En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En tråd om DrDepth

    Jag sitter i köptankarna om att köpa mig en licens på DrDepth. Men har några frågor som ni som har testat det kanske kan svara på.

    1. Om jag kör på både 50kHz och 200kHz när jag spelar in, får jag då 2 olika filer eller hur fungerar det?

    2. Är det vettigast att köra på 200kHz då den bara har 12graders konvinkel, 50kHz har 35grader har jag för mig och desto mindre vinkel desto mer exakt måste resultatet bli då lodet visar den högsta punkten av ekot den får tillbaka va?

    3. Om jag ska koppla mitt HDS5 till en dator så läste jag att man måste ha en NMEA 2000 till 0183 omvandlare? Vart hittar men en sådan i sverige? Hittar bara utomlands?

    4. Om man nu har kopplat upp sig till en laptop, kan man då se i realtid sina spår och vart man har kört? Det vore ju guld om man ska göra en djupkarta över en botten.

    5. Är det så smidigt som det verkar vara på deras hemsida?

    6. Är det någon som använder det här på forumet över huvud taget?

    Vi börjar här så länge
    Sluta snacka, ut o fiska..

  • #2
    Jag går i samma funderingar.


    Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

    Kommentera


    • #3
      Bra att starta en tråd.
      Jag har köpt Drdepth och håller på att lära mig hur det fungerar. Har precis köpt ett hds-5. Inte så lätt som det låter. Om du tar en karta över sjön och dra ett streck med en penna så har du lika mycket som du loggat på en rutt Det blir många vändor för att göra en komplett karta.

      Du spelar in ekolodet och väljer alla kanaler. Sedan sparar du detta på minneskortet. I programmet läser du in filerna och de görs om till drdepth filer.

      Det är ganska enkelt att lägga in loggningarna och du får Google mapp som bakgrund. Går även att använda egna kartor eller Eniro. Ej testat detta.

      Kommer nog att ta tid att lära sig hur man skall använda Drdepth.
      Senast ändrad av look43; 2011-07-06, 08:53.

      Kommentera


      • #4
        Har inte fått hemmagjorda kartor till att fungera i drdepth. Skapade karta och sparade som lcm fil men de syns inte på plottern. Testade på ett simulerings gps på datorn och där dök den upp. Skumt!

        Kommentera


        • #5
          Tror att den här tråden har mycket gemensamt med tråden DR-Depths-Djupkart-program

          Kommentera


          • #6
            Hur gick det look43 fick du till kartan i HDS:en. Kör själv en HDS5:a å DrDepth å tycker att det är grymt smidigt.

            Kommentera


            • #7
              jo det gick bra. märker att det fungerar bäst med små sjöar. Har fortfarande lite problem med landkonturerna.

              Kommentera


              • #8
                Har själv inte testat än men kommer att gjöra nästa år, hoppas det funkar att samköra djupkarta från drdepth med navionics sjökort

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av look43 Visa inlägg
                  Har inte fått hemmagjorda kartor till att fungera i drdepth. Skapade karta och sparade som lcm fil men de syns inte på plottern. Testade på ett simulerings gps på datorn och där dök den upp. Skumt!
                  Du måste ändra "Map format" eller vad inställningen heter från "Navionics" till "Lowrance" för att du skall kunna se kartan. (Alltså inställning på enheten)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
                    Jag sitter i köptankarna om att köpa mig en licens på DrDepth. Men har några frågor som ni som har testat det kanske kan svara på.

                    1. Om jag kör på både 50kHz och 200kHz när jag spelar in, får jag då 2 olika filer eller hur fungerar det?

                    2. Är det vettigast att köra på 200kHz då den bara har 12graders konvinkel, 50kHz har 35grader har jag för mig och desto mindre vinkel desto mer exakt måste resultatet bli då lodet visar den högsta punkten av ekot den får tillbaka va?

                    3. Om jag ska koppla mitt HDS5 till en dator så läste jag att man måste ha en NMEA 2000 till 0183 omvandlare? Vart hittar men en sådan i sverige? Hittar bara utomlands?

                    4. Om man nu har kopplat upp sig till en laptop, kan man då se i realtid sina spår och vart man har kört? Det vore ju guld om man ska göra en djupkarta över en botten.

                    5. Är det så smidigt som det verkar vara på deras hemsida?

                    6. Är det någon som använder det här på forumet över huvud taget?

                    Vi börjar här så länge
                    1. Du får en fil i formatet lcm2.

                    2. Stämmer säkert men är antagligen oväsentligt ifall du endast loggar grunda insjövatten. Det finns en funktion i programmet som heter filter map som jag vet att man ska använda vid djupa loggningar, tror det kan vara just detta problem som filtreras i det fallet.

                    3. Detta är bara en vanlig kontakt som man kan köpa i typ databutiker.

                    4. Du kan se kartan i realtid när du kör.

                    5. Ja.

                    6. Ja efter varje fisketur på en ny plats. Programmet är guld värt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                    1 216 svar
                    156 014 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HenkeW
                    av HenkeW
                     
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                    27 svar
                    1 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                    2 svar
                    489 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg profilnamnet  
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-04-28, 20:23
                    2 svar
                    353 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Arbetar...
                    X