Batteri till nytt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till nytt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Batteri till nytt ekolod

Hittade i förra veckan ett Garmin Striker Vivid 7 SV till ett så pass lågt pris att jag helt enkelt blev tvungen att köpa det :-)

Nu behöver jag också köpa ett nytt batteri och som jag förstått det så räcker det gott och väl med ett 7Ah-batteri om det är lithium.

Jag har kollat på ett SBL lithiumbatteri (https://www.fiskeoutdoor.com/varukorg?action=show), är detta ett lämpligt köp till ekolodet? Till detta batteri har jag tänkt mig en laddare från Biltema (https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...4-a-2000037465).

(Mina fisketurer är normalt mellan 6-8 timmar, någon enstaka gång uppemot 10 timmar. Jag är på vattnet i princip så länge det är isfritt, vilket innebär att jag periodvis fiskar i temperaturer ner mot 4-5 grader.)

Hej Tiso, det ser helt ok ut. din Striker 7 drar ju 0,55Ah så ett 7Ah lär ju räcka 10-12 timmar. Och laddaren laddar upp det batteriet på 2 timmar, även om laddaren rent generellt är ganska segt.

Mvh Gregor

Kommentera

Tänk på att när temperaturen sjunker så sjunker även batteriets uttagbara effekt.

tror någon har skrivit om det i stora köpa lifepo4 tråden.
      Men i takt med att temperaturen sjunker och det blir mörkare så fiskar man inte lika många timmar heller så det kanske inte är något problem.

i övrigt så hade jag själv satsat på något liknande som du

Kommentera

Jag har ett exakt likadant ekolod med Li-ion 12v07ah batteri. Har aldrig lyckats ladda ur batteriet mer än 50%. Då fiskar jag långa pass. Jag pausar förvisso ekolodet nästan varje gång jag stannar. Jag köpte ett rebellcell med laddare, finns i paket på sportfiskeprylar för 1899kr nu. Hyfsat dyrt men är bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
          Jag har ett exakt likadant ekolod med Li-ion 12v07ah batteri. Har aldrig lyckats ladda ur batteriet mer än 50%. Då fiskar jag långa pass. Jag pausar förvisso ekolodet nästan varje gång jag stannar. Jag köpte ett rebellcell med laddare, finns i paket på sportfiskeprylar för 1899kr nu. Hyfsat dyrt men är bra!
          Jag kollade också på Rebelcellbatteriet, men det är ju dubbelt så dyrt som SBL-batteriet och jag är osäker på om det finns någon praktisk skillnad LiFe och Li-ion som motiverar prisskillnaden?

Kommentera

TiSo inte en susning, men hade jag orkat leta och vetat om att det fanns så hade nog jag kört på den billigare varianten. Hade inte du en Garmin Striker redan…?

Ett tips för övrigt: som batterilåda/hållare under fisketurer - på Jula hittade jag någon sorts svart skyddsbox, vattentät, med formbart skum inuti. Denna visade sig passa perfekt att kila in i fören på kajaken. Batteriet får gott och väl plats i denna box,och skummet inuti är bara att plocka bort så mycket som krävs så sitter batteriet tryggt och skönt där. Det enda man behöver göra är att borra ett hål för batterikabeln, samt en vattentät genomföring. Runt 300kr

Kommentera

Det ser ut som en god kombinasjon. Jeg bruker forøvrig den samme laderen selv og har hatt den i noen år, den gjør det den skal.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                TiSo inte en susning, men hade jag orkat leta och vetat om att det fanns så hade nog jag kört på den billigare varianten. Hade inte du en Garmin Striker redan…?

Ett tips för övrigt: som batterilåda/hållare under fisketurer - på Jula hittade jag någon sorts svart skyddsbox, vattentät, med formbart skum inuti. Denna visade sig passa perfekt att kila in i fören på kajaken. Batteriet får gott och väl plats i denna box,och skummet inuti är bara att plocka bort så mycket som krävs så sitter batteriet tryggt och skönt där. Det enda man behöver göra är att borra ett hål för batterikabeln, samt en vattentät genomföring. Runt 300kr
                Jodå, jag hade (har) ett Striker 5 cv men har ett tag varit sugen på lite större skärm och SideVü.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Det ser ut som en god kombinasjon. Jeg bruker forøvrig den samme laderen selv og har hatt den i noen år, den gjør det den skal.
                  Tack, det låter bra!

Kommentera

Har samma lod med ett rebelcell 12v18, skönt att slippa oroa sig för batteritorsk, men man klarar sig lätt på 7ah också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 307 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10