Motorbyte Ryds Camping - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorbyte Ryds Camping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det finns en del som har sänkt ner sin tomgång till neråt 500 rpm och fått skador på motorn men kör man på normal tomgåmg ska det inte vara några som helst problem.
    http://teamjoj.blogspot.com/

    Kommentera


    • #12
      Kör själv ryds camping, visserligen 75, och den är något plattare under än vad din båt är. (på gott och ont)

      Det är helt vansinne att slänga på en 115 på camping. Kör själv med 50 och det funkar utmärkt. 20-25 knop räcker väl på en snart 30 år gammal båt. För att inte prata om all soppa du sparar på att välja en "lagom" motor.

      Två nära bekanta äger också campingbåtar (78 och 82) dvs ditt skrov. En kör med 50hk och den andre med 60.

      helt vansinnigt sätta en för stor motor på en snart 30 år gammal båt. Visst är ryds camping rejält byggda båtar, folk får säga vad dom vill om ryds, men att hänga på en 115 på en 30 år gammal akterspegel och busköra skulle iaf inte jag våga.

      Vaför tittar du inte efter en 70? Vore jag du skulle jag satsa på en 50, det räcker gott och väl, tänk på all bensin du sparar på varje tur också.

      Kommentera


      • #13
        Hej! Jag har fiskat i några gånger med polarns camping och han har en Yamaha F60 på den och jag tycker att det går väldigt bra med den. Denna båt har ju inte skrov som en hydrolift precis och den går ju inte som en dröm när det blåser lite när man går transport och det känns som hela båten ska explodera när den smäller i vågorna. Det känns ju som bortkastade pengar att satsa på en 115 - 140 hk. på denna båt. (tycker jag) :-)
        /Anchovyman

        Kommentera


        • #14
          Jag har också hört från nått håll det där om att motorn inte skulle må bra av att gå på tomgång så länge.
          Som Rospigg säger så börjar man ju sällan trolla direkt från bryggan så tempen hinner man få upp.
          Men visst har man snöat iväg en aning när man vill skicka på en 140hk motor på en gammal och osportig camping, 90-115 är betydligt mer rimligt.
          Under det tänker jag inte gå, för hur många gånger har man inte önskat sig hem när man varit ute i skitväder? Inte gör fler hästar att man kommer hem direkt men det går fortare.
          Då räcker det inte med 50-60hk enligt min mening. Visst det e klart, man måste begränsa hastigheten efter många faktorer och inte minst den obefintliga v-formen.

          Har nästan fått uppfattningen att folk är lite rädda för att ta för sig av lite extra hästkrafter. Det kan väl inte bara vara en fråga om snålhet, för varför snåla på en sån viktig del som motorn?
          sigpic

          Kommentera


          • #15
            Jovisst jag vill oxå ha större motor men jag har inte råd med det och jag har inget fartskrov den överplanar vid 30 knop något som du säkert oxå kommer märka på din, över 90 hk tror JAG är meningslöst men med dom 90 ponnysarna så har du gott om kraft över och dessutom pengar över till något som behövs mer.

            Inga problem att köra på tomång länge med Suzuki 90/115 4-t, dom bara surrar på och mår gott.
            http://teamjoj.blogspot.com/

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Toxic Visa inlägg
              Jag har också hört från nått håll det där om att motorn inte skulle må bra av att gå på tomgång så länge.
              Som Rospigg säger så börjar man ju sällan trolla direkt från bryggan så tempen hinner man få upp.
              Men visst har man snöat iväg en aning när man vill skicka på en 140hk motor på en gammal och osportig camping, 90-115 är betydligt mer rimligt.
              Under det tänker jag inte gå, för hur många gånger har man inte önskat sig hem när man varit ute i skitväder? Inte gör fler hästar att man kommer hem direkt men det går fortare.
              Då räcker det inte med 50-60hk enligt min mening. Visst det e klart, man måste begränsa hastigheten efter många faktorer och inte minst den obefintliga v-formen.

              Har nästan fått uppfattningen att folk är lite rädda för att ta för sig av lite extra hästkrafter. Det kan väl inte bara vara en fråga om snålhet, för varför snåla på en sån viktig del som motorn?
              Håller med, man skall inte snåla med motorkapaciteten. Men det är väl bara att du köper en båt som går bra i 40 knop. Gissar på att nuvarande inte kommer att vara så trevlig med den bestyckningen.

              Så, är pengarna inget problem så byt hela ekipaget

              Lycka till

              /D

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                Håller med, man skall inte snåla med motorkapaciteten. Men det är väl bara att du köper en båt som går bra i 40 knop. Gissar på att nuvarande inte kommer att vara så trevlig med den bestyckningen.

                Så, är pengarna inget problem så byt hela ekipaget

                Lycka till

                /D
                Pengar är ett litet problem, men efter att ha prioriterat bort frugan och andra kostsamma intressen så blev det lättare att skyffla in desto mer i fiske/båtsäsongen -07
                Nytt ekipage finns med i kalendern, men inte förrän 2008
                sigpic

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Toxic Visa inlägg
                  Pengar är ett litet problem, men efter att ha prioriterat bort frugan och andra kostsamma intressen så blev det lättare att skyffla in desto mer i fiske/båtsäsongen -07
                  Nytt ekipage finns med i kalendern, men inte förrän 2008
                  Låter som en sund prioritering för fruar kan bli dyra i drift har jag förstått så jag har inte skaffat mig någon

                  Ska Du ändå byta hela ekipaget nästa år så kör med den motor Du har för Du förlorar rejält på affären annars då Du inte får tillbaka så mycket när Du säljer nuvarand ekipage, värdeminskningen första året är ganska brutal

                  Men Du kanske tänker behålla snurran (som Du planerar att köpa nu) och flytta över på nästa båt ??

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                    Låter som en sund prioritering för fruar kan bli dyra i drift har jag förstått så jag har inte skaffat mig någon

                    Ska Du ändå byta hela ekipaget nästa år så kör med den motor Du har för Du förlorar rejält på affären annars då Du inte får tillbaka så mycket när Du säljer nuvarand ekipage, värdeminskningen första året är ganska brutal

                    Men Du kanske tänker behålla snurran (som Du planerar att köpa nu) och flytta över på nästa båt ??
                    Värdeminskningen är som den är, det får man ta. Motorn jag har är en gammal 70
                    2t och den kör jag inte me 1 sommar till.
                    och visst har jag planerat att flytta motorn me också en av anledningarna till att jag vill ha en lite större motor.
                    sigpic

                    Kommentera


                    • #20
                      Eller ska man ta 140hästarn och köra lite lungt i år. Så har man en lite mer passande motor till nästa båt. Som kommer vara en storlek större än den jag ha nu.
                      sigpic

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 414 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X