Trög motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trög motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trög motor

    Hej!

    Köpte för tre veckor sen en Ryds 475 GT med en 50 hk Mercury EFI 4-takt, båda från 2001. Kört den ungefär 4 timmar sen dess. Senaste service som det fanns papper på var laddregulator-byte och kamremsbyte för 5 år sen men ingen aning hur mycket båten körts per år. Förra ägaren ska enligt uppgift att ha bytt filter och oljor själv varje år samt förvarat den inomhus varje vinter.

    När jag köpte den var det inga problem att få den att plana när jag var ensam i båten men efter några timmars körning har den svårt att plana med mig ensam i båten. När den väl planar går det i ca 28 knop mot ca 31 knop första timmarna jag körde. Känns som att motorn går trögt och att den inte kommer upp i dem där sista topp-1*000 varven.

    Körde hela familjen med packning för en vecka sen och kunde då köra i typ 20-25 knop, nu körde jag familjen med bara lite mer packning och den planade aldrig utan vi låg och tryckte på typ 4*500 varv (varvräknaren är lite trasig men motorn varvade aldrig ur) i 10 knop med full gas.

    Verkar inte vara vatten i båten.

    Vad är fel..?
    Mycket tacksam för svar!!

  • #2
    Vatten i båten? Fet chafför? Daggs för byte av tändstift?

    Kommentera


    • #3
      Hej!
      Tack för svaret!

      Tror inte det är vatten i båten. Finns en lucka längst bak på båten där det rinner vatten till från övriga båten, vatten som kommer in under durken så att säga och där är det tomt på vatten. Men är dubbelskrovet nåt annat än det som är under durken?

      Fet chaufför... njaa, =) jag är inte fetare än vad jag var för några veckor sen i alla fall. Och väger bara 70 kg.

      Byte av tändstift. Kan det påverka? Det är ju mycket möjligt, går inte motorn på fullt om tändstiften är dåliga?

      Kommentera


      • #4
        Du kanske behöver göra ren båtens botten från havstulpaner och annan skit?

        Kommentera


        • #5
          Hur går motorn annars?
          Låter nästan som den inte går på alla cylindrar.

          Vi börjar med de dumma frågorna: Har du öppnat luftskruven på bränsletanken?
          Tiltningen av motorn, har du koll på den? Max intiltat tills båten planar och sedan tilta ut.

          Kan det vara gammal bensin, ev utspädd med kondensvatten i tanken?

          En första felsökning kan vara att kolla tändstiften så att de visar samma gyllenbruna färg och ev testa med en annan trycktank inkl. blåsa.
          Och att kolla så inte botten blivit beväxt vilket jag tvivlar på efter en så kort stund.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av fhsp4m Visa inlägg
            Hej!

            Köpte för tre veckor sen en Ryds 475 GT med en 50 hk Mercury EFI 4-takt, båda från 2001. Kört den ungefär 4 timmar sen dess. Senaste service som det fanns papper på var laddregulator-byte och kamremsbyte för 5 år sen men ingen aning hur mycket båten körts per år. Förra ägaren ska enligt uppgift att ha bytt filter och oljor själv varje år samt förvarat den inomhus varje vinter.

            När jag köpte den var det inga problem att få den att plana när jag var ensam i båten men efter några timmars körning har den svårt att plana med mig ensam i båten. När den väl planar går det i ca 28 knop mot ca 31 knop första timmarna jag körde. Känns som att motorn går trögt och att den inte kommer upp i dem där sista topp-1*000 varven.

            Körde hela familjen med packning för en vecka sen och kunde då köra i typ 20-25 knop, nu körde jag familjen med bara lite mer packning och den planade aldrig utan vi låg och tryckte på typ 4*500 varv (varvräknaren är lite trasig men motorn varvade aldrig ur) i 10 knop med full gas.

            Verkar inte vara vatten i båten.

            Vad är fel..?
            Mycket tacksam för svar!!
            Kan du sticka ut å köra själv i felsökningssyfte?
            kan tyvärr inte hjälpa dig förutom med infon att min båt med 15hk gör 17knop själv, 15,5knop med 2 pers i och 12knop med 3 personer , men med så mycket större båt och motor så borde det inte bli sån skillnad.
            Hur ser propeller ut?
            har du möjlighet att vinkla motorn lite? läste i veckan om någons motor som dog pga. att hans motor hade fel vinkel.

            Kommentera


            • #7
              Kan det vara en slirande propeller? https://www.coronet.nu/?rID=104&ID=11331&
              En fyrfaldig prop ger ju bättre grepp och har propellern jobbat flera år med maxgasaccelerationer så kanske...? Fast då borde den komma upp i varv iaf... Kanske. Kan man koppla upp en 2001 mot en diagnosläsare och se felkoder så vore det ngt att pröva?

              Kommentera


              • #8
                Jag hade lossat propellern och kollat så du inte har fått in lina/ nät/ snöre eller liknande runt propelleraxeln. Det hände min i-pilot för något år sedan, tyckte det kändes som om den gick ovanligt trögt, när jag lossade propellern satt där en rejäl tuss med flätlina runt axeln..

                Kommentera


                • #9
                  Symptomen låter som att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Rengöring av spridarna och byte av bränslefilter , förutom nya stift, och om inte det hjälper, ta motorn till en kunnig verkstad. Kolla att det inte är glapp i någon kontakt och att alla slangar sitter fast som de ska.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag får fyrfaldigt klaga på mobilens autokorrigering.... Många tips här, TS har att göra en stund!

                    En glad midsommarafton och trevlig midsommardag tillönskas alla!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 400 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X