Köpråd ekolod 9-12", budget -16.000:- - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd ekolod 9-12", budget -16.000:-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd ekolod 9-12", budget -16.000:-

    Hej
    Vad rekommenderar ni för ekolod för upp till 16.000:- ?

    Fiskar mest 1-12m djup, gillar sidoseende.
    Får gärna vara kompatibelt med live om man får för sig att utöka med sådan givare framöver även om det just nu inte är aktuellt.

    Några jag kikat på är
    Lowrance FS9 (cirkapris 12.000)
    Garmin Echomap Ultra 102sv GT56 (cirkapris 15.900)
    Garmin Echomap UHD 92sv GT56 (cirkapris 10.900)
    Humminbird Helix 9 CHIRP MSI+ GPS G4N (cirkapris 15.900)



    Har ingen erfarenhet av dessa så är öppen för allt.
    Haft ett Garmin striker tidigare men vill stega upp rejält från det.

    Kommer prel. köpa en Minn Kota terrova ip link, har inget behov av att koppla ihop med lod
    Så behöver inte vara drivande till val av lodet utan vill ha bästa/mest prisvärda sådana.
    Kompatibilitet är sekundärt.

    Så vilket lod är mest bang for the buck, alt. värt att lägga pengar på enligt er?
    Senast ändrad av tobs; 2024-03-19, 11:50.

  • #2
    Garmin Echomap Ultra 102sv GT56 (cirkapris 15.900)

    Alla dar i veckan. Sjukt bra lod på alla sätt o vis.

    Inte klämt på Heöix så har inget o säga.

    Gå på en 9:a med seg processor o långsam touch skulle jag avråda dig ifrån.

    Det gör mycket om du har en försäljare i närområdet så du kan klämma på loden.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg
      Garmin Echomap Ultra 102sv GT56 (cirkapris 15.900)

      Alla dar i veckan. Sjukt bra lod på alla sätt o vis.

      Inte klämt på Heöix så har inget o säga.

      Gå på en 9:a med seg processor o långsam touch skulle jag avråda dig ifrån.

      Det gör mycket om du har en försäljare i närområdet så du kan klämma på loden.
      Okej, låter bra.
      Ja det vore intressant att höra vad folk säger om bl.a Helix då den just nu kostar lika som Echomap ultran förutom 1" mindre skärm då.

      Sant, Echomap UHD2 92sv som är efterföljaren till UHD kostar samma som Ultran men som jag förstår är Ultran ändå bättre än även UHD2.

      Tack för din input.

      Kommentera


      • #4
        Jag har ägt ett Helix9 g3n i ca 4 år och är helnöjd. Jag kan tyvärr inte ge dig någon jämförelse med/mot Lowrance eller Garmin då jag aldrig ägt något av dessa märken. Men kompisen har ett Fs9 och jag tycker faktiskt att jag får en bättre bild, framför allt på SI, på mitt Helix.

        Tycker att användarvänligheten är helt ok (även för mig som är tekniskt retarderad!). Visst krävs det en del knapptryck för att scrolla genom menyerna, men det är inget jag stör mig på. Jag tycker snarare om att det fler (än Lowrance/Garmin?) parametrar att skruva på för att få en klar bild.

        Och jag älskar Autochart live! Lägger man lite tid så kan man bygga en sjukt detaljerad djupkarta. Du kan även se växtlighet och bottenhårdhet.

        Jag spinnfiskar till 95% och så som jag använder ekolodet så funkar det utmärkt. Jag puttrar runt och letar efter betesfisk och strukturer med SI, samtidigt som jag spelar in med Autochart live. Sen ankrar jag eller kör en långsam drift och fiskar av det område jag tycker är intressant.

        Det enda jag saknar är möjligheten att "bygga egna" vyer. Helix har bara förvalda. Hade gärna velat se ex SI och karta i delad bild med SI överst och kartan under. Man vill ju gärna att SI ska kunna utnyttja hela bredden på skärmen. Men tyvärr ligger alltid kartan till höger eller vänster i kombinerade vyer.

        ​​​Lösningen blir väl att ta på spenderbyxorna och köpa ett lod till

        Touchskärm, vilket helix inte har, hade väl också varit smutt. Men det var ingen dealbreaker för mig när jag skulle köpa ekolod.

        Tycker också att uppdateringen är lite krånglig. Men det har antagligen mer med mig, än med ekolodet att göra.

        Helix är kompatibelt med livegivare. Men hur det fungerar ska jag låta vara osagt. Jag har aldrig fiskat med megalive, eller någon annan live heller för den delen.

        Oavsett vad du väljer så vågar jag nästan garantera att det blir ett uppsving i fisket.

        Skitfiske!
        Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

        Kommentera


        • #5
          Lowrance hds live 9" med givare kommer säkert kosta 13k eller mindre hos Olssonsfiske på deras jippo under påsken? kanske ett alternativ.
          Sjukt nöjd med genesislive och att det är sinnessjukt simpelt o navigera i lodet.

          dom måste ju höjt priserna för ja köpte för 13k med givare på sportfiskeprylar.se förra året

          Lycka till med ditt köp!

          Kommentera


          • #6
            Ägt ett Garmin Echomap Ultra 102sv GT56 och det är ett säkert kort. Förutom bra bild, gillade jag det för att det var så användarvänligt och snabbt.

            Kommentera


            • #7
              Ca 14 400 för ett Lowrance hds 9" känns som bättre alternativ än Elite fs om det bara skiljer några tusenlappar emellan

              Kommentera


              • #8
                Finns massa begagnat så här på våren. Kolla på fejjan, vad sägs om ett Elite FS 9 med sjökort och nätverk för 9500 oprutat?

                Kommentera


                • #9
                  Tack för era inputs såhär långt, roligt att ni som har bl.a Echomap ultra verkar väldigt nöjda också.
                  Skulle gärna haft 12" också men budgeten spricker relativt omgående oavsett val känner jag.

                  Humminbird lät också intressant till du Brawnämnde det med de fasta vyerna, för uppskattar verkligen att kunna ha SI fullbredd i kombinerad vy med exempelvis karta och 2d på nedre halvan istället för att endast nyttja halva bredden på skärmen.

                  Lodet får som sagt gärna vara kompatibelt med live om man i framtiden mot förmodan får för sig att vilja komplettera.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Trasslet Visa inlägg
                    Finns massa begagnat så här på våren. Kolla på fejjan, vad sägs om ett Elite FS 9 med sjökort och nätverk för 9500 oprutat?
                    Kan absolut intressant också men känner det i första hand är smidigt att kunna baka in lod och frontmotor i affären på båten jag skall ta beslut på inom en vecka.
                    Men ja, money talks också för rätt deal.

                    Nämnda alternativ har jag fått "internetpriser" på så därför ligger det högt på listan just nu.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 031 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 705 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 979 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    499 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X