Köpråd nytt elmotor-batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd nytt elmotor-batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Egendomligt av Biltema att de rekommenderade ett startbatteri om du sa att du skulle ha det till en trollingmotor. Är batteriet kört redan så skulle jag reklamera det på den grunden och be om ett lämpligt ersättningsbatteri för förbrukning, säg 80-100.

    Kommentera


    • #22
      Nån som kan rekomendera ett bra litium batteri?
      Ska användas till en terrova 55. Mest ankring men även lite småtrolling på en buster rs. Runt 100ah hade varit trevligt så man vet att grejerna håller länge.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
        Nån som kan rekomendera ett bra litium batteri?
        Ska användas till en terrova 55. Mest ankring men även lite småtrolling på en buster rs. Runt 100ah hade varit trevligt så man vet att grejerna håller länge.
        Bärbart eller fast installation? Behöver man batteri med låg vikt (som jag eftersom jag skiftar mellan flera båtar): Rebelcell. Annars kan du köpa nåt kina-lifepo4.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av SportAE Visa inlägg
          Göstrollingsäsongen närmar sig och jag behöver köpa ett nytt batteri att driva min aktermonterade Watersnake 54lb (båt Crescent 434). Har tidigare enbart testat ett billigt 70ah fritidsbatteri från Jula och nu senast ett Tudor 80ah marinbatteri vilket var ett stort lyft i kapacitet mot Julas. Okunnig på området men har läst på rätt mycket och fattar att Litiumbatterier kommer mer och mer men fortsatt är lite väl dyra. Dessutom kan ett AGM/GEL vara ett bättre alternativ än vad jag tidigare använt, speciellt om jag begränsar mig till ett batteri och vill kunna dra ut det 50-75% per gång. Hittills har jag ibland behövt vara lite snål med användandet för att inte belasta batteriet för hårt. Förutsättningarna är i dagsläget enbart trolling, omkring 15 pass per säsong, 3,5h-5,h-pass där elmotorn inte används i motvind, så ibland går den bara halva tiden. Behöver släpa på all utrustning en bit och ofta är jag själv så jag kommer begränsa mig till endast ett batteri.

          Har egentligen varit ganska nöjd med Tudor 80ah https://www.hjertmans.se/produkter/e...tteri-80ah-12v
          men när jag var inne i butiken förut så rekommenderade istället säljaren något nytt EFB-batteri https://www.hjertmans.se/produkter/e...i-75ah-efb-12v
          och pekade på det högre "Wh". Stämmer det att EFB-batteriet ger mer kraft/drifttid/livslängd för mina behov än det klassiska Tudor 80? Tar gärna emot andra tips, kan absolut tänka mig att skicka efter något och betala lite mer, dock tror jag svårt att motivera något som kostar mer än 2x vad ett Tudor 80 gör. Det håller trots allt ett antal år. Men att kunna kräma på mer är ju så klart lockande.
          https://www.google.com/search?q=Bild...hrome&ie=UTF-8

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

            Bärbart eller fast installation? Behöver man batteri med låg vikt (som jag eftersom jag skiftar mellan flera båtar): Rebelcell. Annars kan du köpa nåt kina-lifepo4.
            LiFePo4 är absolut ett alternativ om man vill ha det portabelt. Jag köpte ett 80Ah SBL till elmotorn på min takbåt i somras, jämfört med ett 70Ah rebelcell så blir det:
            70Ah vs 80Ah
            6,1kg vs 9,5kg
            9.000 kr vs 7.000 kronor (kliver man upp på 100Ah som Larsww efterfrågade så blir skillnaden 13.000 kronor och 10kg vs 9.500 kronor och 10,1kg)
            Dessutom så är LiFePo4 en betydligt säkrare batterityp och jag har möjlighet att hålla full koll på kapacitet, förbrukning och temperatur på batteriet i telefonen.

            Jag var nära på att köpa Rebelcells väska på 70Ah bara för att det verkar smidigt, men jag blev snål när jag insåg hur mycket billigare jag kunde komma undan.

            Kommentera


            • #26
              Jag gav 8500 för mitt rebelcell 70Ah inklusive laddare, använder minnkotas batterilåda till det, väger ca 6-7 kg totalt vilket är helt underbart. Fördel är CE-märkning och fungerande garantier vilket man inte får med kinesiskt no-name och prisskillnaden är ju högst marginell. Aldrig kört ner batteriet ens till hälften under en heldag så 70Ah räcker gott.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Jag gav 8500 för mitt rebelcell 70Ah inklusive laddare, använder minnkotas batterilåda till det, väger ca 6-7 kg totalt vilket är helt underbart. Fördel är CE-märkning och fungerande garantier vilket man inte får med kinesiskt no-name och prisskillnaden är ju högst marginell. Aldrig kört ner batteriet ens till hälften under en heldag så 70Ah räcker gott.
                Inne på 4:e säsongen med likadant batteri som du. Kör ju långa dagar när jag fiskar men inte kommit under 50 %. Extremt lätt och smidigt. Jag kör Rebelcell väska vilket är smidigt om jag tar med det för att driva ekolodet i kajaken när jag är ute flera dagar. Annars har jag samma märke fast 18ah till just det vilket är fantastiskt till vinterfisket eftersom det inte väger någonting.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
                  Nån som kan rekomendera ett bra litium batteri?
                  Ska användas till en terrova 55. Mest ankring men även lite småtrolling på en buster rs. Runt 100ah hade varit trevligt så man vet att grejerna håller länge.
                  Rebelcell har jag bara hört bra om. God kvalité men dyrare i inköp.

                  LiLead fungerar bra, tror de har en på 80ah, 12 V vilket borde räcka länge för en 55lb. Säljs via återförsäljare i Sverige så borde vara lätt med garantin som är 2 år. Har kapacitet att fungera som startbatteri men Litiumceller med BMS är ej att rekommendera för startmotorn. Vet att Cosmos här på forumet kört Litiumceller (?) utan BMS men med nivåvakt och det fungerade bra.

                  Körde med Lileads 50ah 24v som jag fick för samma pris som mina två AGM-batterier kostade i inköp några år tidigare. Gick från ca 68kg till 10,4kg vilket gjorde mkt för båtens köregenskaper. Lägre planingströskel, högre marschfart så man sparade in soppa. Något som är jäkligt skönt att slippa förutom viktskillnaden är att man slipper bekymra sig för att ladda ur batterierna under 50%. Något man ständigt hade i bakhuvudet. Går fort att försämra ett bly/AGM-batteri om man är oaktsam. I min bok är det en no-brainer med Litium.
                  Senast ändrad av gabbu; 2023-09-04, 20:44.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                  1 216 svar
                  156 029 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HenkeW
                  av HenkeW
                   
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  12 svar
                  2 705 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Piscantur stercore  
                  Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                  27 svar
                  1 974 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gabbu
                  av gabbu
                   
                  Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                  2 svar
                  497 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg profilnamnet  
                  Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                  2 svar
                  354 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Arbetar...
                  X