Montera en MinnKota Terrova, viktigt att det är plant/i våg?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera en MinnKota Terrova, viktigt att det är plant/i våg??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera en MinnKota Terrova, viktigt att det är plant/i våg??

Som överskriften lyder, hur viktigt är det att motorn monteras helt plant? Har en Crescent 430 å den sluttar lite bak mot aktern. Inte mkt dock. Bilden lånade jag ifrån Asserlunds fiskeblogg. Kanske lite svårt att se vinkeln men har faktiskt ingen vettig bild på denna datorn. Borde ju inte vara hela världen om den lutar ngn grad kan man tro, men ni kanske har en annan uppfattning. Skall bygga till en plan yta längst fram och man skulle kunna fixa till en plåt som är bockad motsvarande vinkel som motverkar sluttandet. Dessutom skall det i 2st batterier i fronten, strax bakom soffan i fören. Detta bör ju tynga ner en del å jämna ut vinkeln ytterligare.

Click image for larger version

Name:	DSC00187.jpg
Views:	1
Size:	290,2 KB
ID:	1809121

Japp fören går upp en del på denna båt...och det är bra om motorn monteras så plant med vattenytan som möjligt.
    Står inför exakt samma prblem vid min renovering, http://www.fiskesnack.com/forum/show...-plastb%C3%A5t , så funderade jag på att bygga upp en liten plattform i fören men valde till slut att lösa det så att Terrovan kommer att monteras på en bockad rostfri plåt i stället.
    Även jag kommer att placera batterierna strax akter om soffan i fören,tror det blir bra balans då...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har sett ditt bygge, följer det med stort intresse!!! Skulle vara kul om du kunde visa mig och alla andra din bockade plåt. Skriv gärna godstjocklek mm Tackar å lycka till med båtbygget!

Kommentera

Ursprungligen postat av sold Visa inlägg
        Har sett ditt bygge, följer det med stort intresse!!! Skulle vara kul om du kunde visa mig och alla andra din bockade plåt. Skriv gärna godstjocklek mm Tackar å lycka till med båtbygget!
        har inte tittat på hur plåten skall göras eller se ut än,konstaterade bara att det vore det enklaste/bästa sättet....i alla fall verkade det så när jag stod inför att i stället plasta upp en liten plattform...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har tyvärr inget vettigt ställe/garage att plasta å fixa så det får bli en enklare variant. Iallafall iår. Tänkte sätta dit en trekantig bit marinplyfa, klädd med ngn form av matta. Sedan kanske fixa en bockad plåt som gör att motorn hamnar mer i våg.

Kommentera

på min förra båt gjorde jag just så att jag satt dit en trekant av formplywood som jag ändrade vinkeln på genom att såga till kilar
            i sidorna under den för att få rätt vinkel,sedan bultade jag rätt igenom skiva,kilar och relingssargen...blev riktigt stabilt...men
            inte speciellt snyggt...men det fungerade utan problem...

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_0219.jpg
Size:	707,0 KB
ID:	1761986Click image for larger version

Name:	IMG_0220.jpg
Size:	813,7 KB
ID:	1761987Click image for larger version

Name:	IMG_0221.jpg
Size:	811,1 KB
ID:	1761988Click image for larger version

Name:	IMG_0222.jpg
Size:	780,7 KB
ID:	1761989Click image for larger version

Name:	IMG_0227.jpg
Size:	674,2 KB
ID:	1761990 Ingenting är fastskruvat än så länge, det får bli till helgen om vädret tillåter. Jag funderar också på hur jag skall lösa det med batterierna. Har just köpt 2st 80AH gelbatterier ifrån www.batteriexpressen.se Funderar på om jag skall montera ngn form av gångjärn för att enklare kunna ta i och ur batterierna för laddning. Misstänker att jag ej kommer att ta upp båten varje gång jag varit ute. Jag är tyvärr lat av omåttliga proportioner

Kommentera

Jag håller ochså på med en 430,har beställt snabbfästet i alu till motorn "en watersnake 54",ska ska försöka få det vågrätt genom att "skimsa" det med en sned fräst aluplåt under,men din lösning ser ju väldans bra ut,kanske blir något liknande om jag inte får till det med en "kil" platta under.
                lycka till.

Kommentera

Skall bli intressant att följa ditt bygge också! Är lite nyfiken på din chimsade plåt, visa gärna ngn bild när du kommit så långt!

Kommentera

Jag bockade till denna plåt till min Arkip. Fungerar jättebra och är både stadig och halkfri att gå på.Click image for larger version

Name:	DSC_0040.jpg
Size:	522,8 KB
ID:	1762007
                    I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv