Problem med Mercury 4-takt som stannar vid tomgång - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Mercury 4-takt som stannar vid tomgång

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Mercury 4-takt som stannar vid tomgång

Hej,
    Jag har en 90 HK Mercury 4-takt med förgasare som stannar när jag lägger i friläge, vid friläge (tomgång) går varvtalet ned till 650-700 rpm. När jag startar motorn direkt igen går den utan problem på tomgång , ligger dock då på runt 800 rpm. Läste på motorn idag att den ska ligga på 850 rpm vid idle.

Problemen ökade efter årets första tankning och jag har lyckas få motorn att inte stanna på tomgång om jag tryckt på bränsleblåsan under färd innan jag gick över till tomgång. Det hjälper också om jag använder handgasen för att få upp varvtalet vid friläge och därmed inte stanna

Kan och borde jag ställa upp varvtalet under tomgång?
    - om ja, hur gör jag det?

Vad är trolig orsak till att den stannar på tomgång?

Om det hjälper att pumpa på blåsan tyder det på bränslebrist, och det kan bero på att bränslepumpen antingen är på bommen och inte klarar föda på låga varv, alternativt suger den luft någonstans. Om du har bränslefilter/vattenavskiljare kan det vara läge att byta ut/tömma dessa. Skit i förgasarna kan ju heller aldrig uteslutas.

Börja kolla så att bränsleanslutningar och slangar är helt täta, innan du kikar på pumpen. Jag har ingen aning om det är en membranpump på dessa större fyrtaktare, men de mindre fyrtaktarna med förgasare har iallafall membranpumpar, och gummit slits.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobbe-N Visa inlägg

Problemen ökade efter årets första tankning
      låter som du kört på bensin sedan förra säsongen till att börja med....
      kör du inte alkylatbensin eller har stabiliseringsmedel tillsatt i sista tanken för säsongen så är risken rätt stor att det är gammal bensin och klegg i förgasarna som är ditt problem....blyfri bensin är en färskvara och får den dessutom stå i förgasarna över vintrarna blir det problem till sist.....osvuret är ju som alltid bäst så kolla slangar och blåsa först som tidigare sagts
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Värt att läsa om vad gammal bensin kan åstadkomma:
        https://www.oldtimer-markt.de/www/ot...rkt_5_2012.pdf Något överraskande visade sig 95E10 vara snällare mot fögasare etc. Men man ska nog ändå inte använda den i båtmotorer, särskilt tvåtaktare då alkoholen försämrar oljans smörjningsförmåga.

Kommentera

Tack för alla svar, hade lite bensin kvar från förra året i tanken men gick bra att köra i en början. Problem eskalera efter första tankningen för säsongen. Drog ut bensinslangen från motorn förra hösten och körde upp all bensin i motorn innan vinterförvaringen. Men som många säger så kan det vara skit i förgasaren eller bränslefiltret. Något som får mig fundersam är att när jag startar motorn kan den gå länge på tomgång, men drar jag upp handgasen lite och sedan ner på tomgång igen så stannar motorn, detta får mig att fundera på om jag ska ställa om gasvajern från reglaget. Jag får byta bränslefilter, vattenavskiljare och och titta i förgasarna i höst när jag drar upp båten.

Kommentera

Hej, hittade idag att det fins en tomgångsskruv så jag fick upp tomgongen till 1000 rpm, så nu dör den inte på tomgång men det låter som den feltänder emellanåt på tomgång, den liksom hostar och varvtalet hoppar snabbt ner till 800 rpm för att sedan gå upp till 1000 rpm igen. Så fortfarande något som är fel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
            31 svar
            22 815 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nivv
            av nivv