Ursprungligen postat av BBRF
Visa inlägg
Detta gör att man inte kan knappa sig fram till rätt läge utan att titta på skärmen som man kan på de äldre, därför bidrar det nya systemet till försämrad uppsikt och sjösäkerhet framförallt för alla som är ensamma ombord och måste köra och knappa samtidigt.
De farliga funktionerna är de automatiska ruttplaneringarna, jag har testat på en GPSMap 525 och det fanns två varianter av automatik, dels en där man angav start och mål och då beräknade plottern den "bästa" rutten, trots att jag knappat in båtens uppgifter med djupgående och mitt eget valda säkerhetsdjup så lade plottern "den bästa rutten" rakt över flera grund och områden emd djup understignde mitt valda djup och även rakt över en ö, det är inte vad jag kallar en säker funktion.
Nästa automatiska funktion är den som hjälper en hitta tex mackar eller verkstäder, man knappar in var man vill åka tex närmaste sjömack och så tar plottern aktuell position och beräknar bästa rutt, återigen används de egna inmatade uppgifterna för båten med minsta säkerhetsdjup, men även med denna funktion blev rutten rakt över grund och tvärs över land, så inte heller denna funktion känns speciellt säker.
Sen har de nya Vision G2 korten en massa fullständigt onödiga funktioner som drar massa datakraft och gör plottern slö, det borde gå att skippa tex 3D, Ubåtssimulatorläget och flygfoton vid instalationen då dessa högst sannoloikt aldrig kommer att användas och därmed få en snabbare plotter, men det verkar inte vara möjligt och inte passar de gamla enklare Blue Chart korten i de nya maskinerna så man tvingas använda de nya skräpkorten.
Så i mina ögon har Garmin blivit totalt ointressant för alla med liknande användningsområde som mitt alltså fiske och navigering.

Kommentera