Ska skaffa elmotor - Behöver vägledning i batteridjungeln. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska skaffa elmotor - Behöver vägledning i batteridjungeln.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska skaffa elmotor - Behöver vägledning i batteridjungeln.

Hade tänkt köpa en elmotor modell mindre, har sneglat lite på Minn Kota Endura C2 30lb(12V/30A). Sen kommer ju alla dessa grubblerier kring batteri och batteriladdare. Vilket ska man köpa? Vilket ska man undvika? Hur ska det underhållas? Ska man köpa ett med mycket kapacitet eller två mindre? Det jag jagar är kostnadseffektivitet och jag är fullt medveten om att man som regel får vad man betalar för.

Ambitionen är att kunna köra i trollingfart c:a 5-6 timmar utan att misshandla batteriet/batterierna. De båtar som ska användas varierar eftersom jag lånar/hyr båtar i olika sjöar, men generellt sett rör det sig om relativt blygsamma ekor.
    All you need is Lubb.

En steglös Endura Max 40 och ett 80Ah AGM-batteri kanske räcker i 5-6 timmar, då motorn enligt tillverkaren drar mindre ström på lägre varvtal jämfört med en motor som har fasta lägen. Ett 100Ah batteri är förstås bättre men väger och kostar mer. En smartladdare på minst 7A för att hinna ladda batteriet över natten krävs också. https://www.marinaman.se/jollar-pa-s...-endura-max-40

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
    31 svar
    23 620 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg nivv
    av nivv