Garmin blivit populärt under senaste åren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Garmin blivit populärt under senaste åren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Garmin blivit populärt under senaste åren?

    Jag är ingen ekolodsmänniska. Kör på ett Lowrance Elite som jag haft i många år.
    Dock så börjar det bli dags för ett nytt.

    Det som jag reagerat på är att under senare år så verkar det som var och varannan person kör med Garmin. Var det inte Lowrance eller Humminbird som typ stod för hela marknaden förr?

    Vad är det som förändrats som jag missat?
    Är det att alla kör live-givare med garmin?
    (Dom var väl först där)???

  • #2
    Vad är det som gör att det är dags för ett nytt lod om du har ett Lowrance Elite? (Alltså mer än den vanliga jag brukar köra, VILLHÖVER....)

    Garmin har ju varit stora länge och inte haft dåliga grejer, jag är inne på min 3e Garminenhet men har också haft Raymarine och Lowrance.
    Men det stämmer kanske att Garmin är mer aggressiva nu och då syns det kanske mer.
    Garmin är ju stora på golfklockor och allmänt GPS-grejs

    Vet faktiskt inte om Lowrance gör mer än sina lod och elmotorer, det kanske nån annan kan svara på?

    Som jag förstår det ska Garmin inte bara varit först med Live-grejen utan även bäst? Det låter jag dock vara osagt.

    Sen om de är bättre eller sämre tror jag nog är i användarens ögon och preferenser. Men med dagens internetåsikter så har ju var varannan människa fel om deras åsikt inte är samma som min.......

    Själv kör jag ett Lowrance Hook för C-maps och ett Garmin Striker 7sv för att jag helt enkelt tycker givaren är bättre.
    Så som jag ser det så hänger det på vad man ska ha enheten till som gör att man anser att det ena är bättre än det andra....
    Senast ändrad av Mijni; 2023-06-01, 14:01.

    Kommentera


    • #3
      Garmin gör jätte fina grejer, har några kompisar som har köpt nya lod i år från Garmins mellan segment & det är mkt lod för pengarna.
      Även fast jag föredrar Lowrance så tror jag Garmin är ett strå vassare men det marginellt.
      Jag skulle inte byta för jag har svårt för Garmins meny system & sen att inte kunna spegla bilden till en padda som man kan med Lowrance

      Kommentera


      • #4
        Nja behöver och behöver.
        är väl mest för att jag börjat fiska på en ny sjö och det är rätt dåligt med struktur att fiska på, vill vidga vyerna lite
        med side scan, blir en kul grej att lära sig.

        Så om man inte är extremt specifik i vad man efterfrågar för egenskaper så är det hugget som stucket vilket fabrikat man väljer?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
          Jag är ingen ekolodsmänniska. Kör på ett Lowrance Elite som jag haft i många år.
          Dock så börjar det bli dags för ett nytt.

          Det som jag reagerat på är att under senare år så verkar det som var och varannan person kör med Garmin. Var det inte Lowrance eller Humminbird som typ stod för hela marknaden förr?

          Vad är det som förändrats som jag missat?
          Är det att alla kör live-givare med garmin?
          (Dom var väl först där)???
          Garmin har gjort mye riktig de siste 7-8 årene, ved å kjøpe opp andre som var gode på ting Garmin ellers var dårlige på.
          Noen eksempler; Garmin kjøpte selskapet bak det som senere ble LiveScope/ Panoptix, Garmin ansatte flere av Navico sine bedre ingeniører/ utviklere og fikk med det fart på sitt 2D-ekkolodd, og de kjøpte Navionics og et par andre selskaper innen deler av marin elektronikk Garmin ikke hadde selv (nødpeilere og stereoanlegg). De oppkjøpene har resultert i produkter og tjenester som er bra, og da øker salget.
          I mellomtiden har Lowrance (Navico) blitt kjøpt av Brunswick, en endring som særlig her i Skandinavia har slått negativt ut på support og synlighet. Raymarine sin eier Teledyne later til å være litt usikre på hva de skal med Raymarine. Humminbird/ Johnson Group har som vanlig leveringsproblemer, så selv om du vil ha deres produkter er du heldig hvis du får kjøpt de noe sted...



          Summen av dette er unektelig bra for Garmin.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2023-06-02, 08:11.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

            Garmin har gjort mye riktig de siste 7-8 årene, ved å kjøpe opp andre som var gode på ting Garmin ellers var dårlige på.
            Noen eksempler; Garmin kjøpte selskapet bak det som senere på LiveScope/ Panoptix, Garmin ansatte flere av Navico sine bedre ingeniører/ utviklere og fikk med det fart på sitt 2D-ekkolodd, og de kjøpte Navionics og et par andre selskaper innen deler av marin elektronikk Garmin ikke hadde selv (nødpeilere og stereoanlegg). De oppkjøpene har resultert i produkter og tjenester som er bra, og da øker salget.
            I mellomtiden har Lowrance (Navico) blitt kjøpt av Brunswick, en endring som særlig her i Skandinavia har slått negativt ut på support og synlighet. Raymarine sin eier Teledyne later til å være litt usikre på hva de skal med Raymarine. Humminbird/ Johnson Group har som vanlig leveringsproblemer, så selv om du vil ha deres produkter er du heldig hvis du får kjøpt de noe sted...



            Summen av dette er unektelig bra for Garmin.
            Kanske får kika på Garmin då efter den ypperliga sammanfattningen.

            Kommentera


            • #7
              En annan sak jag noterat är att givarna är väldigt långa nu.
              min akterspegel är endast rak precis vid motorn.
              en bit ut där man vill sätta givaren så är det lite vinkel relativt båtens längdlinje.

              Hur noga är det att givaren linjerar perfekt?

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
              1 216 svar
              156 003 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HenkeW
              av HenkeW
               
              Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
              12 svar
              2 697 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Piscantur stercore  
              Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
              27 svar
              1 964 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gabbu
              av gabbu
               
              Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
              2 svar
              485 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg profilnamnet  
              Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
              2 svar
              349 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Arbetar...
              X