Elmotor för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor för trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ryms inte under aktertoften eftersom startbatteri + soppatank finns där.
    En bra lösning kan vara att ställa batteriet under pulpeten och skarva på kabeln en extra meter.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
      Ryms inte under aktertoften eftersom startbatteri + soppatank finns där.
      En bra lösning kan vara att ställa batteriet under pulpeten och skarva på kabeln en extra meter.
      Vilken osis då

      Då blir nog under pulpeten bäst så att Du slipper snubbla över det, även om Du ökar vikten på "förarsidan" men det kan nog inte hjälpas om det inte finns utrymme så är det så.

      Kommentera


      • #23
        Jepp, får se hur det blir.
        Ska installera ekolod och spöhållare samt bygga på motorfästet för elmotorn nu i vår, så då får jag väl klura ut batteriplacingen när allt är på plats.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av pedreus Visa inlägg
          Jag blev nästan övertygad att trolling bromsar är det bästa altenativet(det kanske är det också?)men efter mycket surfande på nätet så får jag uppfattningen att vill man ha ner batteri förbrukningen så är det en Minn Kota
          Maxximum med steglös hastighet som gäller dvs den förbrukar endast så mycket effekt/ampere som du vrider på! Enligt hemsidan så håller ett batteri upp till 5ggr längre med Maxximun tekniken

          Frågan är hur stor motor behöver jag?
          Duger en Minn kota Maxxum Transom Mount 55 Lbs i drag kraft!
          Går att köpa från Danmark för strax under 5000Kr(kurres ska ha 7330kr)
          Jag har ett Tudor fritidsbatteri på 100A(i värsta fall ytterligare ett batteri dvs 200A att tillgå)
          Fiskar i Mälaren båten är en Yamarin 4,6 meter vikt med motor ca 510kg+ 1-2
          personer!
          Jag ska även utnytja motorn vid vårfiske i grundvikar mm
          Hej Pedreus; En MINN KOTA Endura 36 blir perfekt som trollingmotor till din 4,6 m långa Yamarin plastbåt. Större elmotor behöver du inte! Vid trolling anser jag att det är bättre med en elektrisk fiskemotor som har fasta fartlägen än en elmotor med steglöst variabel hastighet. Med fasta fartlägen vet du alltid exakt vid vilken hastighet gäddan, gösen eller öringen högg vid. I Mälaren har jag trollingfiskat med elmotor sedan 1973 och då främst efter gös.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2007-01-30, 15:49.

          Kommentera


          • #25
            Nu har ni fördomar om Biltema igen. Ett fritidsbatteri är en kompromiss mellan ett start och förbrukningsbatteri, det tål mer urladdning än ett startbatteri men har inte ens en fjärdedels livslängd mot ett djupurladdningsbatteri, typ truckbatteri eller liknande. Med livslängd menar jag antalet upp/urladdningar. Jag kör med Biltemas blyaccar, rena förbrukarbatterier och kostar en femtedel mot ett märkes truckbatteri och något mindre än ett fritidsbatteri hos en marinhandlare. Och håller hur bra som helst. Bara för att det står biltema på batteriet är det inte dom som har tillverkat det, utan köpt det av någon ledande tillverkare.

            Här följer en länk till MinnKotas hemsida där ni kan lära er lite om batterier

            http://www.minnkotamotors.com/produc...nfo.asp?pg=faq

            Kommentera


            • #26
              Bara för att det står biltema på batteriet är det inte dom som har tillverkat det, utan köpt det av någon ledande tillverkare.
              Eller från billigaste möjligt!...

              Men visst, kanske man köper ett Biltema och en billig laddare, får se hur ekonomin ser ut när det är dags

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
                Nu har ni fördomar om Biltema igen. Ett fritidsbatteri är en kompromiss mellan ett start och förbrukningsbatteri, det tål mer urladdning än ett startbatteri men har inte ens en fjärdedels livslängd mot ett djupurladdningsbatteri, typ truckbatteri eller liknande. Med livslängd menar jag antalet upp/urladdningar. Jag kör med Biltemas blyaccar, rena förbrukarbatterier och kostar en femtedel mot ett märkes truckbatteri och något mindre än ett fritidsbatteri hos en marinhandlare. Och håller hur bra som helst. Bara för att det står biltema på batteriet är det inte dom som har tillverkat det, utan köpt det av någon ledande tillverkare.

                Här följer en länk till MinnKotas hemsida där ni kan lära er lite om batterier

                http://www.minnkotamotors.com/produc...nfo.asp?pg=faq

                Nej jag sänker mig inte ner till fördomsnivån men under den tid jag jobbade i en bil/båt elektrisk verkstad och butik så bytte jag ut fler BT batterier än jag kan/vill minnas åt bedrövade ägare och många av dem batterierna var relativt nya men ändå slutade dem fungera utan uppenbar orsak

                Vi testade flera av dem med våra mätinstrument och dem kom inte ens i närheten av den kvalitet som A-klassade batterier har, så det finns en orsak till att BT inte vågar sätta ut den mest intressanta informationen på sina batterier nämligen kallstartsprestanda värdet det finns utsatt på alla A-klassade batterier, för det säger väldigt mycket om batteriets kvalitet.


                Säkert att dem gör det NOT, dem köper oklassade batterier från olika fabriker i Asien och ibland sekunda (såna som av någon orsak inte klarar A-klassningstestet) batterier från dem etablerade fabrikerna som tillverkar åt dem stora märkerna och så märker dem dessa med sin logga.

                Det är inte ens samma spec på alla batterier av samma typ i samma leverans även om etiketten säger det

                Jag skulle kunna göra samma sak själv och kränga batterier ruskigt billigt och med god förtjänst om jag bara hade ett tillräckligt rymligt samvete, vilket jag tack och lov inte har.

                Självklart är ett Fritidsbatteri en kompromiss men det är en prisvärd kompromiss då ett renodlat Truckbatteri kostar 2-3 gånger mera, och ofta är ganska trögladdade (pga färre men tjockare blyplattor med högre laddningsmotstånd) så dem behöver en laddare med lite mera pulver i än vad ett Fritidsbatteri gör och dem laddarna är dyra

                Kommentera


                • #28
                  Hej!
                  Jag kör bara med Biltemas batterier. Har bla. ett gammalt Blt fritidsbatteri i min diesel audi, funkar hur bra som helst. Batterier verkar vara bland dom bättre produkterna dom har. Dom dyra med flashiga dekaler får "proffsbutiken" behålla.

                  Kommentera


                  • #29
                    Någon som har erfarenhet av beställning av Minn kota motorer från USA?

                    Ska beställa en Minn Kota PowerDrive™ V2 Bow-Mount 40PD+en copilote mm

                    Har kikat lite på Bass pro shop´s men de ska ju ha nästan lika mycket för frakten som vad prylarna kostar

                    Ja Henrik S är du nöjd så borde jag också bli det,tack för tipset
                    Senast ändrad av pedreus; 2007-02-04, 15:44.

                    Kommentera


                    • #30
                      Jag köpte också på Basspro och anledningen att frakten drar iväg är att det blir för stort paket för postenså det måste gå med Fedex eller liknande.
                      ar för mig att jag betalade runt $120 för frakten med ekolod och nån rulle och lite småprylar. Tänk på att det blir moms på hela kalaset oxå, inkl. frakten

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X