar jag att jag visste hälften så mycket som du vet om Lowrance och då hade jag nog inte haft några problem. Jag är rätt säker på att de skyndat ut produkten och det märks tyvärr. Kort efter HDS GEN 3 kom Carbon ut?

    Vet du varför de inte uppdaterat mjukvaran på över ett år? Om jag har förstått det rätt.

    När någon frågar om märke så pekar jag numer i riktning mot konkurrenten.

    Nånting som är jäkligt sweet är speglingen av ekolod till skärm. Så allt är inte pyton.
    Senast ändrad av gabbu; 2020-07-12, 23:16.

    Kommentera


    • #12
      I likhet med Garmin har Lowrance en syklus på sine modeller på to år, etter to år oppdateres de ikke lengre. (I all hovedsak, det har vært noen unntak, for eksempel GPS-rollover.)

      Hva har du som tilførselsspenning på skjermen din?
      Team Colibri

      Kommentera


      • #13
        Jag är bara en "normalanvändare" av mina ekolod och navigatorer. Har haft tre olika Garmin burkar de senaste åren (7"). De kan vara trixiga kan jag tycka ibland. Eller jag fattar inte vad jag måste göra för att få dem att göra det jag vill.

        Men jag har faktist inte haft något endaste direkt fel eller någon bugg jag kommit på ivf.

        Råkade ut för en knepig sak för en tid sedan dock. Satte in ett äldre sjökort i en ny enhet. Vid uppstart tjoar då enheten att den kommer stoppa/radera kortet då det är för gammalt samt börjar en nedräkning tills det sker. Bröt strömmen direkt och tog ur kortet.

        Känns knepigt att bli tvingad köpa nytt kort...
        Senast ändrad av Dominator91; 2020-07-14, 10:08.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Jag bedömer att det blir bara mer och mer buggar med Lowrance.
          Skit bakom styret eller ej så dyker det ena efter det andra upp.

          Har just nu en HDS Carbon med senaste uppdateringen.

          Fortfarande har min enhet problem med:
          - Uppstart (startskärmen syns) verkar ta längre och längre tid på sig.
          - Touch, laggar och hänger sig.
          - Givartyp glöms bort.
          - Varm enhet, är det en normal sommardag blir enheten/skärmen läbbigt varm( kan det verkligen vara nyttigt)
          - Enheten ”klickar”. Skall det verkligen låta så? (Inte från givaren alltså utan från själva enheten)
          Fick förra enheten utbytt för att den klickade hela tiden..
          -Grön rand på någon cm mellan skärmens top och ”ytan” På vattnet (Tänk söndrig datorskärmfärg).

          Vad har hänt med Lowrance egentligen?
          lönsamhetskrav vilket gör att dom pumpar ut halvfärdig elektronik/mjukvara?

          Någon som har annat roligt att tillägga, eller rent ut av lösningar på utmaningarna?
          Skärmen på min HDS9 Live blir också stekhet när solen ligger på en sommardag. Men i övrigt funkar den utan anmärkning, peppar-peppar. Men man kan som sagt fundera över hur nyttigt det är för elektroniken att arbeta i dessa temperaturer.

          Mitt första Lowranceekolod, en Touch gen2, hade trasig grafik vid leverans och fick den bytt efter reklamation. Efter den hade jag en HDS gen3 och nu som sagt en HDS Live. Hårdvarumässigt har dessa fungerat utan problem. Dock hade jag problem med en eller två av mjukvaruuppgraderingarna till gen3:an. Men det var buggar, för efter mycket tjat så släpptes buggfix som löste de problem jag hade då. Jag kommer ihåg att min gen3:a fick fnatt om jag hade glömt stänga av WiFi:n och jag precis låg på gränsen till räckvidden till trådlösa nätverket i hemmahamnen. Då låste den sig nästan.

          Så näe, helt perfekta och buggfria är de ju inte. Jag skulle kanske börja fundera över Garmin om det inte vore så att jag mer eller mindre har som krav att kunna tillverka egna kartor. Och då går ju Garmin tokbort som jag förstått det.

