Trög motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trög motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag kommer med ytterligare en dum fråga bara för att jag vet att det förekommit.....Du har väl inte blandat olja i bensinen?? annars låter det som den inte får bensin nog eller att den inte går på alla cylindrar som redan påpekats.....kylningen funkar som den skall?

önskar alla en trevlig midsommar jag med...trots vädret...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

STORT TACK för alla svar! Jag har som sagt en del att kolla på =)

Pratade med en bekant här i går på ön som sa att han senaste åren alltid drabbats av en effektsvag motor efter vårens/försommarens första tankning på vår närliggande sjömack. Efter att han fyllt på med bensin från annan mack har det gått bättre. Den här sjömacken öppnar på riktigt i början av juni, ungefär samtidigt som vi var där och tankade. Motorn blev effektsvag efter min första tankning på den macken, hade tankat på en annan sjömack tidigare. Funderar på om det är kondensvatten i deras tankar som står stilla under vintern.

Hur gör jag för att rengöra tanken på bästa sätt? Bara hälla ur tanken och fylla på med ny soppa eller ska jag göra något mer?

Kommentera

Om du bara har någon liter kvar i tanken så kan du prova att helt enkelt tanka fullt med färsk bensin. Jag råkade ut för vattenbensin en gång med gammelbilen och efter att ha fyllt på färsk bensin på en anna mack så försvann problemen med dålig gång direkt. Annars är det väl bara att tömma tanken på dålig bensin och fylla på nytt med färsk.

Kommentera

Nu har jag bytt alla fyra tändstift men den går precis som förut. På cyllinder nr 2 var tändstiftsgängorna, inte på själva tändstiftet alltså, lite skadade eller nåt då det var supertrögt att få in tändstiftet men den funkade ju tidigare med det tändstiftet innan jag fick problem så antar att det är OK. Efter byte går motorn precis som förut. Har testat lite mer nu. Enligt min opålitliga varvtalsmätare går den så här:
          När motorn inte är igång står den på 1 200 varv. När jag försöker få den i planing ensam på fullgas går den upp till ca 4 200 varv, alltså typ 3 000 varv, och då plogar bara båten i vatten utan att komma i planing. Jag får gå fram i fören för att den ska plana och sen tillbaka. Då blir varvtalet vid planing på fullgas 6 200 varv, dvs. ca 5 000 varv. Så, den kommer inte riktigt upp i maxvarv helt enkelt, verkar det som.

Motorn går jämnt och fint, inga missljud, hostningar. Noterade dock häromdagen att den gick lite ojämnt på tomgång men stabiliserade sig efter 15 sekunder.

Kylningen funkar antar jag, den sprutar vatten hela tiden, den där strålen bakom motorkåpan...

Några fler tips?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hygglo Visa inlägg
            Vatten i båten? Fet chafför? Daggs för byte av tändstift?
            .... kan vara vanebildande ... en känd profil i dagspressen har gått ner 25 kilo....
            http://www.trumman.com/chub/creek_chub.htm
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-05, 18:18.

Kommentera

Nja, alltså, något är ju fel, den båten med den motorn ska ju absolut inte ha några problem att komma upp i plan, även om du har familj/last med dig.. Om du nu var en linjär felvisning på varvräknaren och det stämmer som du räknar (-1200 varv) så varvar ju motorn trots allt 5000 rpm på fullgas när du väl kommer upp i plan, kanske inte helt optimalt, men inte katastrof fel stigning på propellern heller. Runt 30 knop är nog en ganska rimlig toppfart på ekipaget.

Du är helt säker på att du kan trimma ner motorn ända in mot akterspegeln?
              Om du lägger växeln i neutral (med motorn avstängd!) kan du då snurra propellern lätt och utan missljud?
              Och propellern har inga skador? Båten vibrerar inte mer nu än när den gick bra? Du känner ingen med samma motor som du kunde låna en propeller av, så du kan utesluta att vulkningen släppt i din.

Annars får du nog testa kompressionen i motorn, låter ju inte jättebra om gängorna är skadade på en cyl.

Kommentera

Något är mysko. Om den går jämnt och fint och varvar max 5000rpm skulle jag fundera över propellern för skrovet är väl rent och fint? I vilket skick var förresten de stift du bytte ut? Samma färg och slitage på alla? Sen skulle jag nog byta varvräknare innan jag började laborera med propellerstigning. Har du prövat vad som föreslagits?

Kommentera

Hej! Tack för alla svar, uppskattar det verkligen!

Igår fortsatte jag felsökningen och tänkte tömma båten på allt vatten. Längst bak på båten finns en lucka där allt vatten under durken rinner till. Finns ingen läns till utrymmet. Tänkte tömma allt där. Gjorde det och så rann det till vatten. Satte mig på motorn så båten blev ganska baktung. Och det rann mer vatten från under durken till utrymmet. Tömde och rann till. Tömde och rann till. Ingen aning hur många liter men minst 50 liter antar jag. Efter det kom jag upp i planing med båten ensam. Tyckte väl att den gick ungefär som förut, kanske lite svagare men svårt att säga. Så förhoppningsvis var det det?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Något är mysko. Om den går jämnt och fint och varvar max 5000rpm skulle jag fundera över propellern för skrovet är väl rent och fint? I vilket skick var förresten de stift du bytte ut? Samma färg och slitage på alla? Sen skulle jag nog byta varvräknare innan jag började laborera med propellerstigning. Har du prövat vad som föreslagits?
                    Inte riktigt samma färg. På själva metallbiten (elektroden?) som sitter längst ned, vet ej vad den heter, var alla lika, nedsotade men på en eller två var det lite motorolja på gängorna på stiftet, inget på nån annan del, bara på gängorna. Ungefär så mycket som får plats ytligt på en fingerspets.

Skrovet vet jag inte, lite sjögräs är det runt kanterna, har inte kommit under båten ännu.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
                      Nja, alltså, något är ju fel, den båten med den motorn ska ju absolut inte ha några problem att komma upp i plan, även om du har familj/last med dig.. Om du nu var en linjär felvisning på varvräknaren och det stämmer som du räknar (-1200 varv) så varvar ju motorn trots allt 5000 rpm på fullgas när du väl kommer upp i plan, kanske inte helt optimalt, men inte katastrof fel stigning på propellern heller. Runt 30 knop är nog en ganska rimlig toppfart på ekipaget.

Du är helt säker på att du kan trimma ner motorn ända in mot akterspegeln?
                      Om du lägger växeln i neutral (med motorn avstängd!) kan du då snurra propellern lätt och utan missljud?
                      Och propellern har inga skador? Båten vibrerar inte mer nu än när den gick bra? Du känner ingen med samma motor som du kunde låna en propeller av, så du kan utesluta att vulkningen släppt i din.

Annars får du nog testa kompressionen i motorn, låter ju inte jättebra om gängorna är skadade på en cyl.
                      http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000016979/
                      Ska prova snurra propellern idag! Tycker nog båten vibrerar en aning mer än tidigare, inte på lägstagas, men en aning mer på snäppet över lägstagas men svårt att säga om det inte varit så tidigare..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv