Vatten i växelhuset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i växelhuset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vatten i växelhuset?

Hejsan! Jag tänkte vinterserva min motor igår, och när jag tappade ur oljan ur växelhuset så var den alldeles "mjölkig".Svårt att beskriva riktigt hur den såg ut, men eftersom jag inte har någon större erfarenhet av båtmotorer så ringde jag till affären där jag köpt motorn.Där sa man att det är ganska vanligt och att det beror på kondens och inte på ett läckage av vatten in till växelhuset för då skulle det ha skiktat sig.Nu undrar jag om någon kan instämma med vad affären sa, så att jag slipper vara orolig.Motorn är en 9,9 hästars yamaha som jag har garanti kvar på,därför vill jag veta.Tacksam för råd!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om växelhusoljan är mjölkig kan det inte bara bero på kondens i växelhuset och även om det skulle kunna bildas kondens (låter lite konstigt) verkar det ha blivit så mycket att det försämrar oljans smörjande egenskaper rejält.
    Jag är ingen expert så du kommer säkert få bättre svar av andra här på forumet men om jag hade haft en motor som din skulle jag stå på mig och kräva att firman kollar på detta. Verkar som om dom vill komma undan en garantirep...
    Hur länge sen var det oljan byttes?

Kommentera

Allvarligt!
      Hände mig för 3 år sedan. Slutade med att växelhuset sprängdes av kylan.
      Kostade 12 000 lakan.

Kommentera

Be dem skriva under på att du varit där och klagat och att du inte tror på kondens förklaringen. händer nått borde väll ett sådant kontrakt vara giltigt för eventuella garantireparationer?
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

e den mjölkig hade jag stått på mig och inte trott på kondens teorin. e den mjölkig så är det vatten i oljan. har du bytt olja själv? skadat packningen ? eller gått hårt på grund? de kommer säkert påstå att du orsakat läckaget själv om det vill sig illa.

Kommentera

"Kondens" i växelhuset? Det är vatten i växelhuset= någon form av läckage...

Kommentera

Jäklarns svar du fick!!?? Vit olja/vattenemulsion är rätt och slätt olje-vattenblandning. Kondens, från vadå???? Hål i växelhuset. Alvarligt talat, om det kommit in vatten i växelhusets smörjningssystem så kan skiten skära precis när som hellst. Läckagen kan vara otäta packboxar på propelleraxeln eller läckande av-och påfyllningspluggar. Men värre om det är en osynlig spricka/sprickor i själva huset.
              Solklar garranti rep i mina ögon.

Stå på dig spillevinken och lämna in den för/kräv garrantirep.

mvh
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Gäller garantin om man inte lämnar in den på service?

Hade en MC förut som fick suga in rejält med vatten i motorn, och fick mjölkig motorolja.

Efter några timmars åkning i solsken så såg den bra ut igen och jag ställde frågan till MOTUL om det hade nån inverkan på smörjegenskaperna, men de sa att det inte gjorde något fast vad vet jag.
                Ola

Kommentera

Du ska definitivt inte lämna detta utan kontroll, om motorn är relativt ny och fortfarande under garanti ring de kunniga på Yamahas generalagent tala om exakt problemet om de säger att det inte är någon fara begär skriftligt på detta om det värsta skulle hända!
                  För mej låter det som någon form av läckage i packbox (arna) om du inte klantat dej med växelhuspluggarnas packningar vid oljebyte kanske du dragit in lina i proppen som lindat sej hårt runt utgående axeln.
                  Är den helmjölkig måste det vara problem lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Håller med förgående talare. Ett klart fall av reklamation.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 812 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv