Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Motorproblem
Collapse
X
-
Har haft en gammal Johnsson dock mindre , där var två spärrar för att dra runt motorn . Den måste vara i friläge , gasen måste vara på tomgång . Lyft på motorkåpan och se om någon spärr går i när du försöker dra runt motorn .
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
OK, innan du knackar så skulle jag föreslå följande: Tilta upp motorn max så att tändstiften pekar uppåt, ut med tändstiften och sedan i med något som kan smörja upp och lossa ev. kolvringar som fastnat eller vad det nu kan vara. ATF olja (olja till automatlådor) och en skvätt aceton i det, är ett gammalt knep från bilvärlden och lite billigare än 2 burkar WD40. Låt det stå ett tag, några timmar eller dagar beroende på hur hårt det sitter. Sedan är det bara att försöka med spärrskaftet igen. Fram och tillbaka, försök inte dra med för mycket våld förbi där det stoppar. Utan tändstiften i ska det inte vara speciellt tungt att dra runt motorn.
Vill det sig ändå inte, så kanske läge på att knacka, men då behöver du något bättre än en skruvmejsel att driva med. Annars är risken att du slår ett hål i kolven. Vet inte om det är aluminium i block och kolvar, eller gjutjärn, men det är kanske läge på att vara lite försiktig
Har haft i lite av nån typ av 5-56, ska verkligen testa den blandning du föreslår.
Haha, hade inte tänkt knacka på kolvarna med skruvmejsel , utan det var en tanke om jag tar väck toppen....
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg
Jag stoppade i en skruvmejsel och båda kolvarna rörde sej men inte hela vägen förklarligt nog.
Då tänker jag att vevstakarna borde ha klarat sig?
Funderar på om det är så att kolvarna har nytt och såna fall borde man kanske kunna knacka till dom lite?
Har inte skruvat med utombordare förut, men vill inte beställa packningssats för 3500 innan jag vet om jag ska sikta på en annan....
Vill det sig ändå inte, så kanske läge på att knacka, men då behöver du något bättre än en skruvmejsel att driva med. Annars är risken att du slår ett hål i kolven. Vet inte om det är aluminium i block och kolvar, eller gjutjärn, men det är kanske läge på att vara lite försiktig
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
Innan du jobbar dig med att ta av toppen, som med stor sannolikhet kommer innebära ett antar skruvar/bultar som ryker av, så kan du som du redan gjort plocka ur stiften. Peta in en skruvmejsel, eller en penna eller något i tändstiftshålen så att du kan se om kolvarna rör sig när du försöker dra runt motorn.
Gör dom det, men du bara kan dra runt ett halvt varv, så kan det finnas olika orsaker till det. En eller flera skurna cylindrar, brott på vevstake, eller vevaxel o.s.v.
Är det någon av kolvarna som inte rör sig, så är det troligen brott på den vevstaken, eller så har kolvbulten gett sig o.s.v.
Som "gc" skriver, så är det ingen idé att lägga tid på att ladda batteri och annat som har med startmotorn att göra. Får du inte runt motorn med hylsa och spärrskaft, så är det ett mekaniskt problem. Det är ändå en nästan 40 år gammal motor och saker ger ju förr eller senare upp...
Då tänker jag att vevstakarna borde ha klarat sig?
Funderar på om det är så att kolvarna har nytt och såna fall borde man kanske kunna knacka till dom lite?
Har inte skruvat med utombordare förut, men vill inte beställa packningssats för 3500 innan jag vet om jag ska sikta på en annan....
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg
Tyvärr så provkörde jag inte innan köpet då vi inte fick igång den pga batteriet inte var fulladdat då, litade på att förra ägaren inte ljög mej rakt i ansiktet.
Växeln ligger inte i det har jag kollat, batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag.
Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara.
Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv..
Gör dom det, men du bara kan dra runt ett halvt varv, så kan det finnas olika orsaker till det. En eller flera skurna cylindrar, brott på vevstake, eller vevaxel o.s.v.
