Motoroptimering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motoroptimering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motoroptimering

    Hej. Är det någon som provat lämna in sin motor på optimering.
    jag har förstått att på motorstarkare motorer kan det ge ganska mycket.
    Men hur är det med lite mindre motorer.
    Själv har jag en 30hk 4takt som jag är lite sugen på optimera.
    Enligt firman som optimerar så får man 10-15% mer hk och en annan vridkurva.
    Men frågan är,kommer man märka skillnad?

  • #2
    30 eller 33 hk spelar nog ingen större roll....har du däremot en 30hk som är byggd på ett 40hk block kanske det vore ide att skrämma upp den...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Sedan är det så att det finns en tolerans på 10% uppåt och nedåt från den angivna effekten, dvs en 30hk motor kan ha från 27 till 33hk utan att det är något "fel" på den. Vad jag menar är att man kanske bör bromsa motorn i en bromsbänk innan och efter optimeringen för att veta om hästkrafterna har ökat på riktigt eller inte.

      Kommentera


      • #4
        Mitt tips är att Du säljer 4Takts junket och köper en motor med lite klös i alltså en Evinrude E-tech en 30hk kommer att ge Dig all kraft och prestanda Du behöver istället för att lägga pengar på att pula med nuvarande, gör Du så kommer Du garanterat att märka skillnad ;-)

        Kommentera


        • #5
          Ja,man kanske måste tänka om.
          Köpa en ny motor känns inte aktuellt.
          Jag är nöjd med motorn när man är två personer med fiskeutrustning i båten. Då planar båten snabbt och går bra. Problemet börjar när man är tre i båten . Då känns det som motorn inte varvar ur och inte orkar få upp båten i plan.
          Kanske bättre att börja experimentera med olika propellrar.

          Kommentera


          • #6
            Tror inte du får ut speciellt mycket mer ur en 30hk med dryga 500cc... som byggarn säger behövs en 30 som delar motor med en 40... De jag känner till är Yamaha F30 och gamla Mercury F30, de har en 747cc motor. Har du en av dem kan det vara värt att optimera annars får du nog laborera med propeller och trimvinkel.

            Tyvärr är det få 30hk som "delar motor" med en större effektmodell, ofta är 25/30hk av samma grundslag...

            Hade en 25hk på min förra båt med samma fart/planingsproblem som du... laborerade lite, funderade på en Yamaha F30, en E-tec 30 men bytte slutligen hela ekipaget...
            Senast ändrad av anteman; 2019-01-21, 10:32.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              30 eller 33 hk spelar nog ingen större roll....har du däremot en 30hk som är byggd på ett 40hk block kanske det vore ide att skrämma upp den...
              Det han sa...

              Til sammenlikning yter min motor ca 128HK, men leveres i forskjellige modeller fra det og ned til 75HK som alle har samme motorblokk. Da er det nødvendigvis endel å hente på de med minst HK, mens jeg ikke hadde prøvd å piske ut mer HK fra min egen.
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                Skulle inte orka bemöda mig med någon motoroptimering på en så liten motor. Köp en propeller med något mindre stigning. Det är relativt billigt och du får en extra propeller till hands.

                Kommentera


                • #9
                  eller gå över på en fyrbladig propp...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag testade 4-bladig när jag åkte Örnvik 480. Den är smal i aktern och har inte så hög bärighet. Tyckte mig uppleva skillnad i planingstid. Dvs en 4-bladig skall ge mer sternlift -> akterlyft.

                    Men detta var ju på en båt med mindre bärighet.Har du en båt som är bred i aktern (tänk quintrex 390) så tror jag en 4-bladig prop inte märks lika väl.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X