          Kommentera


          • #15
            Så nu har jag kört en hard reset.
            Sparade wp osv till Link-appen. Funkade smidigt.
            Använde inte sparade inställningar.
            Men om jag hade gjort det, skulle skärmindelningar och lager osv sparats?
            Ville ändra lite osv nu ändå, men nästa gång vill man ju inte sitta med lager osv på varenda skärmvariant osv man har.
            Blev milt tvingad att vela med lowranceappen med, men jag blev positivt förvånad över den, trodde det var en betalapp, men det mesta verkar ju vara gratis? Om man nu inte har nån tillfällig testversion.

            Nu återstår det att se om maskinen fortsätter och vara bångstyrig hela tiden.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #16
              Du kan lagre innstillinger ja. Dog vil jeg ikke anbefale det der man tar hard reset pga et eller annet problem, siden du risikerer å importere problemet også.

              Kan trøste deg med at jeg har fire enheter i båten, fra tre ulike merker. Da tar det tid å legge opp innstillinger og skjermoverlegg på nytt.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Du kan lagre innstillinger ja. Dog vil jeg ikke anbefale det der man tar hard reset pga et eller annet problem, siden du risikerer å importere problemet også.

                Kan trøste deg med at jeg har fire enheter i båten, fra tre ulike merker. Da tar det tid å legge opp innstillinger og skjermoverlegg på nytt.
                Ja jag misstänkte nåt sånt.
                Jäklar, 4 enheter, då hade jag vart vansinnig om jag behövde göra om alla inställningar hela tiden

                Men du menar att man skall göra hard reset efter varje uppdatering då, tycker mig ha läst det lite här och var. Hade varit intressant att få veta med säkerhet att det gör skillnad, så det inte bara är en ”myt” som alla ”vet” att man måste göra.

                Har någon verkligen belägg för att en enhet funkar bättre efter uppdatering med hard reset, än bara en uppdatering?
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Maxxim

                  Det är ju inga problem att göra egna kartor med Garmin quickdraw countours. Fungerar perfect. Har inte hittat en enda bug i min Striker 7sv och Echomap 7cv. Har varit fult nöjd med dom.
                  Det er et problem hvis du ønsker å bruke kartene utenfor Garmins plattformer, ønsker å redigere strandlinjer og dybder eller ønsker å legge til data fra andre kilder.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg


                    Men du menar att man skall göra hard reset efter varje uppdatering då, tycker mig ha läst det lite här och var. Hade varit intressant att få veta med säkerhet att det gör skillnad, så det inte bara är en ”myt” som alla ”vet” att man måste göra.

                    Har någon verkligen belägg för att en enhet funkar bättre efter uppdatering med hard reset, än bara en uppdatering?
                    Man ikke ta hard reset etter oppdatering.
                    For morro skyld gjorde jeg det ikke ved siste oppdatering av min Live, og har per nå ikke sett noen problemer utover et kjent problem mot Mercury VV Link. (Og det problemet løses ikke ved hard reset.)

                    Man kan godt oppdatere uten hard reset, men ser man en bugg eller tilsvarende bør hard reset tas før man bruker mye tid på feilsøking. For noen oppdateringer har hard reset i praksis vært en nødvendighet for de fleste brukere. Etter den første oppdateringen av HDS Live er et eksempel. Uten hard reset der fikk jeg ikke Genesis Live til å starte der LiVe brukte dybde fra min HDS Gen 3 som kilde. Etter reset fungerte det som det skulle. Jeg kunne sannsynligvis løst det uten hard reset ved å legge inn kildevalg på nytt også, men da går det fortere å ta reset enn å lete seg gjennom undermenyen for kildevalg for å oppdatere den kilden som "falt ut" i oppdateringen.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #20
                      Ja ok Erik, vad bra. Det lät ju rimligare
                      skitfiske!
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

                      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                      -Okänd

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 035 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 707 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 986 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                      2 svar
                      354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Arbetar...
                      X