Motorbyte Ryds Camping - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorbyte Ryds Camping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Jonas 37
    Är väldigt nyfiken på vad du får för försäkringpremie på en Ryds Camping med en 140HK fytrtaktare.Har du ringt nåt försäkringsbolag? En polare har en stor styrpulpetare 5.8m 2.4 bred som han byggt själv.Han har en 200HK tvåtaktare på den.Han har den oförsäkrad då han inte har råd med försäkring.Folksam skulle ha 15000kr om året.
    Heeh! Nä inte har man hunnit kolla med f-bolagen än. Var på väg härom dan men det kom något emellan. Det får bli högre prio på den.
    Foksam var iof dubbelt så dyra mot if som jag har nu.
    sigpic

    Kommentera


    • #22
      Är nog med Jojon här 140hk på en Camping!!
      Min tro är att 70 max är lagom på en sådan definitivt då det inte är något fartskrov direkt snarare en gammal halvplanare, oftast är det ju sjön som avgör hur fort du kan köra i alla fall om du inte vill att den ska gå i tusen bitar, akterspegeln är med största säkerhet surmurken också dvs plywooden inuti.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #23
        Köper man 70hk istället för 140hk får man ju typ 50.000,- över.
        Blir mycket bling för de pengarna

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Toxic Visa inlägg
          Heeh! Nä inte har man hunnit kolla med f-bolagen än. Var på väg härom dan men det kom något emellan. Det får bli högre prio på den.
          Foksam var iof dubbelt så dyra mot if som jag har nu.
          Ring runt ordentligt, för mig var skillnaden mellan 6 och 24 pengar (med 140 hk på). Dessutom så är det skillnad på hur länge du får ha eländet i vattnet, samt vad som gäller vid trailning.

          Om jag var du så skulle jag köpt en temporär lösning för i år och sedan sett till att få ett bra paketpris som skräddarsys hur du vill ha det till nästa år. Så kommer du att få det precis som du vill, samt att du slipper försäkringsproblem under 2007.

          /D

          Kommentera


          • #25
            http://www.blocket.se/vi/10849272.htm?ca=22_s bra motor för i år och sedan satsa på något annat när du skaffar nästa båt
            http://teamjoj.blogspot.com/

            Kommentera


            • #26
              Suzuki 115

              Så nu e den äntligen betälld!

              Efter att ha vridit och vänt, räknat och diskuterat så blev valet en suzuki 115hp.

              Såå nice att veta att man kommer ha ett skönt gäng friska kusar i ryggen i sommar. Det var helt ok med Försäkringsbolaget så de var det bara att köra!!
              sigpic

              Kommentera


              • #27
                Grattis

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Toxic Visa inlägg
                  Det är dags att byta motor på skutan. Det är en Ryds Camping -78. Hade i stort sätt köpt en 90hk mercury 4t men avbröt köpet idag eftersom jag insåg att jag vill ha mer hästkrafter (och en ny motor med insprutning).
                  Det kan bli en Suzuki 115 hk, eller vad sägs om att skicka på en på 140 när man ändå håller på?

                  Nån som haft en lite större motor på en ht lr liknande båt?
                  rek max enligt den blå skylten är 85hk men man måste väl få safta på lite!?

                  Saken är den att jag håller på att trollingutrusta båten och kommer att använda stora motorn till fisket. Trollar både lax och öring även med löjor. Så lite smart måste man vara och tänka på bränsleförbrukning och fart (trolling/max) m.m

                  Vilken skulle du ta?
                  Hej Toxic; Ryds Camping är nog mera deplacementbåt än en racerbåt! En för tung och stark motor knäcker nog din båt både i akterspegel och inunder när den går snabbt och hårt i grov sjö. En 4-taktare på 50 hkr verkar i mitt tycke vara en drömmotor till din båt.
                  Det är bättre att vara smart än efterklok!
                  Old Firehand

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Toxic; Ryds Camping är nog mera deplacementbåt än en racerbåt! En för tung och stark motor knäcker nog din båt både i akterspegel och inunder när den går snabbt och hårt i grov sjö. En 4-taktare på 50 hkr verkar i mitt tycke vara en drömmotor till din båt.
                    Det är bättre att vara smart än efterklok!
                    Old Firehand
                    campingen är ingen båt som man trycker på med i grov sjö det vet jag, men när sjön tillåter så lider man inte direkt av att ha ngr extra kusar. Har haft en 70hk på innan och den tycker jag var för klen. kan tänka mig att det är ca 50hk kvar i en sån motor från sent 70 tal. tyngden kan man inte göra så mkt åt så nogrannhet och en ordentlig besiktning av akterspegeln är en självklarhet innan montering an nya snurran.
                    Man måste satsa för att vinna!
                    sigpic

                    Kommentera


                    • #30
                      Motorn väger ju nästan 200kg, så en förstärkning av akterspegeln kanske är på sin plats?
                      Min Ryds hajen med 50hk tvåtakt sprack på båda sidor om akterspegeln och den motorn är ju mkt lättare än en Suz df115.
                      Även om du tänkt köra lugnt med båten så sitter ju vikten där på akterspegeln när du trailar eller studsar runt i vågorna...
                      Är du säker på att försäkringsbolaget är OK med motoriseringen och att du har fullgott försäkringsskydd i händelse av olycka?
                      Senast ändrad av Test005; 2007-03-13, 14:15.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 984 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 416 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X