Vilken typ av batteri rekomenderar ni till ett lowrance x125? räcker det med ett litet mc batteri? hur länge klarar det att driva skiten?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
batteri till x125
Collapse
X
-
köp ett blyackumulator tror jag det hette.. jag köpte ett sådant på biltema för typ 100:- och drev ett lowrance 107cdf och jag klarade mig i ca 10-16 timmar beroende på om jag sänkte bakgrundsljuset i displayen. då laddade jag batteriet med en laddare som igentligen va till en ficklampa.. men nu använder jag en ctek till allt laddande av batterier..
-
Jag använder ett MC-batteri på 12 mah har jag för mig.
Köptes på biltema för någon hundring och jag driver både lod och gps
med belysning på under några turer innan det är dags att ladda om.
//C
Kommentera
-
-
Har du ett startbatteri i båten med laddning från en alternator/"generator" så går det då ett X-125 drar väldigt lite ström. Genomsnitt ca 4-600mA (0,4-0,6A). Motorn laddar med ca 7A om jag inte missminner mig.
Kopplar du in ett portabelt ekolod så koppla in det direkt på batteriet, inte på några långa matarledningar eller startkablar. Kopplar du in det direkt på batteriet måste du i tillägg också ha en säkring (typ bilsäkring) på några A (2, max 3Amp) så det inte uppstår brand i båten om något kortsluter i själva lodet eller dess kontakter/kablar.
Har du en strömpanel i båten för strömförbrukare kan du koppla in lodet på den men det måste finnas minst en säkring mellan lodet och batteriet/batterimatningen.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
nej har inget batteri i båten...det är bara en 8hk motor och rorkult me trycktank..verkar pilligt att koppla lodet till ett bilbatteri när man ser hur kablarna ser ut....men det kan väl inte va så svårt? hur görn ni för att kuinna ha det så portabelt som möjligt?Pissar hästen när han vill?
I'm the
Kommentera
-
Mitt svar var menat till Ckiller inte till dig btc_andersson. Du måste använda dig av ett externt batteri som föreslagits tidigare här i tråden. Det är nog den bästa lösningen för dig skulle jag tippa (12 Ah )Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Tack Flodström va precis vad jag ville veta! Självklart sätter ja en säkring emellan. Perfekt att jag fick reda på antal ampere också underbartUrsprungligen postat av Flodström Visa inläggMitt svar var menat till Ckiller inte till dig btc_andersson. Du måste använda dig av ett externt batteri som föreslagits tidigare här i tråden. Det är nog den bästa lösningen för dig skulle jag tippa (12 Ah )
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Ladda upp social map till Lowrance Eagleav FasslVet inte om jag är dålig på att leta men jag hittar inget om att ladda upp social maps i manualen....3 Foton
-
Kanal: Elektronik
2026-01-19, 15:14 -
-
av Miller_timeBlev ett nytt lod och med det en 3-in-1 givare som ska monteras.
Velar lite mellan dessa...1 Foto-
2025-04-07, 20:45 -
-
av NewbornSom rubriken lyder, var ska jag sätta givaren till ekolodet på akterspegeln?
Det är en Ryds 510...1 Foto-
2025-04-08, 11:59 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Miller_time, 2025-03-23, 16:17
|
2 svar
197 visningar