MK elmotor vibrerar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MK elmotor vibrerar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MK elmotor vibrerar

Hej,

1. Någon som har en nyare MK (2016) frontmonterad som vibrerar kraftigt från motorn upp i riggen och till "gpskåpan" på höga varvtal?

2. Dessutom har en avancerad autopilot ("N" på fjärren) som funkar sämre än ni är vana vid från tidigare motorer?

Vibrationerna/skakningar syns ffa om man tittar på motorn (och kåpan) men det kan även höras och kännas i fören. (Snabbfästet åtdraget)

Autopiloten: Exempelvis när man väntar sig en snar korrigering till t ex vänster för att hålla/hitta tillbaka till spåret så korrar den lite åt höger även i lätt, sned aktervind så den kommer än mer ur kurs å jag måste korra manuellt med fjärren.

Minns min förra motor som trots allt höll kursen även i friskare sned medvind ganska bra även om båten "sladdade" med aktern i kursen riktning, den tog sig fram på diagonalen s a s... Den nya klart sämre...

Har kontaktat återförsäljare och generalagent men vill höra om problemen är bekanta för andra...

Har du en heading sensor som kan störas? En termos i metall för nära räckte för mig att få den lite ur kurs

Vibrationerna låter inte friskt.

Helt perfekt autopilot annars.

Nackdelen är Spotlock i spegel. Den överkompenserar sig själv trots att den ska lära sig själv förhållandena.
    Skönt att ha en Spotlock för att inte drifta 0.05 knop men den krånglar till det. Visst båten står relativt stilla men stuttar runt som en radiobil inom några decimeter.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Terrova från 17/ känner inte igen några av dessa åkommor

Kommentera

Jag har den näst senaste Powerdrive v2 och är väl bekant med fenomen 1. när "galopperande hästen" aktiverats. Det tror jag dock handlar om att motorn inte sitter absolut vågrätt monterad så det är nog inte något fel på produkten. Att man får korrigera N-autopiloten är inte heller förvånande, beroende av avdrift och vind och om man kör kompass eller gps autopiloten.

Kommentera

Har tyvärr ingen heading sensor, hade varit skönt om det vore så enkelt! Att motorn i läge "N" inte klarar sidomedvind på 2-4 ms utan manuell handpåläggning är dåligt, det fixade den förra...

Att motorn sitter snett vore förvånande, den monterades på ny båt av återförsäljaren på vanligt sätt (sitter som min förra motor på den båten) och kan i princip bara sättas på "ett sätt" dvs på ytan framför kastdäcket. Har aldrig sett att de monterats med kil för att hamna i våg men jag ska titta på saken. (Vilket återförsäljaren borde gjort om det inte funkar väl utan)

Problemet med autopiloten ("N" läget) är inte bara att man får kompensera utan att den kompenserar åt fel håll - när man förväntar sig motorkorrigering åt ett håll för att håll kursen, så korrigerar motorn åt motsatt håll vilket förvärrar avvikelsen... Jag kanske är kinkig eller inte begriper hur den "jobbar" men i mina ögon jobbar den helt galet...

Sporlock, ja bekvämt men inte imponerar precisionen, häromdagen gled den iväg och efter tja 5-10 m (svårt att uppskatta på vattnet) så inser motorn det och tokgasar mot spotten... Vad menar du Tybling med "spotlock i spegel"?

Kom på att jag skulle kunna pröva min motor på annan båt för att se om vibrationer kvarstår...
          Senast ändrad av anteman; 2017-07-29, 12:08.

Kommentera

Spegelblankt på sjön.

När min börjar komma utanför centrum så är den onödigt aggressiv och ska ställa båten rätt.
            Det som enkelt skulle kunna vara propeller på i 5-10 sek på minsta hastighet för en knapp märkbar korrigering blir istället 3-4 i fart i 3sek innan den inser att den rör sig för mycket och måste tillbaka igen med samma fart...

Blåser det lite är den underbar.

Helt otroligt Spotlock sånär på nån decimeter i 10-12 m/s i sidvind.
            Men spegelblank sjö blir helt plötsligt en utmaning.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Vad tusan, något hände med mitt inlägg när jag skulle redigera... nåja hur som helst. testa detta för vibrationerna. funkade fint för mig. plus att motorn gav bättre effekt. troligen för att vibrationerna beror på motstånd någonstans. https://www.youtube.com/watch?v=VbN8VdTL3J0

Sen angående N-läget. har du testat hålla in N-knappen tills ringen försvinner runt N-et?

Kommentera

Den gamla spotlocken som jag har är kass, släpper plötsligt greppet med två korta pip så då gäller det att kasta sig på kontrollerna om man ligger nära land.

Kommentera

Jaha spegelblankt, då fattar jag! Ja sånt utmanar motorn enligt Comstedt... Deras ombud i Stockholm har nu mätt upp motorn och axeln är enligt dem rak, så det orsakar inte vibrationerna men jag har dem likväl ändå!

Tycker det är skit att en ny, dyr motor vibrerar som den gör, prövade på nytt i går. Nästa steg är tydligen att byta propeller... Ska allt vara en jäkla obalans i nuvarande om den åtgärden ska kunna fixa biffen.

Avancerad autopilot ("N") imponerar inte den heller även efter att ombudet la om kablaget vid GPS-enheten, ligger strömkablarna alltför nära kan de tydligen störa GPS-enheten... (Vilket pucko la dem fel första gången?)

Har en I-pilot Link och ett snabbt tryck på den fjärrens N ger väl avancerad autopilot? Ett gult N och en gul båt dyker i vart fall upp på displayen. En lång knapptryckning gör ingen skillnad alls på display, ska titta efter i instruktionsboken vad som sägs om autopilot kontra avancerad autopilot...

Dyra elmotorer borde ta mig sjutton leveranskontrolleras innan de säljs, så vi kunder slipper hantera skiten i efterhand vilket kostar tid, semester, missat fiske och transportkostnader, får väl kontakta leverantören om den saken...

Kommentera

Men vibrationer i propelleraxen går väl utesluta direkt genom att köra motorn utan propeller på land och känna om axeltappen är det minsta i obalans.

Sen prova med propeller och sen låna eller köpa en reservpropp (finns ju ingen anledning att inte ha en extra)

Skicka iväg motorn under säsong och semestertider hos ÅF och Comstedt låter inte så kul.
                    Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 804 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv