Lowrance c-map social map - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance c-map social map

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Løsning 2 har vært på plass siden HDS Carbon (og Elite TI).

På dagens modeller har du en QR-kode i start-menyen som kobler til din mobil, ferdig med passord og oppsett. Det ble innført med HDS Carbon og Elite Ti2.
    At du må slå på (godta) koblingen mot internett antar jeg er delvis en konsekvens av til dels svært dyr mobildata i deler av USA, og delvis en konsekvens av at den samme QR-koden tillater speiling og kontroll av enheten så det er et sikkerhets-aspekt inne i bildet. Etter QR-koden må du derfor godta både kontroll og bruk av mobildata.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Løsning 2 har vært på plass siden HDS Carbon (og Elite TI).

På dagens modeller har du en QR-kode i start-menyen som kobler til din mobil, ferdig med passord og oppsett. Det ble innført med HDS Carbon og Elite Ti2.
      At du må slå på (godta) koblingen mot internett antar jeg er delvis en konsekvens av til dels svært dyr mobildata i deler av USA, og delvis en konsekvens av at den samme QR-koden tillater speiling og kontroll av enheten så det er et sikkerhets-aspekt inne i bildet. Etter QR-koden må du derfor godta både kontroll og bruk av mobildata.
      Att man inte vill tillåta en användbar internetkoppling i enheterna handlar inte om omsorg om kunden utan att man vill behålla sin monopolmarknad, det är mitt antagande eftersom det skulle vara en smal sak att fixa. Säkerhetsaspekterna köper jag inte heller, Tesla och säkert många andra biltillverkare har fullt uppkopplade bilar med webbläsare etc. så varför skulle det inte kunna funka i båtar (att det inte funkar mitt ute i Atlanten fattar alla men där fritidsbåtar normalt används).

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Att man inte vill tillåta en användbar internetkoppling i enheterna handlar inte om omsorg om kunden utan att man vill behålla sin monopolmarknad, det är mitt antagande eftersom det skulle vara en smal sak att fixa. Säkerhetsaspekterna köper jag inte heller, Tesla och säkert många andra biltillverkare har fullt uppkopplade bilar med webbläsare etc. så varför skulle det inte kunna funka i båtar (att det inte funkar mitt ute i Atlanten fattar alla men där fritidsbåtar normalt används).
        Har säkert fel nu
        Men har sett på videos hur tävlingar i staterna är. Om nån vill jävlas så är det ju enkelt om det inte är säkerhet från lodet också. Folk kan vara bästa kompisar på fritiden. Men ärkerivaler på tävlingar. och fisketävlingar i staterna är stort. Kan vara så enkelt att den amerikanska kunden kräver det. Sen må man tänka på att när man köper en amerikansk produkt så är dom bakåtsträvare utan dess like.
        Vet ju folk här som jävlas med varandra när dom kommer tillräckligt nära med båtarna. .

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

Har säkert fel nu
          Men har sett på videos hur tävlingar i staterna är. Om nån vill jävlas så är det ju enkelt om det inte är säkerhet från lodet också. Folk kan vara bästa kompisar på fritiden. Men ärkerivaler på tävlingar. och fisketävlingar i staterna är stort. Kan vara så enkelt att den amerikanska kunden kräver det. Sen må man tänka på att när man köper en amerikansk produkt så är dom bakåtsträvare utan dess like.
          Vet ju folk här som jävlas med varandra när dom kommer tillräckligt nära med båtarna. .
          Det är inte osäkrare med uppkopplat ekolod än med uppkopplad mobiltelefon. Bakåtsträvande är helt enkelt extremt lönsamt i den här branschen, sen får kunderna sitta och fippla med microSD-kort men det skiter dom ju i.

Kommentera

Jeg har tilfeldigvis en bil som kan gå på internett "av seg selv". For at den skal gjøre det må jeg (heldigvis) tillate det. I all hovedsak er funksjonen slått av fra min side, av sikkerhets- og kostnadshensyn. I praksis slår jeg det bare på dersom jeg føler for å få oppdatert kartet, eller dersom det er tekniske problemer slik at service kan kjøre diagnose på bilen fjernstyrt.

