Ekolod till Vertikal fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod till Vertikal fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kikar lite på ekolod och hittar ett Lowrance Mark-5X DSI Portabelt. Då undrar jag, är inte nästan alla ekolod portabla?.. Det är väl ingen som vill låta sitt ekolod sitta kvar på båten. Då blir det snott på 5 sek :/
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

DSI modellerna har inget realtids fönster. Om du skall bedriva vertikal fiske hade jag satsat på ett Lowrance Mark 5x eller Lowrance Elite 5x. Eftersom de är utan gps hade jag personligen köpt de i USA till ett bra mycket bättre pris.
      Martin

Kommentera

Är inne på att skaffa nytt lod till nästa års premiär för vjfiske. Så om jag fattar denna tråd rätt(kombinerat med googlande) är det vad gäller lowrance: Mark 5x -> Elite 5x -> HDS 5? Själv är jag sugen på färglod.

Någotsom inte kommit lika mycket till tals är Humminbirds llod. Hur står respektive lod från humminbird sig? Vilka modeller motsvarar just "5orna" från lowrance, vad är det för kurs?

Tacksam om nån vill fylla på
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Har lowrance x125 realtidsfönster? och hur kommer man fram till den funktionen isf? tacksam för svar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
            Kikar lite på ekolod och hittar ett Lowrance Mark-5X DSI Portabelt. Då undrar jag, är inte nästan alla ekolod portabla?.. Det är väl ingen som vill låta sitt ekolod sitta kvar på båten. Då blir det snott på 5 sek :/
            Till dom portabla loden ingår batterilåda och sugkopp....
            I varje motgång finns ett frö till framgång.....

Kommentera

Ursprungligen postat av ljungsuggan Visa inlägg
              Har lowrance x125 realtidsfönster? och hur kommer man fram till den funktionen isf? tacksam för svar.
              Ja, där är realtidsfönster. Menu- Sonar Features -Amplitude Scope skall vara i kryssad.

Martin

Kommentera

Ok tack! Går det få fram nån vettig bild av realtidsfönstret eller ser man det bara ur ett visst läge (nån inställning kanske)?

Kommentera

Fick ev. en rekomendation om garmins nya 550c... men var osäker på om det fanns realtidsvisning... nån som vet?
                  http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Morta:

jag har ett humminbird 998 med sid imaging. det är 3 lod i ett, först får man ett vanligt färglod som är ungefär hur bra som helst, va ute och vj röding på vättern i sommras, då såg man tom. lekandet som jag skarvade flurocarbonen med på 35m och man ser förvarningar på fiskar som kommer innan ´den kommer in i självva konen,
                    sen har man side imaging som gör att du kan scanna av 45M åt varje håll när man letar fisk, ser man en fiska som står tex 20m brevid båten kan man göra en waypoint på den så dyker den upp på plottern som finns i samma enhet,
                    med vanliga lod tar det ofta lång tid att kolla av ett grund eller en brant om det står fisk där nu kan du åka en sväng förbi och se hur mycket fisk det står där,
                    en sak som också är bra är att man inte köper grisen i säken när man köper ett humminbird, för det kommer uppdateringar hela tiden med förbättringar som man kan ladda hem, tex, nu går det inte att ha plottern uppe och vanliga ekolodsfönstret med realtidsfönstret, men i januari kommer det en uppdateringa med 35 nya förbättringar som bla, gör att man kan ha realtidsfönstret uppe samtidigt som plottern och färglodet,
                    Down imaging har jag inte fått så mycket grepp om så jag ska inte säga så mycket om det,

Kommentera

Öppnar en gammal tråd. Såg att andra trådar va länkade hit så dumt att skapa ytterligare en.

Vad tror folket om Lowrance Mark-4? Kändes spontant som ett billigt alternativ till någon som mig utan större krav. Saknar den något man direkt kommer sakna?
                      #OneFly
                      http://vimeo.com/onefly
                      http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 474 visningar