24v motor kabel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

24v motor kabel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 24v motor kabel?

uppgradera min front motor till en 24 voltare.
    i trackern så är ju dom färdig dragna kablarna ganska klena.
    förmodar att jag blir tvungen att dra nya grövre kablar.

hur tjock kabel kan behövas till detta tro?
    dom blir ca 5 meter långa.

läste runt lite men alla säger olika. räcker det med 16mm2?
    typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...rikabel-24560/

Nödvändigtvis behöver du inte gå upp i kablage för att det är 24v.
    Tittar man på Minn Kota så maxar en 55 lbs på 12V 50A. En 80 lbs på 24V = 56A och en 112 lbs på 36V = 52
    Dvs ju högre volt den har ju mindre Ampere krävs för samma effekt.

Men du som jag har jänkarbåt som är ruskigt underdimensionerad (8-10mm2!?) så byte är relevant oavsett motor där framme

Har du råd så köp 21-25mm2. Brukar vara litet steg i prisklass. Upp till 50mm2 brukar vara ruskigt dyrt och inte motiverat.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ja jag tror det är 8mm2 draget i trackern. Ska se om ja får fatt i 25mm2, tror swedol kan ha.
      Blir ju runt 1200:- för kabel, blä.

Kommentera

Jag fyndade startkablar tidigare på utförsäljning. Många gånger är det billigare att köpa grymma startkablar för traktorer och lastbil mm, de är ofta 35-50mm2 och rätt långa.

Tror jag betalade runt 800kr för 35mm2 som var 2x8 meter av riktigt bra kvalité när jag hade Lindern kvar. De avklippta klämmorna har jag inte hittat användning av än.

När jag drog i nya båten var det bra pris på slutstegspaket till bil med 5+1 meter kabel. Två sådanna paket och kom billigt undan med kvalitetskabel och fick 1+1 meter över att koppla mellan batterierna
        Alumacraft så klart!

Kommentera

En till fråga då. Vad är bäst, 1 24v laddare eller 2 12v laddare?
          Kör ja 12v laddare så får jag ju såklart koppla isär batterierna.

Kommentera

Kör en sån här laddare http://www.cloudelectric.com/product...arge-24-25.htm
            Du kan stå och spola med högtryckstvätt på dom om du känner för det så du kan montera den fast i båten

har 4st Trojan 125 6v. =24v
            och det tar 10 timmar att ladda upp dom fullt och man laddat ur dom mycket.

Dom batterierna är riktiga slithästar.

Sen om jag svarade på din fråga vet jag inte,

Kommentera

Beställde precis en sån här.

Har en kompis som e ÅF för strands så fick bra pris + att ja slipper momsen.

Den ska nog klara att ladda upp min batteri bank

Kommentera

Hej här får ni lite info

25-45A 10 kvadrat

46-59A 16 kvadrat

60-78A 25 kvadrat

79-96A 35 kvadrat

Att tänka på är att säkra ner vid batteriet till motorn annars får du batteriets amper in i motorn
                och då får du ta grövre kabel.

Och då tänker ni att motorn tar ju inte mer än ca50 amper från batteriet varför säkra ner?
                Jo blir det nått fel i motorn tex kortslutning så kommer motorn ta så mycket amper den får tex 100 amper om nu batteriet är på dä.

/robban elkonstruktör

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                  En till fråga då. Vad är bäst, 1 24v laddare eller 2 12v laddare?
                  Kör ja 12v laddare så får jag ju såklart koppla isär batterierna.
                  En laddare med 2 separata 12V utgångar eller 2 laddare spelar ingen roll. NEJ du kopplar inte isär dina batterier. Jag kör 2 Ctek 200 fast installerade mot varsitt batteri. Köp inte 24V laddare, du har ingen fördel eller annan nytta av den. Batterierna mår bäst av att laddas var för sig. Med en 24V laddare ser laddaren de 2 seriekopplade batterierna som ett 24V batteri och kan därmed inte kompensera för fel eller avvikelser i laddningsgrad för det enskilda batteriet.

Köper du kabel så tänk på att förtennad kabel är bäst mot ärg i kopplingar mm. Ärgade anslutningar är oftast större bov till spänningsfall än dimensionen. Batterikabel till fordon och även grova slutstegskabel är oftast ren kopparkabel (oförtennad). Går visst att nyttja bara man känner till problemet och har lite koll.

OBS! Jag är lite osäker på vad det är Robban Elkonstruktör anger för något. Vilken dimension du behöver beror på längd kabel och krav på spänningsfall.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    En laddare med 2 separata 12V utgångar eller 2 laddare spelar ingen roll. NEJ du kopplar inte isär dina batterier. Jag kör 2 Ctek 200 fast installerade mot varsitt batteri. Köp inte 24V laddare, du har ingen fördel eller annan nytta av den. Batterierna mår bäst av att laddas var för sig. Med en 24V laddare ser laddaren de 2 seriekopplade batterierna som ett 24V batteri och kan därmed inte kompensera för fel eller avvikelser i laddningsgrad för det enskilda batteriet.

Köper du kabel så tänk på att förtennad kabel är bäst mot ärg i kopplingar mm. Ärgade anslutningar är oftast större bov till spänningsfall än dimensionen. Batterikabel till fordon och även grova slutstegskabel är oftast ren kopparkabel (oförtennad). Går visst att nyttja bara man känner till problemet och har lite koll.

OBS! Jag är lite osäker på vad det är Robban Elkonstruktör anger för något. Vilken dimension du behöver beror på längd kabel och krav på spänningsfall.
                    Jag hänvisar till RK. spänningsfall på 5m matar kabel är minimal.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 985 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79  
                    Startad av Krillan, 2025-10-02, 06:16