Vilket ekolod?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
    Lite mer utförligt vad som är farligt/fel på dom nya garminplottrarna?
    De flesta av dem vanligaste funktionerna och sidorna som på tidigare modeller hade en snabbknapp ligger idag i skärmmenyer som man måste bläddra i, dessutom är rubrikerna ologiska så det blir mycket onödigt bläddrande framförallt bakåt då man går in i fel meny.
    Detta gör att man inte kan knappa sig fram till rätt läge utan att titta på skärmen som man kan på de äldre, därför bidrar det nya systemet till försämrad uppsikt och sjösäkerhet framförallt för alla som är ensamma ombord och måste köra och knappa samtidigt.

De farliga funktionerna är de automatiska ruttplaneringarna, jag har testat på en GPSMap 525 och det fanns två varianter av automatik, dels en där man angav start och mål och då beräknade plottern den "bästa" rutten, trots att jag knappat in båtens uppgifter med djupgående och mitt eget valda säkerhetsdjup så lade plottern "den bästa rutten" rakt över flera grund och områden emd djup understignde mitt valda djup och även rakt över en ö, det är inte vad jag kallar en säker funktion.

Nästa automatiska funktion är den som hjälper en hitta tex mackar eller verkstäder, man knappar in var man vill åka tex närmaste sjömack och så tar plottern aktuell position och beräknar bästa rutt, återigen används de egna inmatade uppgifterna för båten med minsta säkerhetsdjup, men även med denna funktion blev rutten rakt över grund och tvärs över land, så inte heller denna funktion känns speciellt säker.

Sen har de nya Vision G2 korten en massa fullständigt onödiga funktioner som drar massa datakraft och gör plottern slö, det borde gå att skippa tex 3D, Ubåtssimulatorläget och flygfoton vid instalationen då dessa högst sannoloikt aldrig kommer att användas och därmed få en snabbare plotter, men det verkar inte vara möjligt och inte passar de gamla enklare Blue Chart korten i de nya maskinerna så man tvingas använda de nya skräpkorten.

Så i mina ögon har Garmin blivit totalt ointressant för alla med liknande användningsområde som mitt alltså fiske och navigering.

Kommentera

Patrik har du täckt båt ht eller liknande undersök möjliheten för att använda laptop för plotter/navigering ekolodet är av mindre betydelse skärmmässigt kommer spara dej en massa pengar allt finns som behövs gratis sånär som burken själv då.
      Har använt sådan lång tid och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd för skitpengarna det kostar
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Patrik har du täckt båt ht eller liknande undersök möjliheten för att använda laptop för plotter/navigering ekolodet är av mindre betydelse skärmmässigt kommer spara dej en massa pengar allt finns som behövs gratis sånär som burken själv då.
        Har använt sådan lång tid och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd för skitpengarna det kostar
        Jag har en kabinbåt en hansvik 18 kombi + så har jag faktiskt två st laptop en som står och samlar damm inte mer än 1 år gammal.
        Jag köpte ny för moderkortet gick 2 gånger på den, och när jag fick tillbaks den 2:a gången så var där något fel igen.. och då tröttna jag och köpte en ny. Men nu funkar den utan några problem.
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gussy, 2025-09-01, 16:36
        11 svar
        671 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders