Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

    Jag var som du sugen länge på en sådan här frontmotor.
    Men spara lite till, eller öka budgeten om du redan har medlen, Och köp en beprövad maskin.
    Minnkota eller motorguide. Minnkota verkar ligga lite före nu med sin senaste modell. Men det är en smaksak.
    Minnkota funkar med humminbird, och motorguide med lowrance. Om det skulle göra skillnad för dig.

    Jag körde på en Minnkota tillslut. Riktigt nöjd är jag. (Än så länge)

    ”’Köp kostsammare, gråt en gång”’
    För min del handlar det om att jag inte vill köpa en elmotor för mer än vad båten kostade.
    Men nu fick jag ju låna en gratis så det löste ju sig.

    Hade varit nöjd med den om jag köpt den med 1.02 men 1.01 hade jag inte varit nöjd.

    Halva priset som gör att man kan köpa ett ekolod och elmotor för samma pris som en elmotor kostar annars.

    Men ja, beprövat är inte fel. Gör så på många saker jag köper men ibland är det kul att chansa.

    Men som du säger får man vara beredd på att det inte är lika bra. Bara man har rätt förutsättningar att förbereda sig inför ett köp.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • Idag funkade ankringen till 50% i brist på bättre uttryck. Den ville gärna dra nåt varv, körde långt ur position för att sen dra full fart tillbaka. Inte alls nöjd, först.

      När jag skulle hem stannade jag på ett sista ställe och ankrade upp. Då funkade den klockrent.
      Jag vet inte, men jag kom på på vägen till sista stället att nånstans i manualen så står det att man ska vänta i 10 sekunder innan man börjar operera motorn, för gps:ens skull om jag inte minns fel. Sagt och gjort, fällde ner motorn och väntade. Slog sen på ankringen. Som sagt, låg som gjuten i position.

      Kan det haft med det att göra tro? Tidigare under dagen har jag bara fällt ner motorn och slagit på ankring sekunden efter.

      I övrigt så funkar det inte att svänga vänster med fotpedalen helt plötsligt, har mailat drev.se för reklamation men dom har inte svarat på mitt första mail skickat för ca 2 veckor sen så får se.

      Hursom, ska ut i veckan igen så hoppas det här med ankringen är som jag tror (eller snarare hoppas).

      Kommentera


      • Ring drev, svarar garanterat

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Ring drev, svarar garanterat
          Hittade inte deras nummer först så därför jag mailade men hittade nu

          Kommentera


          • Har varit ute ett pass igen. Blåste riktigt jäkla mycket, men inga problem med ankring eller så även om jag har en ganska tung båt. Men något jag skulle önska att den skulle bryta ankringen ifall man trycker på dosan.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Olliverroth Visa inlägg
              Har varit ute ett pass igen. Blåste riktigt jäkla mycket, men inga problem med ankring eller så även om jag har en ganska tung båt. Men något jag skulle önska att den skulle bryta ankringen ifall man trycker på dosan.
              Testa stäng av motorn(propellern) och sätt igång den igen så nollar den nog ankringen. Gör så på min.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
                Idag funkade ankringen till 50% i brist på bättre uttryck. Den ville gärna dra nåt varv, körde långt ur position för att sen dra full fart tillbaka. Inte alls nöjd, först.

                När jag skulle hem stannade jag på ett sista ställe och ankrade upp. Då funkade den klockrent.
                Jag vet inte, men jag kom på på vägen till sista stället att nånstans i manualen så står det att man ska vänta i 10 sekunder innan man börjar operera motorn, för gps:ens skull om jag inte minns fel. Sagt och gjort, fällde ner motorn och väntade. Slog sen på ankringen. Som sagt, låg som gjuten i position.

                Kan det haft med det att göra tro? Tidigare under dagen har jag bara fällt ner motorn och slagit på ankring sekunden efter.

                I övrigt så funkar det inte att svänga vänster med fotpedalen helt plötsligt, har mailat drev.se för reklamation men dom har inte svarat på mitt första mail skickat för ca 2 veckor sen så får se.

                Hursom, ska ut i veckan igen så hoppas det här med ankringen är som jag tror (eller snarare hoppas).
                Kan förklara en del. Tar oftast rätt lång tid på mig att ankra så min är oftast nere närmare 20-30s innan jag ankrar.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • Fick hem min motor idag och var ute precis och provade. Det blev en version 1.03 och jag använder iPhone 8 och har en hr430s båt. Gjorde en snabb kalibrering på land sen direkt ut på sjön. Jag var inställd på att det skulle krångla. Men det gjorde det inte! Allt fungerade klockrent direkt. Enda problem jag hade var att jag råkade koppla bort mobilen från motorn. Men det var för jag höll på att stänga av och på wifi. Det löste sig med att dra ur kontakten och börja om igen sen fungerade allt igen.
                  Jag var också inställd på att den skulle vara dåligt byggd pga priset men icke! Väldigt stabil pjäs.
                  Senast ändrad av Tonato; 2019-06-14, 06:48.

                  Kommentera


                  • Ja, dom nya som Drev har nu är med version 1.03.
                    Jag har inte testat den själv men har hört att den är betydligt tystare med.

                    Lite annan hårdvara nu med när det gäller elektroniken så hoppas dom har stöd för bootloader så man kan uppdatera den via appen eller nått smidigare sätt.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • Är ute på sjön just i detta nu och allt bara snurrar och har gjort i 2 timmar. Dock så verkar den inte hitta alla satelliter, kan det bero på det? (Se bild) Finns något att göra åt detta? Varit såhär i 2 timmar, samma med satelliten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X