Båtmotor ca 10hk, vilket märke? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotor ca 10hk, vilket märke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtmotor ca 10hk, vilket märke?

Som rubriken lyder så är jag ute efter en motor på ca 10 hk till en linder 355 och undrar lite om det är nåt märke som är bättre än andra eller om det är skit samma, av vilka får man mest för pengarna?

Vad jag har förstått så är det många som inte gillar Mercury, vad är orsaken till detta?

/Jonny

Du lär få fler tips om Du anger en budget och om det ska vara en 2Takt eller 4Takt, ny eller beeg!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan Visa inlägg
      Som rubriken lyder så är jag ute efter en motor på ca 10 hk till en linder 355 och undrar lite om det är nåt märke som är bättre än andra eller om det är skit samma, av vilka får man mest för pengarna?

Vad jag har förstått så är det många som inte gillar Mercury, vad är orsaken till detta?

/Jonny
      Att dom antagligen säljer ett annat märke, eller har en kompis som säljer ett annat märke.

Har haft Mercury liksom en del andra maskiner och skillnaden är hårfin. Att nedvärdera Mercury samtidigt som man håsar asiatiska märken är lite sjukt. För om jag är rätt informerad (kan va fel) så har Mercurys små motorer för det mesta tillverkats av just något asiatiskt märke. För tillfället tror jag det är samma maskin som Tohatsu och det är bra motorer.

Köp den motor du får bäst pris på eller närmast till service, bra handlare mm före märke tycker jag. Utom Parsun och liknande skräpmärken.

Läs i testet vad dom säger om just Mecury/Tohatsu så inser du så galet att misskreditera ett märke när det är ett annat som tillverkar motorerna

Yamaha och Selva tror jag också är samma motorer i den storleken
      Senast ändrad av Exxet; 2012-03-15, 22:31.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Så länge det handlar om etablerade märken är det i princip "skit samma" vilket man väljer. Till en 355:a skulle jag själv köpa en Tohatsu 9,8hk, antingen 2- eller 4-takt eller en 10-15hk 2-takt av valfritt märke.
        Att Mercury skulle vara sämre än de andra märkena är mer eller mindre skitsnack.

Kommentera

Helt rätt Axe ! Skönt med folk som inser fakta och förstår att måndagsex kan man få från alla märken ! Tohatsu under 25 hk är identiska med mercury motorer, ända som skiljer dessa är klistermärket på kåpan så följ tidigare råd så blir du nöjd.

Kommentera

Om du nu läser det testet som jag länkade till så kan man tro att Mercury är svagare. sämre acc mm. Men om man läser det finstilta så ser man att den har 9" propp mot Tohatsuns 7" propp på identiska maskiner. (något som tillv. väljer som standardpropp)

Otroligt dåligt av testgänget att inte poängtera dessa skillnader då de har STOOOR inverkan på just 4-takt som det handlar om. Det visar att inte ens dessa experter och seriöst opartiska testare klarar av att ge en korrekt bild av vad testet säger.

Visserligen nämner dom om Mecuryns dåliga acceleration och säger att fel propp KAN vara en orsak ! vilseledande då sånt gör läsare osäkra dom borde sagt rent ut att det beror på proppellervalet och att siffrorna hade varit identiska med Tohatsuns med samma propp.

Man ska va misstänksam mot allt man läser, vilket även gäller mina ord såklart.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-03-15, 22:50.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hade själv en 355:a innan som hade en Tohatsubyggd Mercury 15hk 2t i aktern som kändes säker att köra trots att motorn var på tok för stor enligt tillverkarens rekommendationer.

Kommentera

Många kloka ord sagda redan och visst är det samma maskiner under kåpan på flera av dem, som nämdes är även Yamaha och Selva samma iaf upp till 115-140hk tar man av kåpan så är delarna stämplade Yamaha tom ;-)

Har själv en 355.a och jag skulle nog säga att 10 är optimalt och kan Du finna en beg Tohatsu 9,8 med lätta blocket så har Du ett krutpaket, för vikten spelar roll på en så liten och lätt båt men en 15 hk byggd på samma block som en 10.a ger ju mera drag med samma vikt men då får Du ta det lite lungt om det är lite sjö iaf.

Bland de mindre motorerna har jag för mig att det är Yamaha som tillverkar även Tohatsu och Mercury/Mariner upp till iaf 15-20 hk så välj det fabrikat som säljs och har en service verkstad närmast Dig om Du inte mekar själv då!

Kommentera

Jag gillar personligen inte en-cylindriga motorer. Jag vet inte om det finns en-cylindriga motorer uppåt 10 hk, men försök i alla fall hitta en fler-cylindrig då de vibrerar ganska mycket mindre.

En yamaha 2-takt från 90-talet känns som en generellt ganska tillförlitlig motor =)
                  Jag har ju en 8-hästars som aldrig krånglat. Däremot hade jag krångel med en 15-hästars mercury när jag lånade en i 3 veckor.

Kommentera

Selva är mycket riktigt i botten Yamaha,dom skiljer sig något åt i detaljer enligt förståsigpåare....MEN får du tag i en tvåtaktad
                    Selva så är den tillverkad i Italien och har ingenting med Yamaha att göra....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv