Problem med Eagle Cuda 242 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Eagle Cuda 242

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Eagle Cuda 242

    Nu har jag dragit ström till elmotorn och ekolodet och då uppstod det ett problem. Bilden på lodet stämmer ju inte alls för jag antar att det bör funka på land också.. Båten står på en trailer ca 1 meter ovanför marken och lodet visade som bästa 2,6 meter men när jag sedan startade om så visade det helt fel djup igen och dessutom är det bara massa streck på monitorn som ser ut som nån störning!

    Jag hoppas att det är en inställningsak men jag har gått igenom menyerna ett antal gånger utan att hitta nått vettigt..

    Förslag?

  • #2
    ekolod

    Problemet är nog att lodet fungerar i vatten , inte i luft.
    När du slänger båten i sjön är nog allt i sin ordning skall du se.


    Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
    Nu har jag dragit ström till elmotorn och ekolodet och då uppstod det ett problem. Bilden på lodet stämmer ju inte alls för jag antar att det bör funka på land också.. Båten står på en trailer ca 1 meter ovanför marken och lodet visade som bästa 2,6 meter men när jag sedan startade om så visade det helt fel djup igen och dessutom är det bara massa streck på monitorn som ser ut som nån störning!

    Jag hoppas att det är en inställningsak men jag har gått igenom menyerna ett antal gånger utan att hitta nått vettigt..

    Förslag?
    Http://pekkman.blogspot.com

    Kommentera


    • #3
      ok?

      JA men då borde det äl ha hänt nått när jag testade att ha givaren i en hink med vatten.. men monitorn var oförändrad!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
        JA men då borde det äl ha hänt nått när jag testade att ha givaren i en hink med vatten.. men monitorn var oförändrad!
        Som sagt givaren funkar i vatten och det får inte finnas någon luft mellan givaren och vattnet, men djupet i Din hink är mindre än vad lodet kan mäta, så när Du lägger i båten så kommer det att funka bättre.
        Det är sällan som ett lod visar rätt när det är under 1m djupt.

        Kommentera


        • #5
          Du får nog ändra rubriken till problem med användaren av Eagle Cuda istället, lycka till när du är på sjön funkar nog bättre då mvh
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #6
            haha

            Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Du får nog ändra rubriken till problem med användaren av Eagle Cuda istället, lycka till när du är på sjön funkar nog bättre då mvh
            JA det är faktiskt sant men man får ju lite panik när man beställt från USA och så verkar det inte funka!! ska ge mig ut på sjön i veckan och testa på riktigt!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
              Nu har jag dragit ström till elmotorn och ekolodet och då uppstod det ett problem. Bilden på lodet stämmer ju inte alls för jag antar att det bör funka på land också.. Båten står på en trailer ca 1 meter ovanför marken och lodet visade som bästa 2,6 meter men när jag sedan startade om så visade det helt fel djup igen och dessutom är det bara massa streck på monitorn som ser ut som nån störning!

              Jag hoppas att det är en inställningsak men jag har gått igenom menyerna ett antal gånger utan att hitta nått vettigt..

              Förslag?
              Hej baronen,
              Du bör inte köra lodet (givaren) i tomma luften för då kan givaren ryka p.g.a. att den inte belastas i luft (prova att köra en aktersnurra i luft så förstår du vad jag menar).
              Om du skall slå på lodet med givaren i luften bör du ha kopplat ur den först (om du skall kolla inställningar o.s.v.)
              I övrigt gäller det som TamTam och Rospigg har skjutit in här.

              Lycka till.
              mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

              Kommentera


              • #8
                ojdå

                Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Hej baronen,
                Du bör inte köra lodet (givaren) i tomma luften för då kan givaren ryka p.g.a. att den inte belastas i luft (prova att köra en aktersnurra i luft så förstår du vad jag menar).
                Om du skall slå på lodet med givaren i luften bör du ha kopplat ur den först (om du skall kolla inställningar o.s.v.)
                I övrigt gäller det som TamTam och Rospigg har skjutit in här.

                Lycka till.
                mvh

                Jag har kört den i luft i ca 2 timmar.. är det vanligt att dom går sönder då eller händer det bara i enstaka fall?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av baronen Visa inlägg
                  Jag har kört den i luft i ca 2 timmar.. är det vanligt att dom går sönder då eller händer det bara i enstaka fall?
                  Nja, det är svårt att svara på då man oftast inte får veta historien bak, hur ägaren hanterat sina grejer. Men en givare kan gå sönder i luft, men det är inte vanligt för då skulle nog tillverkarna få returer i högavis. Nä, mitt råd är att inte ta ut något i förskott, men att du först provkör grejorna i sjön. Får du problem då så får du ta den saken då.

                  Tänk på följande:
                  Får du störningar på skärmen (när du är på vatten) kan det vara orsakat av el-motorn och inget tecken på att givaren har pajat. Störningar fångas t.ex. lätt upp av att givarkabeln ligger för nära motorkablarna.

                  Strömförsörjnings-kabeln till lodet skall vara kopplat direkt på batteri-polskorna via en säkring på lodets positiva, +ledning, (vanligtvis Röd). Dra lodets alla kablar så långt bort du klarar från andra strömförbrukare så får du minst möjligt störning på ekosignalen.

                  Om strömförsörjningskabeln består av två separata ledare (en för +, en för -) så tvinnar du dessa samman. Då minskar risken för störningar ytterligare. Men du har säkert + och - ledarna i en tjockare kabel och då låter du det vara så.

                  Lycka till
                  Senast ändrad av Flodström; 2007-10-01, 12:41.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

                  Kommentera


                  • #10
                    Som det är nu är givarkabeln väldigt lång.. kan man/bör man korta den och hur gör man det på bästa sätt isf?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 011 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 699 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    488 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X