Portabelt ekolod och batteri: Hur kopplar man flera saker till ett batteri portabelt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabelt ekolod och batteri: Hur kopplar man flera saker till ett batteri portabelt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Portabelt ekolod och batteri: Hur kopplar man flera saker till ett batteri portabelt.

    Fick fina svar och tankar på min förra post om portabelt ekolod. Tänkte nu höra om folk här har lösningar för om man vill koppla ett och samma portabla batteri till både elmotor och ekolod osv. Det verkar finnas men allt är vad jag kan se till fasta installationer. Hur gör man detta smidigt och portabelt.

    mvh /Carl

  • #2
    Hade satt några kontakter på batteriet så det är lätt att koppla in allt

    Till elmotorn en laddhandske typ https://www.batteriexpressen.se/prod...ategory_id=262
    Till ekolodet typ en Ctek kontakt, finns säkert massa andra alternativ
    https://www.radne.se/product/forlang...EaAh2jEALw_wcB

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Carl- Visa inlägg
      Fick fina svar och tankar på min förra post om portabelt ekolod. Tänkte nu höra om folk här har lösningar för om man vill koppla ett och samma portabla batteri till både elmotor och ekolod osv. Det verkar finnas men allt är vad jag kan se till fasta installationer. Hur gör man detta smidigt och portabelt.

      mvh /Carl
      ---------------------------------

      Hej Carl;

      TUDOR har portabla marinbatterier på 115 Ah som du kan köra både elmotor och ekolod på...
      Eftersom elmotorn drar många gånger mer ström än ekolodet bör du parallellkoppa minst två 12-volts marinbatterier....

      Däremot kopplar jag själv aldrig ekolodet till utombordsmotorns startbatteri....
      Det har att göra med gamla kunskaper från förr när flera utombordsmotorer saknade inbyggd spänningsregulator.
      Då kunde spänningen från utombordsmotorn stiga till över 15 VDC och bränna slutsteget i ekolodet...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2020-08-27, 10:41.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Carl- Visa inlägg
        Fick fina svar och tankar på min förra post om portabelt ekolod. Tänkte nu höra om folk här har lösningar för om man vill koppla ett och samma portabla batteri till både elmotor och ekolod osv. Det verkar finnas men allt är vad jag kan se till fasta installationer. Hur gör man detta smidigt och portabelt.

        mvh /Carl
        Minnkotas batterilåda: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...gn=pricerunner

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Carl- Visa inlägg
          Fick fina svar och tankar på min förra post om portabelt ekolod. Tänkte nu höra om folk här har lösningar för om man vill koppla ett och samma portabla batteri till både elmotor och ekolod osv. Det verkar finnas men allt är vad jag kan se till fasta installationer. Hur gör man detta smidigt och portabelt.

          mvh /Carl
          Følsom elektronikk som ekkolodd etc skal ALDRI kobles til samme batteri som en elmotor. Hvis du er i tvil, så Google "voltagedrop".
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

            Følsom elektronikk som ekkolodd etc skal ALDRI kobles til samme batteri som en elmotor. Hvis du er i tvil, så Google "voltagedrop".
            ------------------------------------------------------------------------

            Hej Team Colibri;

            Jag har kopplat mina Lowrance ekolod till samma 12 volts Tudor marinbatterier utan minsta problem sedan massor av år tillbaka...
            När batterispänningen sjunker under 10,5 VDC slocknar ekolodet... Det hände mig någon gång när jag körde elektroniken ombord på vanliga startbatterier, dvs åren innan Tudor började tillverka och sälja sina marinbatterier..

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

              Følsom elektronikk som ekkolodd etc skal ALDRI kobles til samme batteri som en elmotor. Hvis du er i tvil, så Google "voltagedrop".
              Funkat utmärkt sedan 15 år tillbaka i min minsta båt utan bensinmotor, lådan har automatsäkringar.

              Kommentera


              • #8
                Men hur kopplar man om dom ska dela batteriet, kopplar man allt direkt mot batteriets poler då eller?? Och vad gäller förbrukningen, om jag har ett 120ah batteri och kör ekolodet i 6h säger vi så kommer det att dra 7.5ah lämna alltså 112 till motorn känns som det räcker och blir över för motorn eller??

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Carl- Visa inlägg
                  Men hur kopplar man om dom ska dela batteriet, kopplar man allt direkt mot batteriets poler då eller?? Och vad gäller förbrukningen, om jag har ett 120ah batteri och kör ekolodet i 6h säger vi så kommer det att dra 7.5ah lämna alltså 112 till motorn känns som det räcker och blir över för motorn eller??
                  Nej, batterilådan har 60A säkring på polerna och 10 A säkring på cigguttagen, elmotorn kopplas på polerna och ekolod och annat på cigguttagen. Att koppla allt på polerna utan säkringar kan nog ge spännande resultat, som Colibri är inne på.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    ------------------------------------------------------------------------

                    Hej Team Colibri;

                    Jag har kopplat mina Lowrance ekolod till samma 12 volts Tudor marinbatterier utan minsta problem sedan massor av år tillbaka...
                    När batterispänningen sjunker under 10,5 VDC slocknar ekolodet... Det hände mig någon gång när jag körde elektroniken ombord på vanliga startbatterier, dvs åren innan Tudor började tillverka och sälja sina marinbatterier..

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Verden har endret seg litt siden Tudor var å anse som gode batterier til denne bruken. : )
                    Problemet med spenningsfall, er at hver gang du gir gass med elmotoren, så vil spenningen på batteriet synke drastisk, for så å stige raskt når du ikke bruker elmotoren. Dette har sammenheng med hvordan et batteri fungerer rent kjemisk, blybaserte batterier får spenningsfall ved hard belastning, og henter seg inn igjen etter at belastningen fjernes. Moderne ekkolodd har lett for å få ymse problemer ved store endringer i spenning, ettersom de har prosessorer som er langt mer følsomme for variasjon i tilført strøm enn eldre modeller var. (Og endringer i tilført strøm er den naturlige konsekvensen av endring i spenning.)
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    155 916 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 687 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 936 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Jojje2, 2023-03-21, 22:59
                    13 svar
                    1 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av fishmark, 2023-03-30, 10:27
                    2 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg fishmark  
                    Arbetar...
                    X