Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Olliverroth Visa inlägg
    Har varit ute även idag. Men samma problem idag om något bättre. Jag tappar wifi kopplingen efter ett par minuter upp till tio minuter. Är det min telefon de är fel på?
    Kolla om wifi-symbolen lyser eller blinkar till när du tappar det.
    Testa med en annan enhet om du kan för att utesluta problem med telefonen.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Svar ja men den är en beta. Så kan bugga
      Är det endast med den appen som man kan släcka fönstret på telefonen och ankringen ändå funkar? Eller är det så med den "vanliga" appen som går att ladda ner också?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg

        Är det endast med den appen som man kan släcka fönstret på telefonen och ankringen ändå funkar? Eller är det så med den "vanliga" appen som går att ladda ner också?
        Vågar inte svara på om den officiella hanterar det. Har inte testat det på ett tag men senast gjorde den inte det.
        Så skulle räkna med att det är den nya enbart son det fungerar med.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • Så, då har jag iallafall kalibrerat motorn hemma. Ska sjösätta om nån timme och prova allt. Blåser typ storm dock men men.
          En fråga dock; är motorn alltid på så fort man kopplar in batteriet? Finns ingen OFF-knapp, eller standby?

          Kommentera


          • Motorn sätta igång direkt när du kopplar på strömmen. Bryter när du lyfter motorn (tex vid färd)
            Handkontroll en startas med on, i appen kan ibland motorn behövas kopplas ihop med appen om den inte hittar motorn automatiskt (men den gör det i 9/10 fall)

            Hur tung är båten?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Motorn sätta igång direkt när du kopplar på strömmen. Bryter när du lyfter motorn (tex vid färd)
              Handkontroll en startas med on, i appen kan ibland motorn behövas kopplas ihop med appen om den inte hittar motorn automatiskt (men den gör det i 9/10 fall)

              Hur tung är båten?
              Ah, okej, toppen. Båten väger 175, motorn en 25 hk Johnson lång rigg gissningsvis runt 35-40 kg, jag 105 och batterier 35 kg. Tom på utrustning idag så där tillkommer väl x antal kilon plus nån medpassagerare oftast.

              Läst här tidigare om lätta båtar och denna motor men jag håller tummarna.

              Kommentera


              • Är en Crescent 415 för övrigt

                Kommentera


                • En recension;

                  ​​​​​​Var ute 2 timmar, dels för att testa motorn och dels testa och ställa in nya ekolodet. Blåste ca 11-12 i byarna, sol. Vattnet jag var på är det ingen idé att prata i telefon, det är ruggigt dåligt signal.

                  Kopplade på motorn och testade dosan, funkade klockrent. Testade sen fotpedalen och även den funkade bra. Sen, det stora testet; ankringen.

                  Började med att snurra ett varv. Sen höll den position en stund för att sen snurra ett varv till. Sen höll den position ganska bra. Testade sen att kalibrera mot telefonen igen, och efter det funkade det faktiskt riktigt bra. Under dessa 2 timmar så var ankringen igång 1,5 timme konstant pga inställningar med lod osv. 2 gånger hände det att den började snurra ett halvt varv men stoppade och ville kompensera genom att dra på full gas tillbaka. Ska sägas att det blåste som fan. Tappade även signalen 2 gånger i början då den pep till men hittade den direkt igen, jag behövde inte göra någonting. Jag ställde båten med fören mot vinden innan ankring, vet inte om det gör nån skillnad.

                  Så, helt klart godkänd. I ärlighetens namn håller kompisens terrova på såhär också i hård vind.

                  Enda minuset som påpekats här tidigare är ankring endast med telefonen, samt att med den officiella appen inte kan stänga den utan att ankringen går ur.

                  Hur snabbt kör ni på högsta hastigheten? Jag fick upp min till 1,6 knop.

                  Kommentera


                  • 2.2, vindstilla eller lite vind. Uppskattar min båt till runt 350kg med mig i. Kul att det så länge är nöjd.

                    PS. Jag har en terrova med, eller tillgång till en på en båt som ligger i under sommaren, jag håller med dig där.

                    Att en elmotor vid 10 sekm vind tappar någon gång och reglerar det själv är enligt mig helt rimligt

                    Kommentera


                    • min går 2 knop och då väger båten med utrustning och 2 gubbar ca 950-1000kg tycker den funkar helt bra, batteriet i fotpedalen håller inte så jätte länge max 2 dar på sjön sen måsten den laddas, men annars helt klart värt pengarna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X