Utombordare dör vid gaspådrag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utombordare dör vid gaspådrag.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utombordare dör vid gaspådrag.

Hej alla fiskesnackare!

Jag har en Yamaha 9.9 Hk 4-taktare 6 år gammal.

Väl använd och har fungerat fint fram till idag..
    Var ute på sjön och drog mig en bit över sjön med fullt gaspådrag. Det gick fint.
    På vägen tillbaka blåste det upp och var en del vågor och jag kör med fullt pådrag. Då dör plötsligt motorn.
    Jag startar den igen och den startar fint, jag lägger in växel och propellern börjar snurra men vid minsta pådrag så dör motorn. Ingen brist på nyfyllt bränsle och försöker pumpa till bränsle men ingen förbättring.

Service med nya tändstift, bränslefilter, motor och växelhusolja byttes av mig för 3 månader sedan och den har fungerat fint sedan dess.
    Ett orosmoment är att jag fyllt på lite för mycket motorolja (0,9l istället för rek. 0,8) och såg även på oljestickan att den täcks helt. Kan detta ha påverkat?

I övrigt så ser impeller och stråle fin ut men har misstanke om att motorn blivit varm när den inte kunnat kyla ordentligt i höga vågor/ att insuget inte når vattnet + 28C i luften och 22 i vattnet.

Tackar ödmjukast för era analyser om vad som kan vara problematiken i detta fall.

Termostat?
    Skit i bränsleslangar?
    Värmenyp?

Inte hunnit provstarta motorn igen men avvaktar tills jag har ett humm om var problemet kan ligga.
    Tack!

Kan båten ha legat så du fått skit i utblåset? Hände min 2-takts femtonhästars Yamma för ett par år sedan. Då reagerade den som din...

Kommentera

Luftskruven på tanken inte öppnad?
      Lätt att glömma..

Kommentera

Tändspolen kanske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
          Luftskruven på tanken inte öppnad?
          Lätt att glömma..
          Klassiker�� men den var öppen.
          Provade att köra motorn hemma med slang som kylning och då verkade den fungera med att gasa på (provade bara 2 min då vi har dåligt med vatten i brunnen) men det måste väll vara något med kylningen? Känns osäkert när sådant här krånglar när man ibland ger sig ut på stora sjöar.

Kommentera

Knappast kylningen , troligast bränsle tillförseln .
            "HalvDan var här"

Kommentera

Ok
              Har den mest stått ute kan soppaslangen börjat få små sprickor och suger luft.
              Annars vete tusan

Kommentera

Jag tror inte på värmenyp, då brukar det inte gå att dra runt eller starta motorn direkt efter att den stannat. Den brukar behöva kallna rejält då.
                Min standardrekommendation är alltid strul med bränslepumpen eller rättare pumpmembranet, vid den här typen av fel. D.v.s. motorn startar och går snällt, men dör vid pådrag.

Membranet brukar inte kosta många kronor och även om det ser bra ut med blotta ögat så räcker det med ett mikroskopiskt hål för att det inte ska funka. Efter att du kollat allt som är mer uppenbart med bränsletillförseln, så kan du prova att byta detta.

Kommentera

Har haft ett liknande problem vid 3 tillfällen sedan 2008 med min Mercury 15Hk. Vid alla dessa tillfällen funkade motorn bara på tomgång eller strax över och vid gaspådrag så började den hacka och dog om jag inte slog av på gasen direkt. Första gången det hände rodde jag hem eftersom det bara var någon km.

Nu kommer det osannolika och ni får gärna skratta (jag har vittnen vid alla tillfällena...) men efter lång stunds kliande i håret första gången det inträffat kollade jag av en tillfällighet den inbyggda säkringen under motorkåpan och efter byte av denna funkade motorns som vanligt igen (!). Och jag minns speciellt den tredje gången det hände och när jag sa till svågern att vi skulle byta säkringen så garvade han och frågade om jag fått solsting. Men även denna gång var felet avhjälpt på någon minut genom att sätta i en ny säkring och vi kunde fortsätta fisket...

Jag har kollat lite snabbt på säkringen och den har vid samtliga fall varit ganska svartbränd på mitten och man har kunnat ana att den var bruten men inte med 100% säkerhet. Kanske någon här med bättre kompetens på området som kan förklara fenomenet?
                  Låter väl inte som du har detta felet eftersom motorn trots allt funkade några minuter när du testade hemma men tänkte bara nämna det ändå.

Kommentera

Min suzuki gjorde samma sak, hade skit i förgasaren det va en 6hk 2015 4-takt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv