Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Horisontella linjer på lodet vid ankring
Collapse
X
-
Du har utvilsomt ghostlines, dvs signalet fra ekkoloddgiveren reflekteres fra noe på båten din.
-
Aktermotorn upphissad
Aktermotorn nere
Det verkar som att aktermotorn ska vara nere för att få en bättre bild, förstår inte alls varför.2 Foton
Lämna en kommentar:
-
Old Firehand
Elmotorn i fören har ett eget batteri, så det kan inte vara det som stör. Däremot finns sladdarna till en ankringsstav i närheten, men i så fall borde den även påverka när båten rör på sig.
Team Colibri
Cosmoz 08
Jag ska ta de bilder ni bad om, var så mycket vind och vågor i helgen att det inte blev några bra bilder att jämföra med.
Tack för alla svar!
/Lars
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Lars Andrén Visa inläggJag kör med ett Lowrance Elite FS9, och har märkt att när båten står stilla så dyker det ofta upp horisontella linjer på sidescan, downscan oc h 2D-skärmen. Tänker att det inte är störning från annan el, för det funkar finfint annars.
Är det här något man kan påverka? Skruvat på "alla" inställningar, men inte hittat något.
De parallella linjerna över hela bildskärmen kan bero på elektriska störningar. Strömkablarna mellan elmotorn och ekolodet kan ligga för nära varandra och orsaka störningar...
Testa att dra strömkabeln från ekolodet direkt till båtbatteriet för att se om störningarna försvinner..
Mvh,
Old Firehand
Leif Engström
Lämna en kommentar:
-
Nå bruker man normalt ikke down- eller sidescan når man ligger stille, men også din 2D er sterkt påvirket av disse vertikale linjene. Som regel er slike linjer "ghostlines", dvs signalet fra ekkoloddgiveren reflekteres av noe (motor, trimtabs, andre ekkoloddgivere etc) men da vil du også se de når du kjører. Har du et bilde av hvordan dette ser ut med båten i bevegelse? Gjerne ett med elmotoren nede, og ett med elmotoren oppe.
Lämna en kommentar:
-
Kan det vara givaren som sitter dumt & att det är vattenströmmar från elmotorn?
Är du på sjön nu, prova att sänka eller höj elmotorn för att se om det blir någon skillnad
- 1 gilla
Lämna en kommentar:
-
Horisontella linjer på lodet vid ankring
Jag kör med ett Lowrance Elite FS9, och har märkt att när båten står stilla så dyker det ofta upp horisontella linjer på sidescan, downscan oc h 2D-skärmen. Tänker att det inte är störning från annan el, för det funkar finfint annars.
Är det här något man kan påverka? Skruvat på "alla" inställningar, men inte hittat något.
Taggar: Ingen
Foton
Collapse
-
av alfons74Jag har köpt en laddare till mitt nya batteri (lifep04) och när jag öppnade paketet så insåg jag att...1 Foto
-
Kanal: Elektronik
2023-08-15, 17:43 -
-
Svar till Montering av givare på kajakav engqvistJag kör med railblaza på min. Enkelt att ta bort och sätta dit med både lodet och givaren....1 Foto
-
2023-06-29, 19:39 -
-
av Kasper001Hej, är ny här på forumet, det är så att jag idag kopplade in denna strömbrytare till några lampor i...1 Foto
-
2023-04-01, 22:54 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
|
1 216 svar
155 502 visningar
0 gillar