10A säkring på batteriboxen går vid specifik "växel" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10A säkring på batteriboxen går vid specifik "växel"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte om 10 ar så lyckat för loden heller... Mina fyra Lowrance- och Eaglelod ska alla ha treamperssäkringar enligt manualerna. Men det beror väl lite på vilken kabelarea man använder. Fast nu är ju strömkabeln till de loden så klen att den knappast klarar 10 ampere.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Vet inte om 10 ar så lyckat för loden heller... Mina fyra Lowrance- och Eaglelod ska alla ha treamperssäkringar enligt manualerna. Men det beror väl lite på vilken kabelarea man använder. Fast nu är ju strömkabeln till de loden så klen att den knappast klarar 10 ampere.
      Mina nuvarande ligger på runt 900mA eller 0.9A. Man kan ju ha uppåt tio lod på en 10A matning som sen säkras av med 10st 3A

Det är ju kabeln som avgör storleken på säkringen, inte förbrukaren.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Du har rätt. Men strömmatningen till Lowrance/Eagle är ju så klen att den brinner långt före en 10 a-säkring...

Kommentera

Ska införskaffa dessa saker Göran, tack för tipset.

Angående säkringarna i denna box så sitter båda i locket brevid varandra, en 10 och en 30A som sagt. Om det är felkopplat eller inte vet jag ej men vid inkoppling av motorn så är det 10an som går direkt vilket jag tycker är lite underligt; vad har då 30A säkringen för funktion?

Edit: Korkat, verkar som att ena går till uttagen som ni sa och det andra går till vingmuttrarna, dom hade satt säkringarna på fel ställe bara.
          Senast ändrad av ChrisTheBlizz; 2014-07-18, 11:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Du har rätt. Men strömmatningen till Lowrance/Eagle är ju så klen att den brinner långt före en 10 a-säkring...
            Helt klart. Är ju bara sytrådar som går till lodet här också.

Gäller att inte ha något starkare avsäkrat efter nergång i kabelarea.

Kan ju vara vettigt att ha kvar 10 A på ett cigguttag om man vill kunna utnyttja vissa saker där. Tex en kompressor i 30sek för pumpa ett däck mm.

Sen har man en ciggpropp till ekolodet där man har en glassäkring på Max 3A. Kostar inte många tior med inbyggd säkring som man skruvar bort "nosen" och kan byta.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
            31 svar
            23 620 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nivv