Horisontella linjer på lodet vid ankring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Horisontella linjer på lodet vid ankring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Colibri
    replied
    Du har utvilsomt ghostlines, dvs signalet fra ekkoloddgiveren reflekteres fra noe på båten din.

Lämna en kommentar:

• Lars Andrén
    replied
    Aktermotorn upphissad

Aktermotorn nere

Det verkar som att aktermotorn ska vara nere för att få en bättre bild, förstår inte alls varför.

Lämna en kommentar:

• Lars Andrén
    replied

Old Firehand
    ​​​​Elmotorn i fören har ett eget batteri, så det kan inte vara det som stör. Däremot finns sladdarna till en ankringsstav i närheten, men i så fall borde den även påverka när båten rör på sig.

Team Colibri
    Cosmoz 08
    Jag ska ta de bilder ni bad om, var så mycket vind och vågor i helgen att det inte blev några bra bilder att jämföra med.

​​​​​​Tack för alla svar!
    /Lars

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Lars Andrén Visa inlägg
    Jag kör med ett Lowrance Elite FS9, och har märkt att när båten står stilla så dyker det ofta upp horisontella linjer på sidescan, downscan oc ​​​​​h 2D-skärmen. Tänker att det inte är störning från annan el, för det funkar finfint annars.
    Är det här något man kan påverka? Skruvat på "alla" inställningar, men inte hittat något.

Click image for larger version

Name:	20220917_182815-min.jpg
Views:	587
Size:	2,90 MB
ID:	2607877
    Hej Lars Andrén;

De parallella linjerna över hela bildskärmen kan bero på elektriska störningar. Strömkablarna mellan elmotorn och ekolodet kan ligga för nära varandra och orsaka störningar...
    Testa att dra strömkabeln från ekolodet direkt till båtbatteriet för att se om störningarna försvinner..
    Mvh,
    Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• Team Colibri
    replied
    Nå bruker man normalt ikke down- eller sidescan når man ligger stille, men også din 2D er sterkt påvirket av disse vertikale linjene. Som regel er slike linjer "ghostlines", dvs signalet fra ekkoloddgiveren reflekteres av noe (motor, trimtabs, andre ekkoloddgivere etc) men da vil du også se de når du kjører. Har du et bilde av hvordan dette ser ut med båten i bevegelse? Gjerne ett med elmotoren nede, og ett med elmotoren oppe.

Lämna en kommentar:

• Lars Andrén
    replied
    Är på sjön på fredag, ska testa då!

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Kan det vara givaren som sitter dumt & att det är vattenströmmar från elmotorn?
    Är du på sjön nu, prova att sänka eller höj elmotorn för att se om det blir någon skillnad

Lämna en kommentar:

• Lars Andrén
    started a topic Horisontella linjer på lodet vid ankring

Horisontella linjer på lodet vid ankring

Jag kör med ett Lowrance Elite FS9, och har märkt att när båten står stilla så dyker det ofta upp horisontella linjer på sidescan, downscan oc ​​​​​h 2D-skärmen. Tänker att det inte är störning från annan el, för det funkar finfint annars.
    Är det här något man kan påverka? Skruvat på "alla" inställningar, men inte hittat något.

Click image for larger version

Name:	20220917_182815-min.jpg
Views:	587
Size:	2,90 MB
ID:	2607877

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
1 216 svar