Frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor

    Vad anser ni om denna motor?

    https://www.blocket.se/stockholm/Hon....htm?ca=11&w=1

    Vad spelar det för roll om den är gammal, om den går bra. 640 spänn/hästkraft är ganska nice. Jag behöver dock utrusta den med rorkult om jag slår till.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-22, 18:49.

  • #2
    Fråga nummer 2. Om man vill köpa en ny motor som inte ingår i köp av ett ekipage så åker man på en stor ekonomisk smäll. Jag misstänker att 30-40% av motorns pris går direkt till handlaren eftersom handlarna kan lämna sådana rabatter på båtpaket. Praktexemplet är det som Yamaha Center gör med sina båtpaket,

    Finns det något sätt att komma runt det? Exempelvis genom import? Vem har lust att pröjsa 50 000 för en ny motor som dessutom inte är jättestor.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-22, 19:35.

    Kommentera


    • #3
      Fråga nummer 3. Kan jag utgå från att alla motorer utrustade med reglage kan utrustas med rorkult om det finns en annan motor i samma storleksklass med rorkult? I fallet ovan till exempel.

      Anledning till att jag skriver tre frågor att jag inte kunde spara frågorna i första utkastet. Det är något fel på forumet.

      Kommentera


      • #4
        1. Gammalt är gammalt. Så länge du inte kan kontrollera gångtid och ev tidigare avvikelser (det kan ofta göras på service om motorn kan kopplas upp mot teknikerns dator) så vet du bara åldern. En gammal motor kan ha varit med om mycket men kan ha levt ett händelselöst liv som gjort att alla packningar är torra... Eller så har den gått alldeles lagom, servats som den skall och fortsätter gå i en mansålder. Det är rätt mycket gambling.

        2. Jag tror inte vinsten är så stor som 30-40% på motorerna men vad vet jag. Om du kikar på båt i Polen som jag såg i en annan tråd kan du väl kolla vad du får ge för en motor där? Jag har ingen koll alls på vad motorer kostar i övriga Europa. Momsreglerna varierar så vitt jag förstår det beroende på hur stor försäljning företaget har till Sverige. Om man nu vill göra rätt för sig skattemässigt.
        Det finns en uppenbar risk att du får serva en privatimporterad motor alldeles själv. Din lokala handlare/mekaniker har troligtvis inte jättestor lust att hjälpa dig.

        3. Man kan utgå från att det är svindyrt att konvertera till rorkult. Jag fick kostnadsförslaget 9000kr till min Tohatsu 30 förra året.

        Kommentera


        • #5
          Okej. Helt ärligt har jag lust att skita i att skaffa en motor som får båten att plana och bara satsa på en 6 hästare. Man kan plaska omkring med den i deplacementhastighet, och vaddå jag tänker inte fiska i stora vatten. Kommer att spara mig mycket pengar och det är fisket som är huvudsaken för mig, inte motorer eller att imponera på någon. Man klarar sig med en 6 hästare och en liten aktermonterad elmotor och sparar sjukt mycket pengar..Sen så kan man alltid byta upp sig om några år, om behovet uppstår.

          Alternativet är import, jag behöver cirka 40% rabatt för att anse att jag har råd.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-23, 11:35.

          Kommentera


          • #6
            behöver du 40% rabatt för att ha råd är det ju bara att ta skeden i vacker hand och köpa billigare beggat i den prisklass du anser du ha råd med och sedan eventuellt byta upp dig till något bättre senare....
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Ett annat alternativ är att köpa en ny och lite mindre motor. Om 30 HK är max så kan jag köpa en 20 och priset blir 40% lägre. Och jag slipper chansa med en äldre motor. Båten lär ändå komma i plan men motorn låter lite mer och får jobba lite hårdare.

              Kommentera


              • #8
                Du framhärdar med dina "små" motorer, hoppas det blir bra. Eller spara vidare till 2020.

                Dock omöjligt att spekulera på om en 20hk räcker utan att veta ngt om båten, en klen motor givet båten skulle jag akta mig för, har varit där en gång och det blev ett nytt mycket dyrare ekipage några år senare.

                Hade motor varit rätt från början så kanske jag haft den kvar, tror det.
                Ska båten bitvis gå tungt lastad så är en redig motor viktigt i min mening men du har inte ens kommenterat något om det (nästan som att du inte vill ta in det som talar emot din tes...) och med så få parametrar blir diskussion alltför abstrakt.
                Lycka till iaf!
                Senast ändrad av anteman; 2019-02-23, 20:52.

                Kommentera


                • #9
                  Varför envisas med att köpa en planande båt som du inte har råd att motorisera ? Varför inte istället köpa en halvplanare som Terhi 6020Nordic, Rönnqvist 450, Sandsträm 425 Basic etc som funkar med en mindre motor(dock på bekostnad av toppfarten) ?

                  Kommentera


                  • #10
                    Honda är bra motorer,men kolla växelhusoljan,ska bytas varje år och man vill inte att den ska vara grå..ett otätt växelhus betyder lagerbyte och ompackning.

                    Skitfiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X