Internett fordrer selvfølgelig et SIM-kort, med det kommer det kostnader både for å ha det, bruke det og hardvaren rundt. I en bil til 600.000 og oppover er det en mygg, i et ekkolodd til noen få tusen vil det være en betydelig del av totalkostnaden. Skal man i tillegg ha en nettleser, ala det du finner i en Tesla, så er det ytterligere kostnader rundt det og ikke minst en betydelig sikkerhetsrisiko. (Som igjen er løsbar ved å legge på enda flere kostnader.) Jeg ser på det som helt naturlig at man bruker dagens hotspot-løsning via mobil på produkter i den prisklassen, og sterkt begrenset nettleser. Det finnes riktignok ekkolodd med tilnærmet åpen nettleser, men disse er naturlig nok i en prisklasse de færreste sportsfiskere handler i. Men legger du 50.000 og oppover i det får du nettleser, dog fortsatt med mobildata via mobilen din, ikke innebygget SIM.

Det er med andre ord fult mulig å få det akkurat som du vil ha det, uansett om man tenker på ekkoloddet. mobilen eller bilen. Man må bare ville betale for det også. Per nå er det ingenting som tyder på at volumet av ekkolodd-kunder er villige til det, meg inkludert. ; )
            Senast ändrad av Team Colibri; 2021-06-17, 12:08.
            Team Colibri

Kommentera

Min dotter har en klocka med sim-kort i, klockan kostar 1500 spänn och abonnemanget 49 spänn i månaden - avsevärt billigare än att uppdatera ett gammalt SD-kort med kartdata.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Min dotter har en klocka med sim-kort i, klockan kostar 1500 spänn och abonnemanget 49 spänn i månaden - avsevärt billigare än att uppdatera ett gammalt SD-kort med kartdata.
                Ja, men nevnte klokke har også høyst begrenset nettleser og ingen marine kart. Du må gjerne være misfornøyd med dagens marine elektronikk, men det er greit å sammenlikne med ting som i det minste er i nærheten av hverandre.
                Team Colibri

Kommentera

En ipad för 15 lax kan allt och hundra ggr mer än the latest and greatest från dina kompisar inom marinelektronikbranschen. Ok, det är dyrare med skärmar godkända för marint bruk men duger inte som förklaring. Det är för klen processor och för lite minne, avsiktligen, och sedan denna idioti med minneskort som grädde på moset.

Kommentera

Igjen sammenlikner du med noe som ikke er sammenlikningsbart. Å sammenlikne en IPad med en MFD er like relevant som å sammenlikne med informasjonsplansjen på en jernbanestasjon. Alt har en skjerm, og noe bak skjermen, men det er ment til forskjellige ting og har vidt forskjellig salgsvolum.

Til sammenlikning kjøpte jeg nylig en skjerm som skal stå på en utendørs scene. Du får utvilsomt en meget bra flatskjerm til stueveggen til 6000, men denne endte med å koste nærmere 100.000. Hvorfor? Fordi denne må tåle fuktighet, tåle at noen med litt for mye øl i magen gjør dumme ting, og være lyssterk nok til å være synlig i direkte sollys. Legg til at skjermen jeg kjøpte kanskje produserer i noen få hundre eksemplarer, mens skjermen på stueveggen produserer i titusenvis, så har jeg ingen problemer med å se at det blir en forskjell i prisen.

Apple selger like mange IPad i en måned som HELE den marine bransjen selger skjermer i et år. Apple sine ting skal ha en gjennomsnittlig levetid lik det brukerne forventer, dvs rundt tre år. Den skal ikke brukes i regn, ikke i direkte sollys og den tåler ikke vibrasjoner. Alle som har brukt IPad i båt vet at den er ELENDIG til den bruken, av nevnte årsaker. Ikke har den minnekortport heller, så du må betale blodpris for den med størst minne mens du burde kjøpt en med mindre minne og en minnekortport. Skal du sammenlikne en MFD med et nettbrett, så gjør det i det minste med nettbrett eller PCer som skal tåle bruken en MFD utsettes for, da er du i praksis på modeller som gjerne koster mye mer enn en typisk MFD. Se feks på produktene til Mildef eller Roda, de er beregnet på samme type miljø og bruk som en MFD.
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2021-06-17, 20:31.
                    Team Colibri

Kommentera

Nu funkar allt som det ska, är väldigt nöjd med Lowrance FS.
                      Var nog bristande datorkunskap som orsakade problemet. Grabben kom hit och fixade allt på 10 min

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 400 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10