sprutar vatten ur tändstiften? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sprutar vatten ur tändstiften?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Gabbu du kanske skulle tömma tanken någon gång när du ställer undan den .Kondens bildas varje gång bensinen värms upp och kyls ner .Jag har haft liknande problem som DavidL beskriver konstaterade då att jag hade bra mycket vatten i tanken ,tömde den och problemet försvann

    Kommentera


    • #22
      OT: nu kanske jag svammlar men det här är min tro.

      Om man har vatten i bensintanken så ligger den på botten eftersom den är tyngre än bensin.
      Det som eventuellt sugs in i motorn fastnar väl i vattenavskiljaren som sitter innan förgasaren.

      Dessutom så finns det väl ett flottörhus det kan sjunka till botten på också.

      Fast eftersom bensin innehåller mer & mer etanol så blandas det väl kanske med bensin
      Men jag tror inte det är många % som man kan få med in i cylindern.

      Vatten komprimeras inte och det är ju inte så bra för lagringar m.m. om kompressionen höjs för mycket.
      Ola

      Kommentera


      • #23
        Rörigt

        Gud vilken rörig tråd, varför bestämde någon sig för att börja prata om vatten i tanken. Det verkar ju helt klart röra sig om kylvatten som tränger ut i cylindrarna. Vore bra med en liten bild för att se vad du menar. Det kan inte komma ut vatten ur tändstiften om du dragit fast dem ordentligt. Tränger troligen ut i närheten i toppen någonstans och vibrationerna gör att det ser ut som det kommer från t-stiften

        /Dr.Tvåtakt
        ______________________________________________

        2010 är det fluga som gäller

        Kommentera


        • #24
          Jag hade en mercury 50 hk från -85, när jag köpte den så lämnade jag in den på servis , då sa mekaniker att den blivit lagad runt stiften och han sa att anledningen till detta var att motorn var körd i saltvatten och att väggarna runt stiftet är ganska tunna på mercury och att det var valigt att de börjar läcka, men jag hade inga problem med den. det går att laga. det såg ut som om det var lagat med typ "kemiskmetall" eller nått. mvh enkvist

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Enkvist Visa inlägg
            Jag hade en mercury 50 hk från -85, när jag köpte den så lämnade jag in den på servis , då sa mekaniker att den blivit lagad runt stiften och han sa att anledningen till detta var att motorn var körd i saltvatten och att väggarna runt stiftet är ganska tunna på mercury och att det var valigt att de börjar läcka, men jag hade inga problem med den. det går att laga. det såg ut som om det var lagat med typ "kemiskmetall" eller nått. mvh enkvist
            Kylvattenkanalerna i topplocket kanske ligger så næra tændstiften att det ær vældigt lite gods i væggen. Saltvatten får materialet att korrodera, ænnu mindre gods. Till slut porar det och går igenom.
            Ær det så læcker det nog inget in i cylindern? Utan bara ut i "atmosfæren". Førsøk att skrapa rent och se hur det ser ut, sen gør nog lite kemisk metall susen..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

            Kommentera


            • #26
              mycket rikigt det är kylvatten-kanalerna som har mycket tunna väggar vid stiften."har inte hört att någon båtmotor går på vatten varken salt,bräckt eller söt, men om någon här har en hör av er". mvh enkvist

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
                Gud vilken rörig tråd, varför bestämde någon sig för att börja prata om vatten i tanken. Det verkar ju helt klart röra sig om kylvatten som tränger ut i cylindrarna. Vore bra med en liten bild för att se vad du menar. Det kan inte komma ut vatten ur tändstiften om du dragit fast dem ordentligt. Tränger troligen ut i närheten i toppen någonstans och vibrationerna gör att det ser ut som det kommer från t-stiften

                /Dr.Tvåtakt
                BILDER TAGNA PÅ TÄNDSTIFTEN!!!
                hur mkt tror ni det här påverkar effekten på mòtorn? inte alls samma drag i motorn längre..
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #28
                  Jadu, det finns nog ingen motor som kan vara så sönder och ändå funka som Gamla Mercury...
                  Men den är nog rätt slut, borde inte gå överhuvudtraget...

                  Är nog genomärjade kanaler i topp, el block som drar in vatten i cylindrarna. Hade inte lagt 1:- på den motorn...

                  Edit: Kommer inte ihåg hur dom ser ut, men riv det du kan, börja med det enklaste förs. Du har inte direkt ngt, att förlora på det. Har du tur kan det vara ngn, def, packning...
                  Ev, ngt, som kan lagas temporärt med kemisk metall. Men lägg inga pengar på den...
                  Den har ju fått duktigt med stryck genom att gå så och kommer inte att göra det särskillt länge...
                  Fattar inte riktigt varför det läcker vid stiften, tätar dom inte, borde ju ha uselt komp...???
                  Senast ändrad av Master; 2008-05-08, 21:23.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    Gabbu, nu skojar du.
                    Undrar om du inte är på bushumör.
                    Det du beskriver är omöjligt.
                    Inte fasiken går en motor om det sprutar ut vatten ur tändstiftshålen.
                    Det skulle inte gå att starta än minst köra.
                    Vattnet dödar ju gnistan direkt.
                    Jag tror du driver med oss.
                    elanen förklara de här bilderna för mig då om jag nu driver...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Master Visa inlägg
                      Edit: fel tråd... :-)
                      ??? hur menar du?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 987 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 448 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 417 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X