Gammal bensin kanske?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utombordare tappar kraft
Collapse
X
-
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det hela mer ingående tyvärr..
Precis när den tappar ork och kraft bluddrar den och går lite ojämnt, sen går den jämnt och fint, fast orkeslöst som sagt.
Felet är ju inte tidsstyrt direkt, utan det är min ungefärliga uppfattning av hur länge jag kan åka "felfritt".
Bytte tändstift idag igen till en annan sort, blev tyvärr samma resultat, så dom beror det ju inte på..
Den har manuell choke!
Kan termostaten ha med saken att göra, att felet uppstår för att den blir för varm?
Är som sagt rudis på detta..
Kommentera
-
Låter lite som en motor jag hade förut, gick helt perfekt för att sedan helt plötsligt börja tjorva. Var tvungen att gå på choke för att hålla den vid liv hela vägen hem efter det hände. Exakt samma sak flera gånger, kom efter ett tag på att det alltid var när jag körde i större vågor det hände. Slet isär förgasaren och det visade sig att den som jag köpt motorn av hade micklat med förgasaren och inte satt tillbaks en liten fjäder/klämma mellan flottören och nålen. Resultatet blev att flottören dängde till nålen så att den fastnade i sätet. Fixade det och hade aldrig mer problem med den motorn. Kanske är så att din flottör eller nål kärvar ?Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford
Kommentera
-
Var ute en snabbis ikväll igen. Startar precis som den ska utan att stiften byttes och går bra.
Öppnade och kollade termostaten, och den såg inte vidare fräsch ut, rörde en del på den utifall att den kärvat igen. När jag sen körde en sväng kunde jag i alla fall köra dubbelt så länge som förut innan den tappar kraft, vilket får mig att tro att det kanske har nåt med termostaten att göra ändå. Kan det vara så, att motorn går för varm om termostaten kärvar, och det är därför den tappar kraft?
Fick ju naturligtvis inte med mig tändstiftsnyckeln, så jag kunde ta ur stiften och kolla hur dom ser ut..
Kommentera
-
Tycker det är konstigt att ingen frågat vilken årsmodell det är än. Så jag gör väl det.
Vad är det för årsmodell? Vad har du för serienr på den? Så man kan kolla på rätt sprängskiss. De ser lite olika ut mellan tvåtaktarna från 70-talet och fyrtaktarna på 00-talet.
Nästa fråga är om du är en van mekaniker eller inte? För du pratar om att du plockar ur termostaten och kollar den men säger att du är "rudis" (antar att det betyder nybörjare) på området.
I vilket fall blir det lättare om alla som för söker hjälpa ser samma motor som du.
Kommentera
-
Det är en -98.
Dessutom en Evinrude och inte Johnson, visserligen är båda från OMC, men rörde till det lite där.. :-)
Serienumret får jag kika på ikväll efter jobbet!
Är väl ingen van mekaniker direkt, men har inte heller tummen helt mitt i handen. Nybörjare på båtmotorer dock..
Kommentera
-
Johnson/Evinrude är nästan alltid samma motorer med olika färger.
Angående termostaten så brukar den hänga sig i öppet läge. Vilket är ofarligt. Om du kunde röra på den så är det nog inget fel på den. Men vill du vara säker på att den fungerar kan du koka den på spisen.
Kolla på Sprängskissen. Termostaten är som du ser nr 21.
Men jag tror precis som de innan att det har med bränslet att göra. Börja där.
Alternativt göra ett komptest innan för att se om det är lönt att börja rota. Är den skuren är det inte mycket att göra åt.
Kommentera
-
Var nyss ute en sväng. Plockade bort termostaten innan jag gav mig av, och tyckte jag kunde köra lite längre innan den började gå dåligt.
Sen, på hemväg, bluddrade den till ett gäng gånger och gick bra i 5-10 sekunder innan den gick dåligt igen. Sådär höll den på hela vägen hem.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 821 visningar
0 gillar
|