Motorbyte Ryds Camping - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorbyte Ryds Camping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorbyte Ryds Camping

    Det är dags att byta motor på skutan. Det är en Ryds Camping -78. Hade i stort sätt köpt en 90hk mercury 4t men avbröt köpet idag eftersom jag insåg att jag vill ha mer hästkrafter (och en ny motor med insprutning).
    Det kan bli en Suzuki 115 hk, eller vad sägs om att skicka på en på 140 när man ändå håller på?

    Nån som haft en lite större motor på en ht lr liknande båt?
    rek max enligt den blå skylten är 85hk men man måste väl få safta på lite!?

    Saken är den att jag håller på att trollingutrusta båten och kommer att använda stora motorn till fisket. Trollar både lax och öring även med löjor. Så lite smart måste man vara och tänka på bränsleförbrukning och fart (trolling/max) m.m

    Vilken skulle du ta?
    sigpic

  • #2
    Tänk lite på vikten också, har själv en för stor motor samt en liten trollingmotor där bak, båten blir väldigt baktung ligger djupt i vattnet.
    Tumlaren
    trolling är livet

    Kommentera


    • #3
      Du lär får problem med försäkringen om du övermotoriserar 85hyk-140hk samt att jag skulle vara försiktig med Ryds'en i allmänhet.
      Jag hade en Ryds 500ht som akterspegeln sprack på, inte övermotoriserad och inte buskörd.
      Senast ändrad av Test005; 2007-02-21, 10:25.

      Kommentera


      • #4
        ryds camping

        Tror inte att du ska kasta på en allt för stor motor på din camping. De är inte någon fartbåt och jag vet inte hur den blir att hantera om man tvingar upp den i allt för höga farter. Satsa på en 90 hk istället eller 115 hk, samma vikt oftast. Men du bör nog se dig efter en trollingmotor också då. De stor mår väl inte allt för bra av att gå på tomgång länge. Detta var iallafall vad båthandlaren sa till mig när jag hade en ryds camping och skulle byta motor. De smörjer inte helt ok i låga farter och de kommer inte upp i en bra arbetstemperatur. Jag körde bara trolling i stort sett så de blev en 50 hk evinrude 4-takt. Med facit i hand hade jag idag valt en 70 hk istället.

        Vill du ha lite mer fart på skutan så föreslår jag att du tittar på en annan båt, typ ryds 550 BF istället. Helt annat skrov på den skutan.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
          Tänk lite på vikten också, har själv en för stor motor samt en liten trollingmotor där bak, båten blir väldigt baktung ligger djupt i vattnet.
          Tumlaren


          Har kollat lite nu alla tre motorerna 90, 115 & 140 väger lika mkt. 140 hästarn väger tom lite mindre än dom andra som ligger på 189kg.

          Hur är det med det där om att stora motorer inte mår bra av att ligga på tomgång allt för länge?
          Har sett en hel del filmer där det trollas hej vilt med dom stora motorerna och det verkar inte vara nått prob. Eller räcker det med drivankare för att höja varvtalet en aning.
          sigpic

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Toxic Visa inlägg
            Har kollat lite nu alla tre motorerna 90, 115 & 140 väger lika mkt. 140 hästarn väger tom lite mindre än dom andra som ligger på 189kg.

            Hur är det med det där om att stora motorer inte mår bra av att ligga på tomgång allt för länge?
            Har sett en hel del filmer där det trollas hej vilt med dom stora motorerna och det verkar inte vara nått prob. Eller räcker det med drivankare för att höja varvtalet en aning.
            Drivankare lär du nog behöva i vilket fall som helst...
            http://teamjoj.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Joj,

              Har för mig att jag läst att du har ngr polare som trollar med 115/140 sukor. Har dom extramotorer eller kör dom med huvudmotorn? Vad har dom sagt, är dom nöjda?
              sigpic

              Kommentera


              • #8
                Skulle inte gå över 115hk på den båten även om vikten är samma på 140.an för det kan gå illa med akterspegeln och Du lär inte få en krona från F-bolaget om det händer och Du hängt på så mycket över

                Ang att köra stora motorn på tomgång så är det inga problem med en 4T dem kan gå hela dagar utan problem, det som kan ge problem är att få ner farten tillräckligt men då finns ju som sagt bromsar.
                Vad det gäller arbetstemp så börjar Du väl inte att köra trollingfart direkt utanför bryggan utan Du har väl lite transportkörning till fiskeplatsen och då kommer ju motorn upp i temp och sen håller den det, smörjer gör det så länge oljepumpen funkar så det har jag svårt att se att det skulle vara ett problem.

                Enda orsaken jag ser att ha en liten snurra är som extra säkerhet om något händer med stora snurran så att Du kan komma hem, men det är ju en annan sak

                På förra båten körde jag en Optimax som enda motor till både transport och trolling helt problemfritt och i år på nya båten blir det en Yamaha F100 som får funka som båda sakerna.
                Senast ändrad av Rospigg; 2007-02-21, 15:59.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Toxic Visa inlägg
                  Har för mig att jag läst att du har ngr polare som trollar med 115/140 sukor. Har dom extramotorer eller kör dom med huvudmotorn? Vad har dom sagt, är dom nöjda?
                  Dom går som en dröm vid trolling men frågan är ju vad du får för tomgångsfart, motorn har inga problem att gå länge på tomgång.
                  http://teamjoj.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #10
                    De där med ev problem med motorn har jag som sagt bara fått höra av båthandlare. När det gäller olja sa han att det kunde bli problem med den översta cylindern både när det gällde olja och arbetstemp. Olja därför att oljepumpen inte alltid driver upp olja till cylindern om den går sakta länge och att det är denna cylinder som inte får korrekt arbetstemp. Vet ej mer än så, låter visserligen inte så sannolikt men visst, jag är bara glad kund och litar på deras kunskap. Honda tex tog inte skador som orsakats av trollingköring på garanti osv.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X