Är det någon av kolvarna som inte rör sig, så är det troligen brott på den vevstaken, eller så har kolvbulten gett sig o.s.v.
Som "gc" skriver, så är det ingen idé att lägga tid på att ladda batteri och annat som har med startmotorn att göra. Får du inte runt motorn med hylsa och spärrskaft, så är det ett mekaniskt problem. Det är ändå en nästan 40 år gammal motor och saker ger ju förr eller senare upp...
Lämna en kommentar:
-
Men TS skriver ju att det bara går vrida svänghjulet för hand ett halvt varv med borttagna tändstift sen blir det stopp.
Då lär det knappast vara dåligt batteri.
Det verkar vara något "mekaniskt" fel så att börja med att ta av topplocket verkar vara en bra början.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Newborn Visa inlägg
Tyvärr så provkörde jag inte innan köpet då vi inte fick igång den pga batteriet inte var fulladdat då, litade på att förra ägaren inte ljög mej rakt i ansiktet.
Växeln ligger inte i det har jag kollat, batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag.
Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara.
Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv..
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
Utgår ifrån att Du provkörde motorn innan köp så Du vet att den funkade då iaf, om så är det något som hänt senare, att den inte går att dra runt ens för hand är illa så batteriproblem kan vi lämna så länge.
Har Du kollat att växeln inte ligger i utan det är neutral, om växeln ligger i bara lite så slår startspärren till och det går inte att få igång motorn och det brukar inte gå att dra runt den för hand heller.
Om det är växeln som ligger i och neutralen inte går i lätt så behöver Du justera växellägena med hjälp av justerskruvarna på växelvajern inne under motorkåpan.
Hjälper inte det så får det bli mera omfattande felsökning men vi hoppas på ett lätt fel.
Tyvärr så provkörde jag inte innan köpet då vi inte fick igång den pga batteriet inte var fulladdat då, litade på att förra ägaren inte ljög mej rakt i ansiktet.
Växeln ligger inte i det har jag kollat, batteriet är fulladdat, dock ej belasttestat, men för det ska det ju gå att dra runt motorn tycker jag.
Får väl åka ut till båten och ta bort toppen senare i veckan, tänkte mest på om det kunde vara någon som har en eller flera tips på vad det kan vara.
Går ju som sagt att dra ett halvt varv på svänghjulet med spärrskaft, men inte ett helt varv..
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Newborn Visa inläggKöpte mej en båt med en gammal Johnson 50 hk (-88) för ett tag sedan och nu skulle jag sparka igång den tänkte jag.
Men jag kan bara dra runt motorn ett halvt varv sedan är det stopp.
Har alltså provat med att:
1) laddat batteriet och testat med starten, men den slår till och sen stendöd.
2) provat att dra runt motorn för hand (med urtagna tändstift), går att vrida ett halvt varv på svänghjulet sedan tar det stopp.
Någon som kan ha en ide om vad det kan vara?
Värt att lägga tid på, eller köpa en ny/nyare motor?
Har Du kollat att växeln inte ligger i utan det är neutral, om växeln ligger i bara lite så slår startspärren till och det går inte att få igång motorn och det brukar inte gå att dra runt den för hand heller.
Om det är växeln som ligger i och neutralen inte går i lätt så behöver Du justera växellägena med hjälp av justerskruvarna på växelvajern inne under motorkåpan.
Hjälper inte det så får det bli mera omfattande felsökning men vi hoppas på ett lätt fel.
Lämna en kommentar:
-
Om den funka förut då gissar jag på att batteriet är slut och behöver bytas
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
22 765 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av nivv
igår, 18:35
|
||
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 956 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av paulo, 2024-05-06, 14:34
|
11 svar
943 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Mudwater
2024-06-10, 02:29
|
||
Startad av Ahkka, 2024-05-08, 07:13
|
5 svar
587 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Muts
2024-06-10, 20:49
|
||
Startad av Wallepalle1, 2024-06-25, 09:24
|
7 svar
592 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()
av Wallepalle1
2024-07-29, 05:51
|
Lämna en kommentar: