"Bärbar" motor! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Bärbar" motor!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Rospigg, du menar nog Tohatsu 9,8 och 9,9 som är två helt olka motorer gällande kubik och vikt. Och Jerklimpan så måste nåt vart fel på den Tohatsun 9,9 hk som gick lika fort som en 5 hk Suzuki. Däremot har ju Suzuki 15 hk en hög kubik på 284 CC.
    Det har Du nog helt rätt i det skillde på kubik och vikt och den där 0,1 hk.n lär man inte märka men det är bra fart på motorn ändå, med polarens lilla 4m alu balja så går det ca 20 knop med 2 man och väger inte mera än en full Jeepdunk

My misstake

Kommentera

Bara för att du orkar konka motorn en bit på land så e de inte säkert att den e så rolig att hänga dit på akterspegeln när båten ligger i drickat, du blir nog snopen när den ligger på botten å knäcker extra som bojsänke

Kommentera

Ursprungligen postat av mandatory Visa inlägg
        Bara för att du orkar konka motorn en bit på land så e de inte säkert att den e så rolig att hänga dit på akterspegeln när båten ligger i drickat, du blir nog snopen när den ligger på botten å knäcker extra som bojsänke
        Nej det har du helt rätt i, det är nog mer eller mindre omöjligt att få dit den när båten ligger förtöjd vid bryggan men det borde nog gå om man drar in den till land först skulle jag kunna tänka mig..

Kommentera

Ursprungligen postat av Exezz Visa inlägg
          Det är sant, men faktum är att jag hade en räjäl härdad kätting som båten var fastlåst med och ett ordentligt motorlås som motorn satt fast med och tänkte att de där grejerna får man inte upp i första taget. Affärens värsting lås helt enkelt. Men oj så fel jag hade.. Kättingen hade de lyckats få upp på nåt sätt och motorlåset hade de skurit upp med skärbrännare och aktern på båten var ju rejält tilltygad. Så vill någon ha grejerna så tar dom grejerna, jag tror det är svårt att skydda sig mot det. Så därför lämnar jag inte någon motor på båten så länge jag inte kan ha uppsyn över den hela tiden.
          Ja det ska erkännas skärbrännare och batteridrivna vinkelslipar är omöjligt att skydda sej från!
          Ligger din båt som endabåt i området?
          I så fall flytta den till ett område med flera/mycket båtar så det finns att välja på för asen sen återigen kedjor järn och grova lås det ska vara riktigt mycket jobb vilket de måste inse på en gång har du tur går de på någon annan finns alltid de som slarvar med skyddet att hålla på och skruva på motorn fram och tillbaka lessnar du på tror jag.
          Dessutom skaffa en "motormössa" dvs en huva som täcker toppkåpan när du inte använder den finns inget mer frestande än en glänsande ny motor som sticker i ögonen på dem vet jag av egen erfarenhet hade en fin Suzuki 65hk 2takt under ett antal år i ett högriskområde de rörde den inte på hela tiden sen fick jag den briljanta iden att byta till en glänsande ny Yamaha 4takt 50a stulen direkt praktiskt taget med allt det innebär fick tillbaka båten fullständigt sönderslagen inuti massor med jobb att återställa jävla banditer!
          Lycka till
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exezz Visa inlägg
            Nej det har du helt rätt i, det är nog mer eller mindre omöjligt att få dit den när båten ligger förtöjd vid bryggan men det borde nog gå om man drar in den till land först skulle jag kunna tänka mig..
            Det är inga problem att montera/demontera motorer på upp till 30 kg när båten ligger i sjön även med små båtar, har gjort det hundratalsgånger under åren och det har aldrig misslyckats.
            Bara lasta ombord motorn och stå stadigt på durken och så upp med ena foten på aktertoften samt greppa motorn stadigt med båda händerna och hänga på den på akterspegeln och skruva fast

Vill Du gardera så fäst en fånglina i motorn och i båten så att den inte kan sjunka utan Du kan dra upp motorn igen om Du mot förmodan sumpar den i sjön.

Kommentera

Håller till 100 % med Rospigg. Har under alla år och dom är många. Inte annat än lyft på och av motorer från både bryggor och från land. Är så jag gör hela tiden med mina olika båtar. 35 hk var den största som vi lyfta av och ifrån våra turer.
              Fast man får ju inte ha kropp som en Barbiedocka. Eller knappt orka lyfta skolväskan.
              Är man två med klen kropp kan det ju underlätta. Fast många har kanske inte bil eller nära till vattnet. En polare till mig tar sin 5 hk fyrtaktare på en pirra fastbunden och drar den ett par hundra meter till båten. Är lite hur man vill göra och inte krångla till det så mycket.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Stöldförsäkring

Det finns en optimal stöldförsäkring som jag har sett
                på motorcyklar bland annat.

Ett svart klistermärke med texten :

"Protected by Hells Angels "

Inte ens den dummaste pundare rör såna fordon.

Jag vet bara inte var och hur man skaffar sig
                deras stöldförsäkring.
                Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                31 svar
                23 594 visningar