Val av propeller yamaha 9,9 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av propeller yamaha 9,9

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av propeller yamaha 9,9

Hejsan alla glada båt ägare.
    Har en yamaha 9,9 4-takt årsmodell 98 som man tycker går lite väl fort när man trollar efter gös.
    Båten som man har är en yamarin 4220 , man har testat att skruva ner tomgången sammt ändrat rigg pinnen men går fortfarande lite för fort.
    Skruvade av propellern här om dagen och det stod följande på den : 9 1/4x 9 3/4-j på den.
    Känner inte att man vill ha drivankare till sin lilla båt så frågan är vilken propeller skall man ha såg att det fanns någon som var 8" , stigningen vet jag inte.
    Tacksam för svar.

Är så enkelt att fyrtaktaren kräver högre tomgång än tvåtaktaren. Att skruva ner tomgången är bara att förstöra fabriksinställningen.
    Är precis som för en bil att motorn mår bäst vid rätt tomgång.
    Man måste inse att det finns vissa begränsningar.
    Så proppeller byte är alltså inget att tänka på om motorn går rätt vid fullgas.
    En hink eller en Ikeakasse blir nog det enda rätta.
    Är generellt för alla fyrtaktare.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

På yamahacenter lovade dom mig att det var okej att sänka tomgången och garantin skulle ändå gälla. Ev skall jag köra standarinställningen och en annan proppeller som gör att den går saktare och blir starkare då man har lite last i båten, vilket jag har till 99% ! Nackdelen är om man är själv och båten blir lättdriven är att den kan börja varva mer än tillåtet på max, men man kan ju dra ner lite på gasen då, så slipper man böka med hinkar mm ! Fördelen är att den går saktare på tomgång och blir starkare då man är 2 pers,hund och fiskeutrustning

Kommentera

En känd gäddtrollingfiskare som har kört 3st 15 och 20 hk hondamotorer och har alltid skruvat ned tomgången, utan större bekymmer. Träffade på en förra veckan som körde en mercury 15 som också ställt ner tomgången, utan ett bekymmer .
        Men jag tror ändå som Elanen säger att det är nog optimalt att låta tomgången vara och byt hellre proppeller.
        Prata med Gösen här på forumet som har en yamma 30. Han har bytt proppeller för att komma ner under 2 knop och är helnöjd.
        Eller så stoppar du ner elmotorn och kör på ettans läge bakåt

Kommentera

Skaffa riktiga drivankare. Det är inte så krångligt
          Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Ursprungligen postat av ninjaboy Visa inlägg
            Skaffa riktiga drivankare. Det är inte så krångligt
            För oss bönder i norr är det krångligt

Kommentera

En extra ny proppeller är ju heller inte helt gratis. Fast har man kulor undanstoppade gör det väl ingen ledsen.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                En extra ny proppeller är ju heller inte helt gratis. Fast har man kulor undanstoppade gör det väl ingen ledsen.
                Kan bara instämma ! Hörde Gösen fick byta propp 3ggr utan kostnad tills han blev nöjd, men det är ju Yamaha det Skall serva min på tors och säger de då att det är helt lugnt med lägre varvtal och ställer ner det så lågt somt det går, så kommer jag att köra så om jag blir nöjd med farten, annars får de räkna fram en bättre proppeller åt mig de pratade om att justera med bränsletillförseln vid lägre varvtal.

grymt schyssta på yamahacenter , måste jag säga. 5 års garanti dessutom .

Kommentera

Hej allesammans !!
                  Tack för alla svar , har vart nere nu och beställt en ny propeller och man skall få den på Onsdag så det skall bli intressant , fick lämna till baks propellern ifall man inte blev nöjd .
                  Propellern som man skulle få var en 8 " och stigningen har man inte i huvudet men diskuterade med min Lokala Båtfirma och han som jag snackade med trollar själv så det underlättade.
                  Hör av mig när man bytt proppe.
                  Tack för alla svar återigen.

Kommentera

Nu har man fått på den nya propellern , det blev en 9 1/4 x 8 och man måste säga wow vilken skillnad nu blev båten precis som man vill ha den förut gjorde den runt 10 knop när man var själv i båten men nu när man bytt propeller gav den runt 16 -17 knop så nu är man nöjd , dock har den lite svårt för att plana ut men man får hjälpa den lite i och med att man flyttar sig fram i båten ett kort ögon blick .
                    Tomgångs farten blev perfekt med den nya propelern för gös fiske.
                    Tack allihopa !!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 585 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv