Optimax 75hk -02 - problem med starta igång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimax 75hk -02 - problem med starta igång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Optimax 75hk -02 - problem med starta igång

Hej,

Är det nån som har tips?

'va ute med båten igår och körde ca 1nm mil i 30knop med min M optimax 75hk på en silver Hawk. Gick riktigt bra och inga problem.

Stanna till och börja göra ordning fisket i ca 10-20min, sen skulle jag starta igång den men tyvärr så kom den ej igång.

Jag försökte med choken mm. men det gick ej. Vrider om nyckeln och man hör den att den driver startmotorn och försöker, men det låter mera som att man har dödmansgrepp ligger i. (kontrollerad att den inte är det)

Tilta upp den och å lyfte av kåpan, notera då att det kom ut svart olja å bränsle från den när jag tilta upp den. Beror nog på mina försök med choken (vart för ivrig).

*Fick skjuts hem med båt till hamn (båtfolk ställer upp i vått och torrt).

Tänkte skulle kolla stiften om det är nån loppa eller nått. Jag är van med 4takt och har nu nytt till 2takt så det är en prövning.

Jag tar emot all tips på hur jag kan göra uteslutnings förmåga och felsöka.

/TW
    Skitfiske!

Den här länken kanske kan ge några förslag?

Kommentera

Blir lite konfunderad.. Har choke på en optimax???
      Det är ju en DFI motor och där styrs väl det genom elektroniken enbart..
      Team Fanny Farm

Kommentera

har du kollat så startmotorn går upp mot startkransen när du försöker starta.
        De har ju en tendens att fastna om man inte smörjer axeln på startmotorn med jämna mellanrum (typ vid service varje år)

Kommentera

Jag hade samma fenomen på min för några år sen, startmotorn gick och drog runt allt men motorn ville inte starta. Efter ett tag kom det svart sörja med olja och bensin ut ur propeller. Det visade sig vara styrboxen ( det heter säkert nog ECM/PCM svart låda på motorns vänstra sida) som hade gått sönder, denna gick att reparera hos Lundins Marin. Dock är det knepigt att felsöka om det verkligen är denna, du måste nästan få tag på en ny för att testa med vilket inte är det lättaste, ny kostar ca 20-25 000 reparationen hos Lundins gick på 4000:- om jag ville så kunde de uppgradera min optimax från 90 till 115 hp för extra 2000:- men då måste man även byta luftspjäll samt prop vilket är en merkostnad det också förstås.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
          10 svar
          4 992 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg heinrich79  
          Startad av Krillan, 2025-10-02, 06:16