Problem med i-pilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med i-pilot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    15 Ah laddare och klarar GEL.

Om det går, fråga om du kan byta batteri med din kompis bara för prova. Fulladdade och prova. (Felsökning). Kör han mindre så har du hittat felet. Batteriet. Eller laddaren. Kör han lika mycket men du lika lite, din motor. Tror inte på kablarna.
    Jepp, ska ta och prova det.

Angående om att han överdriver så vet jag att han kör 6 timmar på ett batteri.
    Nog för jag har en lite större båt, men 4 timmars skillnad låter väldigt mycket i mina öron

Kommentera

Sen är det ju även att motorn Vidar att det är fullt batteri när det går i 0,8 knop.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Puppets Visa inlägg
        Jepp, ska ta och prova det.

Angående om att han överdriver så vet jag att han kör 6 timmar på ett batteri.
        Nog för jag har en lite större båt, men 4 timmars skillnad låter väldigt mycket i mina öron
        Ja det låter mycket. Men du kan ha ett helt annat motstånd i din båt. Men gör felsökningen och byt batterier och se hur det går. Bästa sätt ta reda på vad det kan vara.

Kommentera

Sen är det ju även att motorn Vidar att det är fullt batteri när det går i 0,8 knop.....
          Man skall inte mäta batteriet under drift då den har belastning. Ger olika utslag beroende på belastning. Bätte mäta när motorn är av. Börjar låta som motorn. Men gör felsökningen och bytet med batteri med din kompis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
            Man skall inte mäta batteriet under drift då den har belastning. Ger olika utslag beroende på belastning. Bätte mäta när motorn är av. Börjar låta som motorn. Men gör felsökningen och bytet med batteri med din kompis.
            Är det jag har gjort, stängt av elmotorn och kör med bensinaren, för att kolla vad elmotorn visar för batterikapacitet..

Kommentera

Elmotorers spänningsindikator är inte att lita på. Två timmar skulle jag säga är maximalt vad ett 100ah klarar vid trolling, de som trollar mkt med sina elmotorer har många hundra ah med sig ut för att klara en dag.

Brukade trolla en del med elmotorn förr i en Crescent 425 som jag hade, då behövdes det typ 400ah för att klara en natt (med batterier av varierande kvalitet).

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                Elmotorers spänningsindikator är inte att lita på. Två timmar skulle jag säga är maximalt vad ett 100ah klarar vid trolling, de som trollar mkt med sina elmotorer har många hundra ah med sig ut för att klara en dag.

Brukade trolla en del med elmotorn förr i en Crescent 425 som jag hade, då behövdes det typ 400ah för att klara en natt (med batterier av varierande kvalitet).
                Är det så alltså??
                Jaja, då får jag köpa ett till isf
                Tar ett pass imorn, får se om det håller längre.
                Gör det så, då är det min laddare det är fel på...

Kommentera

Är det så alltså??
                  Jaja, då får jag köpa ett till isf
                  Tar ett pass imorn, får se om det håller längre.
                  Gör det så, då är det min laddare det är fel på...
                  Ta det lugnt med hur mkt du laddar ur batteriet, ladda inte ur det under 12,1V. Det räcker med att man skall djupurladda batteriet en gång för att det ska tappa effekt, och det gäller även gel även fast många inte tror det!

Det bästa är att ha en riktigt fet batteribank så att man aldrig frestas att pressa batterierna för hårt.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                    Ta det lugnt med hur mkt du laddar ur batteriet, ladda inte ur det under 12,1V. Det räcker med att man skall djupurladda batteriet en gång för att det ska tappa effekt, och det gäller även gel även fast många inte tror det!

Det bästa är att ha en riktigt fet batteribank så att man aldrig frestas att pressa batterierna för hårt.
                    Hur menar du då??
                    Att seriekoppla 2 st och köra med eller?

Kommentera

Hej

Jag tyckte min i-pilot var lite seg och behövde gå på högre "växlar" än vanligt på min senaste fisketur, när jag kom hem lossade jag propellern för att kolla att allt var som det skulle, och där hittade jag en överraskning: en stor tuss flätlina! Det kan ju vara värt att kolla upp! Hoppas verkligen inget tagit skada av detta..

Jag har 220 ah på min båt på 4.70 och 700 kg ca, brukar kunna trolla 6 timmar minst utan problem. Det har ju naturligtvis stor betydelse hur höga växlar du använder med, har mätt lite på min, på 10an drog den över 40 amp, och då räcker ju inte 100 ah så långt såklart

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 578 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv