Vilken typ av elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken typ av elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken typ av elmotor?

Hej. Nu är det så att jag tänkte köpa mig en elmotor.

Först o främst har jag förstått att minn kota är det man ska satsa på?

Men jag har några frågor som jag hoppas nån kan besvara.

Jag har tänkt köpa en motor som klarar av mig och en till.
    Har enbart tänkt ha det på hyrbåtar då jag inte orkar ro längre (haha)

Vilken motor skulle ni rekommendera för en så kallad hyrbåt?

Jag är ganska ny på detta så alla svar är positiva då jag fattar noll vad man ska välja!
    Tack på förhand

den starkaste du har råd med är mitt tips.
    ska du fiska i söt eller salt eller både och?
    och vad är det för typ och storlek på båtarna du brukar hyra?

Kommentera

jag älskar mina elmotorer...men skulle nog hellre vilja rekommendera dig att köpa en liten bensinare till det du tänkt att använda den till.Fördelarna är att den är lättare att flytta fram och tillbaka och har betydligt mer kraft och därmed är mer förlåtande för olika storlek på båtarna och väder och vind och en liten dunk bensin räcker betydligt längre än både 40 och 60 kilo batterier som skall kånkas i och ur och laddas titt som tätt.Betydligt lättare att ta en liten bensinare på axeln och en flaska bensin i handen och trava iväg om det är en bit till båten än att gå flera vändor med tunga batterier....Bara en tanke, men själv skulle jag inte tveka en sekund på valet...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        jag älskar mina elmotorer...men skulle nog hellre vilja rekommendera dig att köpa en liten bensinare till det du tänkt att använda den till.Fördelarna är att den är lättare att flytta fram och tillbaka och har betydligt mer kraft och därmed är mer förlåtande för olika storlek på båtarna och väder och vind och en liten dunk bensin räcker betydligt längre än både 40 och 60 kilo batterier som skall kånkas i och ur och laddas titt som tätt.Betydligt lättare att ta en liten bensinare på axeln och en flaska bensin i handen och trava iväg om det är en bit till båten än att gå flera vändor med tunga batterier....Bara en tanke, men själv skulle jag inte tveka en sekund på valet...
        problemet med framförallt små skånska sjöar är att det är bensinare förbud. då har man inte så mycket att välja på:P

men jag köpte en minnkota endure 30a och den är rent för klen till en linder 440 fishing alu båt. som är väldigt lätt.
        2 pers plus lite packning går inte att köra emot vinden i 15ms. då e de bara låsa motorn på full fräs och börja ro.

hade jag varit trådskaparen hade jag tittat på minst 40amp. helst 50 amp. sen är frågan vilken modell som passar bäst. dom vanliga minn kota går inte i saltvatten. hade med min på flötestrolling i blekinge en dag och proppeller axlen var rostig efteråt. trotts nogran avspolning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
          problemet med framförallt små skånska sjöar är att det är bensinare förbud. då har man inte så mycket att välja på:P

men jag köpte en minnkota endure 30a och den är rent för klen till en linder 440 fishing alu båt. som är väldigt lätt.
          2 pers plus lite packning går inte att köra emot vinden i 15ms. då e de bara låsa motorn på full fräs och börja ro.

hade jag varit trådskaparen hade jag tittat på minst 40amp. helst 50 amp. sen är frågan vilken modell som passar bäst. dom vanliga minn kota går inte i saltvatten. hade med min på flötestrolling i blekinge en dag och proppeller axlen var rostig efteråt. trotts nogran avspolning.
          tokregler....men så är det ju Skåne också... och tittar man riktigt noga på mina minn-kotor så har de alla tre
          rost på propelleraxeln vid muttern....och de har aldrig varit i kontakt med saltvatten nån av dom....skulle nog dock sätta en hel de på att just propelleraxeln är densamma på både svarta och vita modellerna...men bara en gissning...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hade jag varit dej hade jag kört ner till Malmö o sportfiskegiganten o köpt en e-thrust 55. Går på 1999:-, då blir där pengar över till en bensinare med;-) har en själv och har inget o klaga på. Tänk på o köpa ett stort batteri eller två mindre så klarar du dig hela dagen utan att behöva ro tillbaka.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              tokregler....men så är det ju Skåne också... och tittar man riktigt noga på mina minn-kotor så har de alla tre
              rost på propelleraxeln vid muttern....och de har aldrig varit i kontakt med saltvatten nån av dom....skulle nog dock sätta en hel de på att just propelleraxeln är densamma på både svarta och vita modellerna...men bara en gissning...
              jag skruvade av proppellern precis för att kolla, så jag inte sitter här och överdriver rostangreppet:P
              men det var betydligt mindre än jag ville minnas. är ca 7-8mm brett rostband som går runtom där vid dom två stiften som fixerar proppellern. så det är kanske inte så farligt ändå. dessutom satt där 5 meter nylonlina så det var en bra kontroll

Kommentera

Ursprungligen postat av maccan1980 Visa inlägg
                Hade jag varit dej hade jag kört ner till Malmö o sportfiskegiganten o köpt en e-thrust 55. Går på 1999:-, då blir där pengar över till en bensinare med;-) har en själv och har inget o klaga på. Tänk på o köpa ett stort batteri eller två mindre så klarar du dig hela dagen utan att behöva ro tillbaka.
                en annan sak att tänkte på är att minn kotan drar mindre ström för samma hastighet jämfört med andra el motorer. ska se om jag hittar det testet igen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  en annan sak att tänkte på är att minn kotan drar mindre ström för samma hastighet jämfört med andra el motorer. ska se om jag hittar det testet igen.
                  om man köper med maximizern kommer man ner rejält i elförbrukning...men de som gör E-Thrust kanske har nåt liknande...
                  Senast ändrad av byggarn; 2013-04-06, 13:43.

Kommentera

Nix e- thrusten har inget liknande maximizern, men ett betydligt lägre pris som man kan köpa batteri för. Men vist de blir extra vikt o bära.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv