Seriekoppling av lanternor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Seriekoppling av lanternor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Seriekoppling av lanternor?

[B][Om man vill koppla den röd/gröna lanternan i fören på samma strömbrytare som den i aktern är det då ok att göra följande;

1. Dra kabel från lanternan i fram (+/-), dra kabel från lanternan i aktern. Således har jag 2+kablar och 2- kablar, en från varje lanterna.
    2. Jag "tvinnar" ihop minuskabeln och fäster dessa på minuspolen på batteriet samtidigt som jag i följande ordning kopplar dom båda pluskablarna på EN strömbrytare- säkring- och vidare till huvuströmbrytaren på pluskabeln.
    Finns det någon risk med att koppla "ihop" pluskablarna på EN strömbrytare och EN säkring, eller bör jag dra separata kablar utan "ihopkoppling" så att varje lanterna har en egen strömbrytare och säkring?
    Känns som att det blir så mycket kabel....
    Använder mig av 4 mm-kabel och krympslangsförsedda kabelskor.
    Kan jag göra så här eller gör man på något annat/bättre sätt?

/B]

Låter rätt i mina öron.
    Men 4mm kabel är lite väl tilltaget, det kan du belasta med ca:20 A (240w?) om jag tänkt rätt.
    Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Låter rätt i mina öron.
      Men 4mm kabel är lite väl tilltaget, det kan du belasta med ca:20 A (240w?) om jag tänkt rätt.
      räcker gott med 2mm kabel

Kommentera

Ursprungligen postat av Conny Visa inlägg
        [B][Om man vill koppla den röd/gröna lanternan i fören på samma strömbrytare som den i aktern är det då ok att göra följande;

1. Dra kabel från lanternan i fram (+/-), dra kabel från lanternan i aktern. Således har jag 2+kablar och 2- kablar, en från varje lanterna.
        2. Jag "tvinnar" ihop minuskabeln och fäster dessa på minuspolen på batteriet samtidigt som jag i följande ordning kopplar dom båda pluskablarna på EN strömbrytare- säkring- och vidare till huvuströmbrytaren på pluskabeln.
        Finns det någon risk med att koppla "ihop" pluskablarna på EN strömbrytare och EN säkring, eller bör jag dra separata kablar utan "ihopkoppling" så att varje lanterna har en egen strömbrytare och säkring?
        Känns som att det blir så mycket kabel....
        Använder mig av 4 mm-kabel och krympslangsförsedda kabelskor.
        Kan jag göra så här eller gör man på något annat/bättre sätt?

/B]
        Om jag förstått det hela rätt så är det en paralellkoppling du gjort. Och det är helt ok. En lanterna dra inte särskilt mycket ström så det ska gå bra. Har alla fyra på min båt på samma brytare/säkring. Om du däremot seriekopplat dem(dragit - från den ena till + på den andra) Så hade kretsen gått från att vara en 12v till 24v och då hade det nog bara gloat lite svagt i dem.

Du hehöver som andra redan påpekat inte 4 mm2 kablar till lanternorna. 1,5 räcker.

Kommentera

2mm kabel sen göra precis som du skrivit..

Kommentera

Funkar hur bra som helst du kan gå ner till 0,5 mm kabel (men gör inget att ha grövre)inga problem å det ända som kan hända är att säkringen går..vilket inte lär hända i ditt fall !!
            Senast ändrad av Funken; 2009-01-24, 00:01.

Kommentera

Gör precis som du har beskrivit, dock verkar 4 mm2 kabel vara i grövsta laget.
              Räcker med min 0,75 mm2 (lampledning) eller något grövre (1 mm")
              Tror en sådan lanternlampa är på ca 10W vilket betyder att var och en drar ca 0,7A/st og dem bägge tillsammans ca 1,4A (vid max volt på batteriet: 14,4V)

Säkringen kan vara på mellan 3 och 5A för att förhindra brand vid en olycklig kortslutning.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              128 223 visningar
              0 gillar