Motor varit under vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motor varit under vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motor varit under vatten

Fick idag en utombordare som har en gångtid på under en timme men den startar inte längre efter att den låg under vatten 2 dygn.

Det är tyvärr en Parsun 5hk men gratis är aldrig fel. Även om jag själv aldrig skulle köpa en sån så kan det vara bra att ha den i reserv.

Undrar nu om någon kunnig skulle kunna ge mig tips på vad jag skall göra för att få fart i den igen. Gärna någon steg för steg lista typ 1. Byta stift 2. Rengöra förgasaren osv med troliga saker som kan få den att gå igen.

Tror den är från 2010 om det hjälper.

Jag hade plockat ner motorn i molekyler o tvättat med fotogen lr något. Ffa om den legat i saltvatten.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ja jag glömde skriva det... Var tyvärr i havet utanför Sundsvall så bräckt vatten var det den låg i.

Kommentera

Motorer tar i regel ingen skada av att ligga under vatten problemet uppstår när du tar upp dem i luften..och inte direkt tar tag i det.Vilket verkar vara problemet i ditt fall. Mycket värre då.

Faktum är att det är bättre att låta en motor lika kvar under vattnet om man inte direkt kan ta tag i det, det är syret i luften som sabbar.

Annars är det enkelt, bort med förgasare och tändstift ut med vattnet, skölj igenom motorn med karburatorsprit (binder kvarblivande vatten). Plocka isär förgasaren, blås ren med tryckluft, Om motorn pga att den varit för länge i luften (flera dagar) inte går runt = ytrost i lager och cylinderlopp använd 556 för att lösa rosten, låt verka.

I ditt fall skulle jag köra tryckluft lite överallt och rostskydda med 556. Om motorn går runt efter det och att allt vatten är borta och grejorna på plats och inte vill starta hjälp till med startgas..

Allmänt kan jag säga att jag bärgat två båtar med inombordare (laxkuttrar, fick båda, ingen kostnad) och även vid 4-5 tillfällen åtgärdat sjunkna utombordare utan problem med att få dem att funka bra. Kan tillägga att de båda nämda laxkuttrarna med motorer (volvo)hade legat hela vintern sjunkna..Den ena körde jag själv i 7-8 år utan problem med motorn. Den ena utombordaren (mercury) sjönk 3 gånger men klickade i övrigt aldrig alla de år jag körde den. Gick som en klocka ;-)

Lycka till..
        Senast ändrad av Hemi; 2013-05-18, 00:50.

Kommentera

2 år sen den låg i vattnet så jag antar att den är redigt stum. Ska hämta hem den imorgon och börja plocka isär antar jag. Återkommer med frågor framöver

Fick även en 9hk mercury som aldrig varit i vatten men inte gått på 5-6år och gick orent sist den gick så tänkte fixa den med. Antar att packningar och skit måste bytas men kan inget om sånt där så hjälp med det uppskattas också. Vad som bör bytas alltså. Slangar och sånt

Kommentera

2 år? Det kan bli problem, har aldrig ställts inför det men antar att lager och cylinderlopp kan ha tagit stor skada.Annars är ett vanligt problem på utombordare, tänkte på 9 hästaren just skit i förgasaren. Jävligt känsligt. Nästan alltid brukar det fixas med enkel rengöring , plocka isär och lägga i lämplig vätska typ fotogen några dagar..Gör underverk..

Men första kollen är alltid . Går motorn runt??
            Senast ändrad av Hemi; 2013-05-18, 01:20.

Kommentera

2 år sedan den var i vattnet och förmodligen inte årgärdad omg, skulle gissa att den är bara kasta på soptippen men kolla igenom den såklart först

Kommentera

Har nu fått hem motorn och den går runt och låter fint. Ska införskaffa stift, bränslefilter och lite andra saker så ska vi se in det går att få liv i den

Kommentera

Låter bra kamrat!
                  Btw, hur gick det idag?
                  Dra iväg ett PM med fullständig fångstrapport
                  Jag kommer f-n inte ha tid med något rullmek denna veckan (sorry för det).
                  Vi får ta det nästa vecka.

Kommentera

-har den varit under vatten och inte åtgärdad på två år och du drar runt den.....
                    -lycka till.......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 464 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv