Batteriladdare till Lithium (LiFePO4) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteriladdare till Lithium (LiFePO4)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteriladdare till Lithium (LiFePO4)

    Hej
    Har inskaffat en ny båt och kommer köra med en 24v terrova till den, om jag kör med 2x12v 100ah i serie så har jag problem med att hitta en laddare för bägge batterierna dvs en dual banksladdare som fungerar bra och ger mer än 5ah/bank? Är det någon som har ett tips på vilken som hade fungerat bra den kommer vara fast monterad i båten och klarar Lithium givetvis,
    Eller den andra alternativet är att köra med 1 st 24v 100ah batteri och en Victron 24v/13 ah laddare monterad i båten. Vilket alternativ är att föredra?

  • #2
    Jag kör med en Victron 12v 17A till startbatteriet sen mellan startbatteri och 24v batteriet har jag en victron dc-dc laddare.
    Fördelen blir att du klarar dig med en laddare som laddar båda batterierna. Sen när du kör får du laddning till 24v banken också.
    Har ett Lilead 24V 50ah lithium, med dc-dc laddaren klarar jag 5 långa gädd fiskepass utan problem

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
      Hej
      Har inskaffat en ny båt och kommer köra med en 24v terrova till den, om jag kör med 2x12v 100ah i serie så har jag problem med att hitta en laddare för bägge batterierna dvs en dual banksladdare som fungerar bra och ger mer än 5ah/bank? Är det någon som har ett tips på vilken som hade fungerat bra den kommer vara fast monterad i båten och klarar Lithium givetvis,
      Eller den andra alternativet är att köra med 1 st 24v 100ah batteri och en Victron 24v/13 ah laddare monterad i båten. Vilket alternativ är att föredra?
      Om du ändå har dem seriekopplade så är det ju bara att häkta på en 24V-laddare och se glad ut. Förutsatt att de är köpta och installerade samtidigt så inte det ena är äldre och lite mer slitet än det andra.
      Annars har Minn kota en laddare med 3x10A, är just nu nedsatt till 3000 spänn på Dogger, annars kostar det 5400. (Eller 6700 på Söder)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Jag kör med en Victron 12v 17A till startbatteriet sen mellan startbatteri och 24v batteriet har jag en victron dc-dc laddare.
        Fördelen blir att du klarar dig med en laddare som laddar båda batterierna. Sen när du kör får du laddning till 24v banken också.
        Har ett Lilead 24V 50ah lithium, med dc-dc laddaren klarar jag 5 långa gädd fiskepass utan problem
        Var ju en smidig lösning jag tror jag faktiskt ska köra på den med en 10ah dc-dc laddare då generatorn på motorn ger 19ah och ett 50ah batteri. jag trollar en del med elmotorn men tar batteriet slut så får jag köra med drivankare och bensinmotorn igång under perioder.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
        1 216 svar
        156 031 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HenkeW
        av HenkeW
         
        Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
        12 svar
        2 705 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Piscantur stercore  
        Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
        27 svar
        1 979 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gabbu
        av gabbu
         
        Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
        2 svar
        499 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg profilnamnet  
        Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
        2 svar
        354 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Arbetar...
        X