Hej alla fiskesnackare!
Jag har en Yamaha 9.9 Hk 4-taktare 6 år gammal.
Väl använd och har fungerat fint fram till idag..
Var ute på sjön och drog mig en bit över sjön med fullt gaspådrag. Det gick fint.
På vägen tillbaka blåste det upp och var en del vågor och jag kör med fullt pådrag. Då dör plötsligt motorn.
Jag startar den igen och den startar fint, jag lägger in växel och propellern börjar snurra men vid minsta pådrag så dör motorn. Ingen brist på nyfyllt bränsle och försöker pumpa till bränsle men ingen förbättring.
Service med nya tändstift, bränslefilter, motor och växelhusolja byttes av mig för 3 månader sedan och den har fungerat fint sedan dess.
Ett orosmoment är att jag fyllt på lite för mycket motorolja (0,9l istället för rek. 0,8) och såg även på oljestickan att den täcks helt. Kan detta ha påverkat?
I övrigt så ser impeller och stråle fin ut men har misstanke om att motorn blivit varm när den inte kunnat kyla ordentligt i höga vågor/ att insuget inte når vattnet + 28C i luften och 22 i vattnet.
Tackar ödmjukast för era analyser om vad som kan vara problematiken i detta fall.
Termostat?
Skit i bränsleslangar?
Värmenyp?
Inte hunnit provstarta motorn igen men avvaktar tills jag har ett humm om var problemet kan ligga.
Tack!
Jag har en Yamaha 9.9 Hk 4-taktare 6 år gammal.
Väl använd och har fungerat fint fram till idag..
Var ute på sjön och drog mig en bit över sjön med fullt gaspådrag. Det gick fint.
På vägen tillbaka blåste det upp och var en del vågor och jag kör med fullt pådrag. Då dör plötsligt motorn.
Jag startar den igen och den startar fint, jag lägger in växel och propellern börjar snurra men vid minsta pådrag så dör motorn. Ingen brist på nyfyllt bränsle och försöker pumpa till bränsle men ingen förbättring.
Service med nya tändstift, bränslefilter, motor och växelhusolja byttes av mig för 3 månader sedan och den har fungerat fint sedan dess.
Ett orosmoment är att jag fyllt på lite för mycket motorolja (0,9l istället för rek. 0,8) och såg även på oljestickan att den täcks helt. Kan detta ha påverkat?
I övrigt så ser impeller och stråle fin ut men har misstanke om att motorn blivit varm när den inte kunnat kyla ordentligt i höga vågor/ att insuget inte når vattnet + 28C i luften och 22 i vattnet.
Tackar ödmjukast för era analyser om vad som kan vara problematiken i detta fall.
Termostat?
Skit i bränsleslangar?
Värmenyp?
Inte hunnit provstarta motorn igen men avvaktar tills jag har ett humm om var problemet kan ligga.
Tack!
Kommentera