Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Idag blev första riktiga testet gjort och allting flöt på över förväntan. Testet var att hålla samma kurs oavsett hur "båten" (dvs träställningen i det här fallet ) rör sig. Motorn lider lite av samma problem som haswings tidiga mjukvara, dvs att den är lite väl känslig för svängningar. Det här har jag dock en lösning på tror jag (filtrera viss data för att få bort så mycket "brus" som möjligt) så det ska testas imorgon. Har också testat så att gpsen fungerar och det verkar inte vara några problem med den, fungerar alltså att sätta en ankringsplats och att se kursen samt avstånd till denna. Jag har dock inte implementerat programvaran som gör att motorn faktiskt ankrar. Så framöver ska hållare göras till all elektronik, programvaran ska skrivas och finslipas och framförallt så måste jag livetesta motorn. Att testa på vatten med vågor är en helt annan grej än att sätta fast motorn på en stabil träställning.

    Edit: Kom dessutom på att jag inte berättat det än men kontrollen fungerar felfritt så motorn går att styra trådlöst. Så som jag byggt det nu går det dock inte att använda fotkontrollen överhuvudtaget. Men har tankar på att bygga om fotkontrollen till trådlöst​​​​​ när allting är någorlunda färdigt.


    Click image for larger version  Name:	20200813_200212.jpg Views:	0 Size:	2,32 MB ID:	2556964 Click image for larger version  Name:	Snapchat-868073505.jpg Views:	0 Size:	1,33 MB ID:	2556965


    Kretskortet är färdigt, inte supersnyggt men kommer absolut att fungera.
    Click image for larger version  Name:	20200813_200153.jpg Views:	0 Size:	2,80 MB ID:	2556966

    Click image for larger version  Name:	20200813_154531.jpg Views:	0 Size:	2,15 MB ID:	2556967
    Bifogade filer
    Senast ändrad av OscarE; 2020-08-13, 19:37.

    Kommentera


    • #12
      Vilka jävla skills du ligger inne med! En annan hade öpnnat locket på motorn o gott lös likt Herman Hedning på sin höjd hade man lyckats löda nån kabel aom lossnat..

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Vilka jävla skills du ligger inne med! En annan hade öpnnat locket på motorn o gott lös likt Herman Hedning på sin höjd hade man lyckats löda nån kabel aom lossnat..
        En multimeter och google kommer man långt på! Men sen ska jag väl inte sticka under stolen att jag läst en del kurser om elektronik och alltid haft ett intresse för teknik.

        Kommentera


        • #14
          Idag har jag implementerat första versionen av ankarfunktionen och det verkar fungera riktigt bra enligt det jag testat på land. Nu återstår att bygga ihop allting snyggt och testa den på sjön!

          Edit: problemet att motorn svänger fram och tillbaka är eventuellt löst det också. Gjorde som så att jag tar medel av 20st läsningar från kompassen och accelerometern med 10ms mellanrum mellan varje läsning. Således får jag ett mycket stadigare värde var 200ms vilket räcker gott och väl.

          Kommentera


          • #15
            Låter som rena grekiskan eller typ praktisk matematik, ellära och mekanik i skön förening!
            Click image for larger version

Name:	smiley-med-tummen-upp.png
Views:	530
Size:	126,9 KB
ID:	2557170
            ​​​​​​​

            Kommentera


            • #16
              Nu har jag slutligen stött på riktiga problem tror jag tyvärr. Helt från ingenstans så startar motorn av sig själv. Om jag plockar loss alla delar jag byggt så går motorn fortfarande ändå så fort man ansluter den till ett batteri. Någon som varit med om något liknande? Hur fungerar andras liknande motorer (t.ex watersnake) när ni ej har t.ex fotkontrollen ansluten och ansluter motorn till ett batteri?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av OscarE Visa inlägg
                Nu har jag slutligen stött på riktiga problem tror jag tyvärr. Helt från ingenstans så startar motorn av sig själv. Om jag plockar loss alla delar jag byggt så går motorn fortfarande ändå så fort man ansluter den till ett batteri. Någon som varit med om något liknande? Hur fungerar andras liknande motorer (t.ex watersnake) när ni ej har t.ex fotkontrollen ansluten och ansluter motorn till ett batteri?
                Nej det spelar ingen roll om fotkontrollen är ansluten eller ej den går inte av sig själv för det.
                Med dina skills kommer du snart lösa det!
                ​​​​​​

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                  Nej det spelar ingen roll om fotkontrollen är ansluten eller ej den går inte av sig själv för det.
                  Med dina skills kommer du snart lösa det!
                  ​​​​​​
                  Misstänker att något är knas i styrenheten till själva motorn. Hittar ingen info om motorn alls när jag söker, reservdelar verkar vara omöjliga att få tag på.. Får eventuellt lov att öppna motorhuset och se hur det ser ut

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag skulle gissa på fluxkondensatorn. Men det kanske inte hjälper?
                    Oavsett så är det kul att följa tråden även om jag själv knappt vet vilket håll man ska skruva i en glödlampa.
                    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ah. Du körde PWM rakt in i befintlig lösning? Det hade jag inte vågat göra utan att analysera kretsen, hade nog velat se en PWM-till-volt konverter där. Men det behöver alls icke vara orsaken till dina problem, det finns alltid 1000 sätt för saker som dessa att sluta fungera.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X