Elmotor för trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor för trolling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej Henrik!

    Jag har kikat lite på en "för" monterad Minn kota men det tar lite i mot att skruva i plasten på en ny båt, tanke på att många har blandade erfarenheter
    med elmotorer!
    Men är fördelarna stora så får det bli en sådan motor+montering,man ska ju ha prylarna ett tag
    Hur har du löst din instalation?
    Vart köper man en sådan motor som du har?Och vad kostar den?
    Känner du att kraften är tillräcklig även i lite grövre sjö?
    Hur stort batteri har du?

    Mvh Pedreus!!!

    Kommentera


    • #12
      Jag har ett separat batteri för elmotorn och det är på 90amph. Om det blåser så kör jag alltid med stora motorn om det inte är medvind. Du har ju en fin trollingmotor och med hinkar som jag nämde ovan så kommer farten vara fixad. Stora fördelen med elmotorn är vid flötestrolling och sakta göstrolling tycker jag. Dock så är det världens bästa pryl vid spinnfiske. Man glider ljudlöst runt på grundvatten och håller båten still vid driftfiske. Känner helt klart att det är ett av de bästa köp jag gjort för spinnfisket. Köpte faktiskt också en tillsats så att jag kan styra motorn via en trådlös fjärrkontroll som är placerad framför rullen på spöt. Sköter allt med pekfingret....

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
        ...Wow, är det 2h på full fart eller på typ 1-2'ans fartläge du menar?

        Inte fullt men 3-4 då det oftast är fråga om transporter, har jag inte mera bråttom än att läge 1-2 räcker så ror jag istället blir samma fart med granseglen men mera motion för ryggen och armarna


        Jag researchade en del innan jag köpte min elmotor och hoppas på bättre driftstider än så. Jag har en Minnkota 55'a och hoppades på i alla fall 1h maxfart på ett 75ah batteri...
        (Ska inte användas till trolling i första hand utan mer för korta förflyttningar)

        Ska Du bara köra korta bitar så räcker det ju ganska länge, använde min så på Bustern och den klarade iaf två fiskepass på en laddning (220V laddare) så allt hänger på hur man kör och hur länge.

        Sen är det ju så att man inte klarar att dra ur så mycket mera än +30% av batteriets kapacitet innan Volttalet sjunker och motorn sackar och man tvingas sluta köra även om det finns ström kvar i batteriet, men det räcker inte i Volt för att sätta fart på "gräddvispen"

        Kommentera


        • #14
          Rospigg: Har inte köpt batteri och laddare ännu, men jag funderade på 75ah och räknade med att det skulle räcka till två fiskepass.
          Kör man bara korta förflyttningar, typ 30sek-1minut så borde ju batteriet räckla till ganska bra?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
            Rospigg: Har inte köpt batteri och laddare ännu, men jag funderade på 75ah och räknade med att det skulle räcka till två fiskepass.
            Kör man bara korta förflyttningar, typ 30sek-1minut så borde ju batteriet räckla till ganska bra?
            Det tycker jag låter helt rimligt, dessutom återhämtar sig ett batteri lite när förbrukaren stängs av så Du får tillbaka lite men bara lite efteer varje körning.

            Så har Du fulladdat batteri dag 1 så ska det funka att köra på det sättet även dag 2

            Tips på några bra batterifabrikat: Exide/Tudor (samma sak olika dekaler), Warta och Global. Dessa fabrikat har jag testat personligen och blivit nöjd med.

            Kommentera


            • #16
              Jep, skippar Biltema och ska köpa ett bra batteri från nån marinbutik samt laddare.
              Hur mkt väger egentligen ett 75ah förbrukningsbatteri?

              Har en ganska liten båt, så det lär bli bra drag med Endura 55'an... Har aldrig testat elmotor förut, men jag har stora förväntningar på att det här ska bli bra.
              Teoretiskt sett verkar det smidigt att göra småförflyttningar under spinnfisket utan att behöva sparka igång bensinmotorn stup i kvarten.
              ...Och om 55'an kanske klarar 1h på maxfart räcker det ju till 120 småförflyttningar a' 30sek, klart godkänt tycker jag!
              Senast ändrad av Test005; 2007-01-30, 13:34.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                Jep, skippar Biltema och ska köpa ett bra batteri från nån marinbutik samt laddare.
                Hur mkt väger egentligen ett 75ah förbrukningsbatteri?

                Har en ganska liten båt, så det lär bli bra drag med Endura 55'an... Har aldrig testat elmotor förut, men jag har stora förväntningar på att det här ska bli bra.
                Teoretiskt sett verkar det smidigt att göra småförflyttningar under spinnfisket utan att behöva sparka igång bensinmotorn stup i kvarten.
                ...Och om 55'an kanske klarar 1h på maxfart räcker det ju till 120 småförflyttningar a' 30sek, klart godkänt tycker jag!
                Klokt av Dig

                Har själv Exide Fritidsbatteri 75Ah med bärhandtag och det är bekvämt när Du ska lassa ur/i det i båten, väger ungefär som en full Jeepdunk!
                Det tål dessutom djupurladdningar bra, men då krävs det ett tag extra med laddaren påkopplad för att få det helt fullt igen.

                Glöm inte att ställa batteriet i en enkom batterilåda när det står i båten utifall att det skulle bli läckage, batterisyra är grymt att få på fel ställe

                I en liten båt kan Du vinna fördelar genom att flytta runt batteriet för att få bättre balans i båten, ½m framåt kan göra mycket för gångläget på båten om nu originalsladden medger det.

                Sen är det bara ut och smyga Dig på storfirrarna

                Kommentera


                • #18
                  Måste nog planera och göra en bra plats/låda för batteriet samt skruva fast en platta av marinplyfa som motorfäste.
                  Några tips på placering/motorfäste?

                  Så här ser planlösningen ut: Jag funderade på att montera elmotorn i fören först, men jag tror den kommer hamna till vänster om Yamman. (Kanske ta bort listen och montera en platta utanför motorbrunnen till vänster?)

                  Kommentera


                  • #19
                    Kan säga att jag kör mycket med min elmotor och tömmer batteriet på en lång fiskedag. Då går den dock nästan hela tiden och bara när jag ska "nöta" av ordentligt eller vid hård blåst så ankrar jag istället. Har även en minkota 36 för aktermontage och vid korta förflyttningar under en fiskedag så gör man inta av med speciellt mycket. Sitter en lathund på ovansidan av den som är beräknad på ett 60amph batteri. 2h fullgas 12h lägsta hastighet ska det räcka och jag tycker det stämmer bra.

                    Kommentera


                    • #20
                      För att inte förlora värdefull durkyta skulle jag placera det under aktertoften och på babordssidan för balansens skull

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 396 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 411 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X