Yamaha 50hk 2t noll kompression i en cylinder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 50hk 2t noll kompression i en cylinder

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jojjen82 Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]71331[/ATTACH]

Så här såg ena min kolv ut i höstas. Jag skruvade själv, köpte ny kolv och fick hjälp av en polare med borrningen. Folk som säger man kan ha motorerna som bojsänke bara för att dom inte går vet nog inte heller mer än vad ett bojsänke har för funktion...
    Visst är det så. Kan man skruva själv är det en barnlek att fixa. Men ang borrning, det gjorde ni inte eller. Det innebär ju överdimensionering vilket då bör göras på samtliga cyl. Gammla smältrester av alu-kolven tar man bort kemiskt och sedan honas cylindern. Brukar sällan bli så djupa sår att borrning är nödvändigt.

Min nuvarande (trasiga) motor är ju hyffsat törstig, kan tänka mig att det är stor skillnad mellan 2 o 4t samt inte minst pålitligheten på en ny motor.
    Då tänker du fel. Det är i princip ingen skillnad på en modern 2-takt och 4-takt idag, båda är rel. snåla och mer pålitliga än äldre motorer. 2-takt är definitivt lättare och rappare (kan därav bli billigare att köra). Priset börjar bli likartat. Det är inte helt säkert att en äldre båt som din kan hantera vikten av en tung fytakt på akterspegeln.
    Senast ändrad av Exxet; 2014-08-18, 07:12.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]71331[/ATTACH]

Så här såg ena min kolv ut i höstas. Jag skruvade själv, köpte ny kolv och fick hjälp av en polare med borrningen. Folk som säger man kan ha motorerna som bojsänke bara för att dom inte går vet nog inte heller mer än vad ett bojsänke har för funktion...
      Det går ju att få snurr på det mesta. Men det blir väl en fråga om vad man kan göra själv och - framför allt - vad reservdelarna kostar. Att renovera drevet på min gamla åttahästars Yamaha blev så dyrt att jag nog föredragit bojsänkelösningen om jag vetat var slutnotan skulle hamna... Och då skruvade jag det mesta själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Att renovera drevet på min gamla åttahästars Yamaha blev så dyrt att jag nog föredragit bojsänkelösningen om jag vetat var slutnotan skulle hamna... Och då skruvade jag det mesta själv.
        Nu kanske man inte ska jämföra dessa 2 åtgärder. ett växelhus är en helt annan sak och betydligt mer komplicerat än en simpel kolv för nån tusing. Att byta ut en smält kolv behöver inte kosta mer än priset för kolven + några packninga.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Då tänker du fel. Det är i princip ingen skillnad på en modern 2-takt och 4-takt idag, båda är rel. snåla och mer pålitliga än äldre motorer. 2-takt är definitivt lättare och rappare (kan därav bli billigare att köra). Priset börjar bli likartat. Det är inte helt säkert att en äldre båt som din kan hantera vikten av en tung fyrtakt på akterspegeln.
          Trodde inte att det tillverkades 2t i "större" storlekar? I de flesta annonserna för nya fyrtaktare framhävs hela tiden "den låga vikten". Kan jag slippa bekymra mig om rätt oljeblandning i tanken skulle det vara skönt.

Har just fått vad jag förmodar är ett bra pris på en fabriksny Honda BF50 höstkampanj för 62kkr inkl alla reglagekablar m,m monterat å klart samt att jag byter in "liket". Viktskillnad ca 30-40kg tyngre med nya motorn.

Svar på renoveringsförfrågan börjar även droppa in så sakteliga, det verkar vara svårt för dem att sia exakt om pris för detta verkstadsarbete, klart är att det blir utdraget. Känner därmed att en verkstadsrenovering (utifrån min situation) förmodligen skulle kosta mer än vad det smakar, samt sitta med vetskapen vid varje fisketur och undra vad nästa pryl blir som kommer att rasa. :/

Kommentera

Har den skurit skulle jag tro att det kostar ca 6-10 tusen att få den fixad av en båtmek.

Kommentera

Visst är det så. Kan man skruva själv är det en barnlek att fixa. Men ang borrning, det gjorde ni inte eller. Det innebär ju överdimensionering vilket då bör göras på samtliga cyl. Gammla smältrester av alu-kolven tar man bort kemiskt och sedan honas cylindern. Brukar sällan bli så djupa sår att borrning är nödvändigt.
              Vi borrade själva en kväll, var för djupa repor för att bara hona. Är inga problem att bara borra en cylinder.
              Självklart bör man överväga vad summan blir i slutändan, men har man i tanken att man ska köpa en "billig" motor kanske man står där med en betydligt bättre motor man har renoverat än precis köpt.
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	609,9 KB
ID:	1775170
              Senast ändrad av JohanB; 2014-08-18, 10:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Natehunter Visa inlägg
                Har den skurit skulle jag tro att det kostar ca 6-10 tusen att få den fixad av en båtmek.
                Helt klart värt.

Kommentera

Vi borrade själva en kväll, var för djupa repor för att bara hona. Är inga problem att bara borra en cylinder.
                  Självklart bör man överväga vad summan blir i slutändan, men har man i tanken att man ska köpa en "billig" motor kanske man står där med en betydligt bättre motor man har renoverat än precis köpt.
                  [ATTACH=CONFIG]71334[/ATTACH]
                  Precis, på en bruksmotor som går under 6000RPM går det utmärkt att borra enbart en cylinder i öd utan att det har någon betydelse för balanseringen. Och man kan ju alltid fila lite på den större kolven så att de väger lika om man nu vill vara extra noggrann.

Kommentera

Nu kanske man inte ska jämföra dessa 2 åtgärder. ett växelhus är en helt annan sak och betydligt mer komplicerat än en simpel kolv för nån tusing. Att byta ut en smält kolv behöver inte kosta mer än priset för kolven + några packninga.
                    Kanske borde varit tydligare. Det handlade inte om någon avancerad renovering. Snarare om att få det tätt. Packboxarna vid drivaxeln fick jag lämna in för att få bytta, tätningarna kring propelleraxeln bytte jag själv. Tillsammans med ny impeller med packningssats kostade det fler tusenlappar än jag anser motorn värd. Kompisen fick den med på köpet när han köpte båten den satt på av mig. Vad jag ville ha sagt är att huruvida ett jobb är värt att kosta på är vad slutsumman blir och den är beroende av vad man kan göra själv tillsammans med reservdelspriserna. Jag har själv skruvat med både trimmade två- (mc Honda 125 gp) och fyrtaktare (bil Alfa Romeo klassiker). Ändå tvekar jag för att ge mig in o rota i min snurra... Det är väl fånigt, men det ger mig också förståelse för att någon som inte är van överväger huruvida det är lönt att lämna iväg motorn för reparation eller skrota den.

Kommentera

Men borde inte steg 1 vara att ta reda på vad som orsakade haveriet? Typ dålig kylning, fel bränsleblandning, trasig autolube eller så innan man bestämmer sig för en renovering?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv